• شناسه خبر : 19616

گزارش تصویری/ باغ عمارت تاریخی فرح آباد کاشان یادآور شکوه قدرت و‌ نفوذ خاندان غفاری

همیشه در شهر ها خاندان هایی بوده اند که نقش پر‌ رنگی در‌ حفظ هویت،فرهنگ, هنر‌ و معماری  داشته اند و ‌گاهی برخی از افراد سرآمد این خاندان ها،به جایگاها های مهم‌ حکومتی  می‌رسیده اند و‌  تاثیر‌ زیادی  نیز‌  در اداره امور کشور‌ داشته اند.نمونه این خاندان ها در‌کاشان نیز بوده اند که از آن جمله  می توان به خاندان های بهار، شیبانی، ضرابی،غفاری، لاجوردی و ….. در‌ کاشان اشاره کرد.

خاندان غفاری  از خاندان های تاثیر گذار در ‌کاشان و‌ ایران بوده اند که شمار زیادی از آنها جزو رجال دربار قاجار بوده اند. خاندان غفاری همگی اهل روستای کله( کمال الملک فعلی) بوده اند که با نگاهی به کتاب کاشانیان نامدار به روایت آلبومخانه کاخ گلستان  و‌ دیگر کتبی که در دسترس هست می‌توان پی‌یرد که شمار زیادی از خاندان غفاری در دربار قاجار دارای مناصب مهم‌حکومتی بوده اند که از آن‌جمله می‌توان به محمد غفاری(کمال الملک) ابوطالب غفاری(امین الدوله)، ابوالحسن غفاری(صنیع الملک)و … اشاره کرد.

باغی که درباره آن به ایجاز سخن خواهیم‌گفت باغ عمارتی تاریخی است که میرزا ابوطالب غفاری(فرخ خان)ملقب به امین الدوله- که خود از  رجال بانفوذ دربار  قاجازر بود- آنرا برای سکونت و تفریح و باغ ییلاقی شخص خودش ساخته بود. تیمچه امین الدوله بازار کاشان نیز که از بناهای معروف کاشان هست به نام وی می باشد.

باغ فرح آباد در سی کیلومتری شمال غرب کاشان و همجوار با روستای برز آباد می باشد و‌ به یقین بعد از باغ فین‌کاشان‌، مهمترین‌باغ در‌ منطقه کاشان است که متاسفانه در  کمال ناباوری در‌حال تخریب هست.

 این باغ دارای جلو خان و‌ پیش خان منحصر به فرد، هشتی، حوض خانه، عمارت خشتی دو‌طبقه(شاه نشین)،حمام شخصی بزرگ،کرت های منظم و یک اندازه، استخر بزرگ، و خیابان اصلی است که این خیابان باغ فرح آباد را مانند الگوی باغ های ایرانی به چهار باغ تقسیم کرده است. خیابان اصلی وسط باغ و در امتداد مسیر جوی آب که از مظهر قنات در بیرون از باغ می باشد تا استخر که در میانه باغ قرار دارد ادامه دارد.

بنای عمارت در ابتدای باغ قرار گرفته که دسترسی ‌از ضلع غربی و‌ از دالان هشتی و حوض خانه به آن امکان پذیر‌ هست .

حمام هم در‌ میانه ضلع جنوب غربی باغ قرار‌ گرفته که تمام خصوصیات حمام های ایران را داراست که متاسفانه در‌ حال ویرانی است و‌ بسیاری از بخش های داخلی حمام مخصوصا سربینه حمام توسط عده ای سودجو به خیال گنج حفاری و ‌تخریب شده است.

این‌ باغ بعد ها در‌ تصرف ناییبان(نایب حسین و‌‌ پسرش ماشالله خان سردار)در آمد و حتی تا دوره پهلوی نیز باغ در اختیار طائفه خلعتبری که از پزشکان به نام آن دوره بوده  قرار داشته است. در‌حال حاضر این باغ در  اختیار خاندان صورتی است که طی صحبتی که با متولی باغ جناب صورتی انجام شد حاضر‌ به واگذاری به بخش خصوصی نیز هستند.

امیدوارم بخش خصوصی و‌ دوست داران میراث فرهنگی جهت حفظ این میراث ارزشمند طبیعی و‌ تاریخی اقدامات موثری انجام دهند. 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *