• شناسه خبر : 3820

در ادامه احداث پارکینگ چارسو توسط شهرداری کاشان:

بخشی از خانه تاریخی مقدم برای دومین بار آسیب دید

در ادامه عملیات احداث پارکینگ چارسو توسط شهرداری کاشان در خیابان باب الحوائج برای دومین بار بخشی از خانه قدیمی و ثبتی مقدم آسیب دید.

تخریب خانه مقدم کاشان

مالک خانه ثبتی و تاریخی مقدم در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم اظهار کرد: بدلیل احداث چاهک های مقاوم سازی در پارکینگ چارسو بخشی از سقف زیرزمین این خانه قاجاری تخریب شد.

علی کاشانی افزود: این تخریب و آسیب رساندن به خانه مقدم در حالی صورت گرفت که در مکاتبات میراث فرهنگی به شهرداری کاشان برای توقف هرگونه عملیات ساخت و ساز تاکید شده است.

وی افزود: سال گذشته در شروع احداث پارکینگ چارسو منجر به تخریب بخشی از اتاق های این خانه با قدمت قاجاری و تصرف آن توسط شهرداری کاشان شد که با دستور قضایی این پروژه متوقف شده بود.

گفتنی است فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه مکاتبات خود مجددا در نامه ای در تاریخ ۱۸ آبان خطاب به شهردار کاشان که نسخه ای از آن در اختیار پایگاه خبری اهل کاشانم است، می نویسد: در پارکینگ موسوم به باب الحوائج صرفا انجام عملیات مقاوم سازی بر اساس طرح تایید شده قابل اجرا می باشد، لذا تا انجام مراحل بررسی و تایید طرح معماری توسط این اداره کل انجام هرگونه عملیات ساختمانی ممنوع است.

در ادامه این نامه آمده است: مسوولیت هرگونه تخریب و آسیب به بناهای تاریخی یاد شده و همچنین خسارات جانی و مالی به مالکین به عهده کارفرما و مجری طرح خواهد بود.

شایان ذکر است پروژه پارکینگ «چارسو» در مجاورت دو خانه تاریخی و ثبت شده «مقدم» و «وثقی» با قدمت قاجاریه قرار گرفته است. جانمایی پروژه در بافت قدیمی و تاریخی و نزدیکی بازار کاشان حساسیت‌های آن را افزون کرده است..

پایگاه خبری اهل کاشانم پیش از این در گزارشی لینک (اینجا) درباره نگرانی دوستداران میراث فرهنگی اشاره کرده است.

 

 

نمایی از خانه مقدم

نمایی از خانه تاریخی مقدم


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *