• شناسه خبر : 17334

چرا حکم رئیس دانشگاه کاشان صادر نمی شود؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پیرو تایید کمیته تعیین روسای دانشگاه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، احکام ریاست ۲۰ نفر از روسای دانشگاه‌های کشور را صادر کرد که در بین نامی از رئیس دانشگاه کاشان نیست.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری پس از تایید احکام ریاست دانشگاه‌های کشور، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، احکام ریاست ۲۰ دانشگاه کشور را به مدت ۴ سال صادر کرد.

اما از نکات این احکام نبود اسم عباس کتابی که بیش از 10 ماه است به عنوان سرپرست دانشگاه کاشان مسئولیت دارد در حالی که ایشان قبلا سابقه ریاست دانشگاه کاشان را در کارنامه خود دارد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در تاریخ 20 مهر با صدور حکمی، عباس کتابی را به عنوان «سرپرست دانشگاه کاشان» به جای عباس زراعت منصوب کرد.

وزیر علوم در حکم انتصاب عباس کتابی آورده بود: نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «سرپرست دانشگاه کاشان» منصوب می‌شوید.

انتظار می‌رود با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیۀ انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران و یاوران علمی (کارکنان)، تمامی امکانات مادی و معنوی دانشگاه را جهت تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اسناد بالادستی، مرجعیت و دیپلماسی علمی، توسعه همه جانبه علم و فناوری، آموزش پژوهش-محور، پژوهش آموزش-محور، مهارت افزایی، کارآفرینی، فرهنگ‌سازی کار تیمی و گروهی و در نهایت اجرای تمامی محورهای سند «دانشگاه اسلامی» به کار گیرید.

تاخیر در اعلام صدور حکم ریاست دانشگاه کاشان در حالی است که مصوب یکصد و شصت و یکمین جلسه مورخ ۱۳۶۷. ۶. ۱۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی حداکثر زمانی که دانشگاه می‌تواند توسط سرپرست اداره شود سه ماه و هر‌گاه وزیر به دلائلی نتوانست نامزدی را برای ریاست دانشگاه مورد نظر معرفی نماید و دلائل او موجه بود، مهلت مزبور تا سه ماه دیگر‌می‌تواند تمدید شود. (یعنی ۶ ماه)

البته طبق تبصره ۲ این قانون؛ هر‌گاه وزیر شخصی را که سرپرست موقت دانشگاه است به عنوان رییس معرفی کرد تا زمانی که شورای عالی درباره وی تصمیمی نگرفته‌ است می‌تواند همچنان سرپرست باقی بماند، ولی اگر شورای عالی تصمیم گرفت و با ریاست شخص مزبور موافقت نکرد، وزیر موظف است وی را از‌ سرپرستی خلع و شخص دیگری را به جای وی تعیین کند.

و همچنین تبصره سه این قانون اضافه می‌کند که «در مورد سرپرستان موقتی که هم اکنون در دانشگاه‌ها هستند، مهلت سه‌ماهه از تاریخ تصویب این مصوبه محاسبه می‌شود.»

‌در همین جا باید این نکته را نیز ذکر کرد که موضوع نحوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها به این شرح است که نامزد ریاست دانشگاه با پیشنهاد وزیر ذی ربط به شورای عالی معرفی می‌شود و بلافاصله پس از معرفی در دستور کار شورای عالی قرار گرفته و‌همزمان هیأت نظارت و بازرسی احراز شرایط ریاست را بطور محرمانه بررسی می‌کند.

پس از رأی‌گیری در اولین یا دومین جلسه شورای عالی، حکم انتصاب توسط وزیر ذی ربط صادر می‌شود. نامزد ریاست دانشگاه باید حداقل دارای پنج سال سابقه عضویت هیأت علمی در مرتبه استاد یاری یا بالا‌تر را داشته باشد. درشرایط استثنایی، نیاز به‌حداقل دارای سه سال سابقه عضویت در مرتبه استادیاری و رأی ۲. ۳ اعضای شورای عالی است و همچنین باید سه ماه قبل از انقضای دوره رییس قبلی، نامزد جدید‌ را معرفی کند.

گفتنی است عباس کتابی عضو هیات علمی دانشگاه کاشان است و سابقه ریاست دانشگاه کاشان، معاون طرح و توسعه، معاون اداری و مالی و معاونت پژوهشی این دانشگاه را در کارنامه کاری خود دارد.


    حسین
    (0) (1)

    حسین

    آگوست 20, 2022

    با سلام و عرض ادب به رسانه مردمی اهل کاشان. خواستم در جریان قرار گیرید که این موضوع در زمان آقای پروفسور زراعت هم متاسفانه،اتفاق افتاد و صدور حکم ریاست ایشان برای مرتبه دوم با تاخیری فراوان صورت گرفت و بنابراین این موضوع در وزارت علوم کاملا طبیعی است.با توفیق

    علی
    (1) (0)

    علی

    آگوست 20, 2022

    با تشکر از رسانه اهل کاشانم، به جهت دغدغه ای که به مسائل علمی و پژوهشی دارید. متاسفانه، صدور احکام در وزارت علوم زمان بر است و ان شالله با پیگیری خبری و مجدانه آن رسانه محترم، به زودی حکم مربوطه صادر و نسخه ای از آن در سایت شما درج خواهد شد تا ان شالله با حضور ریاست توانمند دانشگاه، شاهد رشد همه جانبه دانشگاه کاشان و در سطح کلان، شهرستان کاشان خواهیم بود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *