• شناسه خبر : 3529

سمینار «سیلک، قلب تاریخ» در موزه لوور فرانسه برگزار می شود

رئیس موزه ملی ایران با اشاره به اهمیت جهانی محوطه باستانی سیلک کاشان گفت: در هفته های آینده سمیناری با عنوان «سیلک، قلب تاریخ» در موزه لوور فرانسه با حضور کارشناسان، پژوهشگران و محققین برگزار می شود.

نکوداشت عباس اعتماد در سیلک کاشان

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، جبرئیل نوکنده در مراسم نکوداشت «عباس اعتماد فینی» در محوطه باستانی سیلک کاشان اظهار کرد: در سال 80 که به همراه صادق ملک شهمیرزادی برای کاوش در محوطه سیلک به این شهر آمدم این محوطه باستانی محلی برای ویراژ موتورسواران، زمینی فوتبال و رفت وآمدهای برخی افراد بود که همان موقع نیروی انتظامی به ما اعلام کردند نمی شود فعالیتی در اینجا داشته باشید.

وی افزود: با کمک فرماندار وقت کاشان و «سیف الله امینیان» مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تمام راه های ورودی به این محوطه تاریخی را با نخ قرمز بستیم و با استقرار نگهبانانی اجازه رفت و آمد را به کسی ندادیم.

وی با بیان اینکه هنوز برای حففظ این محوطه باستانی باید تلاش بیشتری شود، گفت: الان با گذشت 18 سال از آن زمان سیلک یک محوطه آبرومند شده است و تپه های شمالی و جنوبی کنترل و مهار شده است.

نوکنده یادآور شد: وقتی می خواستیم کاوش را در سیلک شروع کنیم با توجه به اینکه قرار بود پنج سال اینجا کار کنیم بنابر پیشنهاد دکتر شهمیرزادی ابتدا برای پیدا کردن عباس اعتماد فینی اقدام کردیم و به اون گفتیم با 15 کارگر به این محل بیاید.

این باستان شناس افزود: زیگورات سیلک به دلیل آب کندها نابود شده بود که اعتماد با استفاده از تجربیاتی که همراه با تیم فرانسوی و گیریشمن در شوش و چغازنبیل خوزستان داشت با استفاده از لوله پلیکا آب های سطحی را مهار کرده و این بنا را نجات داد.

نوکنده افزود: بعد از پایان کاوش ها و گذشت روزهای سختی که بدلیل اعتراضات مالکین ارضی و کشاورزها وجود داشت به کاشان آمدم دیدم شرایط مطلوبی حاکم است و با خود گفتم تا زمانی که عباس اعتماد در سایت هست سیلک زنده است و جای هیچ نگرانی نیست.

رئیس موزه ملی ایران با بیان اینکه هنوز برای حفظ این محوطه باستانی باید تلاش بیشتری شود، گفت: الان با گذشت 18 سال از آن زمان سیلک یک محوطه آبرومند شده است و تپه های شمالی و جنوبی کنترل و مهار شده است.

وی تصریح کرد: امروز عباس اعتماد فینی در حالی از نظر اداری در مراسم نکوداشت خود با سیلک وداع می کند که به عنوان شخصیتی نماد یک شهر شناخته شده و در تراز یک سرزمین قرار دارد.

نوکنده با بیان اینکه کاش روزی اسناد روزانه گیریشمن که در موزه لوور فرانسه درباره نقش اعتماد و پدرش منتشر شود، گفت: امیدوارم روزی جشن ثبت سیلک کاشان در فهرست جهانی یونسکو را در این محوطه بگیریم.

 

گزارش تصویری این مراسم نکوداشت را اینجا ببینید


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *