• شناسه خبر : 3146

نگرانی دوستداران میراث فرهنگی از اجرای پروژه ها در بافت تاریخی:

فرآیندهای کارشناسی و قانونی «چارسو» در هاله‌ای از ابهام

ساخت پارکینگ در کاشان از نان شب واجب‌تر است. امری روشن و بدیهی است. هرکس در این خصوص اقدام کند شایسته تقدیر و تشکر و از همه مهم‌تر همکاری و حمایت همه‌جانبه است. ولی همه‌ی این‌ها بدان معنی نیست که ضرورتی فدای ضرورتی دیگر شود یا برای زیبایی ابرو چشم کور شود. به عبارت دیگر توسعه متوازن شهری در گرو توجه همه‌جانبه به اصول و مقررات شهری و پرهیز از رفتار سلیقه‌ای است.چه بسا پروژه‌ای با محمل زیبا و مردم‌پسند آغاز شده است ولیکن نه تنها ختم به خیر نشده بلکه مشکل روی مشکل گذاشته و بر گرفتاری شهروندان افزوده است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، به نظر می‌رسد پروژه پارکینیگ طبقاتی «چارسو» در خیابان باب‌الحوائج که با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری کاشان پیگیری شده در برخی موارد مبهم و غیرشفاف است و نیازمند بررسی، توجه و دقت بیشتر است. این پروژه نگرانی‌هایی در بین دوستداران آثار تاریخی و میراث فرهنگی ایجاد کرده است که مستلزم شفاف‌سازی مناسب و پاسخ‌گویی سازمان‌های مسئول به خصوص شهرداری کاشان است.

پروژه «چارسو» در مجاورت دو خانه تاریخی و ثبت شده «مقدم» و «وثقی» با قدمت قاجاریه قرار گرفته است. جانمایی پروژه در بافت قدیمی و تاریخی و نزدیکی بازار کاشان حساسیت‌های آن را افزون کرده است.

                                           نمایی از خانه تاریخی مقدم کاشان

 

توقف عملیات اجرایی با دستور قضایی

در روزهای آغازین عملیات اجرایی پروژه در روزهای آخر آذرماه سال گذشته – زمستان 1397- با واکنش اداره میراث فرهنگی کاشان مواجه شد و یگان حفاظت میراث فرهنگی این اداره در راستای انجام مأموریت‌های قانونی و با توجه به حساسیت موضوع و صیانت از آثار تاریخی و با اخذ دستور قضایی عملیات اجرایی پروژه را متوقف کرد. این اقدام در تاریخ یکم دی‌ماه انجام شد ولی پیمانکار بی‌توجه به دستور قضایی به فعالیت خود ادامه داد که مجدداً با پیگیری میراث فرهنگی و دستور مستقیم بازپرس ناچار به توقف شده و حتی یکی از معاونان شهرداری کاشان به دلیل تمرد از دستور قضایی برای پاسخگویی احضار شد.

با گذشت از حدود 9 ماه از این اقدام مجددا عملیات اجرایی پروژه در هفته دولت و با عنوان طرح‌های توسعه‌ای چلچراغ شهرداری کاشان از سر گرفته شد و کلنگ عملیات اجرایی با حضور «سید جواد ساداتی‌نژاد» نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و «علی‌اکبر مرتضایی» فرماندار کاشان، شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر کاشان بر زمین زده شد.

از سرگیری عملیات اجرایی و تقدیر از نماینده و فرماندار

شهردار کاشان در مراسم کلنگ‌زنی با اعلام تایید پروژه در کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، از حمایت‌های نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و «عباس رضایی» استاندار اصفهان برای شروع مجدد عملیات اجرایی تقدیر کرد و گفت: «در طول اجرای سرای تجاری چارسو نماینده‌ای از اداره میراث فرهنگی ناظر فعالیت‌های مجری طرح خواهد بود.»

سعید ابریشمی‌راد تاکید کرد: «در مجاورت این پروژه آثار تاریخی وجود دارد و توصیه کرد نهایت مراقبت و تلاش برای حفظ آثار تاریخی انجام گیرد.»

وی هزینه اجرایی احداث این پروژه را 20 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: «این پروژه با مشارکت بخش خصوصی در مساحت زیربنای 10 هزار متر مربع و مساحت عرصه سه هزار و 500 متر ساخته می‌شود. همچنین این پروژه هشت هزار متر مربع پارکینگ در دو طبقه منفی طراحی شده که از ظرفیت 250 خودرو برخوردار است. در سرای تجاری چارسو فضای خدماتی و نمایشگاهی برای تکمیل فعالیت‌های تجاری بازار و رستوران تعبیه خواهد شد.»

شواهد موجود نشان از آن دارد شهرداری کاشان توانسته است با حمایت مسئولین شهرستان و استان مجوزهای لازم را برای ساخت این مجموعه از کمیته فنی میراث فرهنگی استان اصفهان دریافت کرده و پس از گذشت 9 ماه توقف نسبت به سرگیری مجدد آن اقدام کند.

ولی همچنان این پرسش در افکار عمومی باقی است دلیل یا دلایل مخالفت میراث فرهنگی برای ساخت این پروژه چند طبقه در مجاورت بازار تاریخی چه چیزی است؟ آیا شهرداری تعهدات خود را نسبت به مراقبت آثار تاریخی اطراف این پروژه عمل خواهد کرد؟ آیا توصیه شهردار نسبت به مراقبت‌های لازم بافت تاریخی محقق شده است؟ پاسخی که به نظر می‌رسد در لابلای گفت‌وگوی یکی از ماکلین خانه‌های تاریخ مجاور نهفته است.

                                               مراسم کلنگ زنی پارکینگ چارسو کاشان

 

تخریب و تصرف بخشی از خانه‌ی تاریخی مجاور پروژه

مالک خانه تاریخی و ثبتی «مقدم» در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به تخلفات در ساخت این پارکینگ طبقاتی گفت: «متاسفانه شهرداری یک سال قبل یکی از اتاق‌های خانه مقدم را که همجوار با این پارکینگ بوده تخریب و به تصرف خود در آورده است و با وجود پیگیری های انجام شده از طریق اداره میراث فرهنگی کاشان هنوز رفع تصرف نشده است.»

علی کاشانی افزود: «با وجود صدور حکم های قضایی برای توقف احداث عملیات پارکینگ که توسط یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی به شهرداری ابلاغ شده اما متاسفانه فعالیت این پروژه عمرانی ادامه دارد.»

وی با اشاره به پیگیری های خود برای این تخلفات در وزرات میراث فرهنگی و استان اصفهان گفت: «کمیته فنی میراث فرهنگی تهران از ابتدا موافق ساخت پارکینگ در مجاورت بازار تاریخی با قدمت سلجوقی نبوده است. و با توجه به اهمیت موضوع دو نامه در تاریخ 17 مهر و 22 مهر از طرف فریدون الهیاری مدیرکل میراث استان اصفهان برای خانه مقدم به شهردار کاشان با موضوع رفع تخلفات ارسال شده است.»

 

                                     بخش تخریب شده خانه تاریخی مقدم کاشان

 

لزوم شهرداری برای ارسال طرح های اصلاحی معماری

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در مکاتبه دوم خود در تاریخ 22 مهر – که یک نسخه از آن در اختیار پایگاه اهل‌کاشانم قرار گرفته است- خطاب به شهردار کاشان که رونوشت آن نیز برای دادستان کاشان نیز ارسال شده است خواستار رفع تخلفات، توقف خاکبرداری و ارسال نقشه های ارسالی به میراث فرهنگی شده است.

در متن نامه الهیاری امده است پیرو نامه مورخ 17 مهر در خصوص انجام عملیات ساختمانی و پارکینگ موسوم به باب الحوائج با توجه به اینکه تاکنون طرح‌های معماری اصلاحی مبتنی بر نظرات شورای فنی به این اداره کل ارسال نگردیده است، ضمن توقف عملیات خاکبرداری صرفاً نسبت به انجام مقاوم سازی جداره‌های تاریخی خانه های واجد ارزش پیرامون اقدام گردد.

قابل ذکر است به گفته‌ی مالک خانه مجاور بخش های هم‌پیوند خانه‌های تاریخی که مجاورت گودبرداری پروژه قرار گرفته است در وضعیت بسیار خطرناک و آسیب‌پذیر است. با توجه به سکونت افراد در خانه‌های یاد شده هر لحظه احتمال فروریزی ساختار معماری و قسمت‌های مجاور پلاک موردنظر وجود دارد. از اینرو تهیه طرح مقاوم‌سازی و حفاظت بناهای یاد شده همراه با ارائه جزییات با استفاده از نظرات کارشناسان متخصص سازه و همچنین رفع خطر و استحکام بخشی حائز اهمیت است.

اعلام نظر و مکاتبه جدید میراث فرهنگی اصفهان نشان از آن دارد که با وجود آغاز مجدد عملیات اجرایی با حضور مسئولین محلی همچنان ابهامات پیرامون پروژه برطرف نگردید و بیش از پیش نیازمند نگاه کارشناسی و قانونی است. با توجه به مکاتبه مدیرکل میراث فرهنگی به نظر می‌رسد همچنان شهرداری از ارسال نقشه‌های اصلاحی این پروژه به میراث فرهنگی خودداری کرده و اعلام میراث فرهنگی به عنوان ناظر پروژه از سوی شهردار کاشان امری شفاهی، غیررسمی و غیرقابل اتکاء است.

پایگاه خبری تحلیلی اهل کاشانم آمادگی دارد شفاف‌سازی پیرامون این پروژه را از سوی کارشناسان، صاحب‌نظران و مسئولین سازمان‌های مسئول برای آگاهی بخشی عمومی منتشر کند. باور داریم چنانچه پروژه‌های شهری از قوت قانونی و کارشناسی لازم و همه‌جانبه برخودار باشد ضمن آن که برای ارتقاء و توسعه متوازن شهری امری لازم و ضروری است از حمایت و همکاری همگان برخوردار خواهد بود.

گزارش از: مهدی عرشی

                                                عملیات خاکبرداری پارکینگ چارسو

 

 


    علي
    (3) (1)

    علي

    اکتبر 16, 2019

    با سلام اي كاش هر كسي و نهادي خود را فراتر از قانون نداند و به قانون تمكين كند و بقول مولايمان حضرت علي ع «العدل رأس الایمان و جماع الاحسان.» دادگری و عدالت در رأس ایمان و گردآورنده احسان است

    (3) (0)

    اکتبر 20, 2019

    سلام. اینجانب علی ولیان پور مالک بخشی از خانه تخریب شده جنب پارکینگ هستم. در بازپرسی یک پرونده ای درست کردم. شهرداری با تخریب عمدی و تصرف عدوانی و سرقت در ها و از بین بردن باغچه پایین حق و حقوق قانونی من را از بین برده .من هیچ توافقی با شهرداری ... کاشان ندارم.

    محمد فهمیده
    (2) (0)

    محمد فهمیده

    اکتبر 20, 2019

    سلام با تشکر از نویسنده مطلب و سایت اهل کاشانم با توجه به نیاز به پارکینگ در محدوده مرکزی شهر ، اجرای پارکینگ واجب و لازم است. شاید بهر برداری از تجربه شهرهای مشابه مثل یزد مناسب باشد. اجرای پارکینگ متناسب با بافت قدیم و حفظ معماری محلی و بومی امکان پذیر است. شراکت همسایگان در این پروژه هم قابل بررسی است تا پروژه را موجب رونق محیط و بوم خود بدانند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *