• شناسه خبر : 19785

ثبت سه عنصر میراث فرهنگی ناملموس شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی

مهارت پخت سوهان میرزاحسینی، باقلوای کاشان و آداب اسفندی روستای آذران در فهرست آثار ملی ثبت شدند

آداب و رسوم اسفندی روستای آزران، مهارت پخت سوهان میرزاحسینی و مهارت پخت باقلوای کاشان در فهرست میراث ناملموس فرهنگی به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از ثبت ثبت سه عنصر میراث فرهنگی ناملموس منطقه فرهنگی کاشان در فهرست آثار ملی  خبر داد.
به گزارش اهل کاشانم و به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، احمد دانائی نیا، با اشاره به اینکه تاکنون ۴٢ اثر میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اظهار داشت: در تازه‌ترین مورد ٣ موضوع میراث فرهنگی ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی با بیان اینکه آداب و رسوم اسفندی روستای آزران، مهارت  پخت سوهان میرزاحسینی و مهارت پخت باقلوای کاشان ٣ اثر ثبت شده هستند، ابراز کرد: این آثار پس از بررسی در شورای ثبت استان اصفهان و پس از بررسی در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه ثبت موضوعات میراث ناملموس عامل مهمی در انسجام فرهنگی و تقویت جغرافیای تاریخی-اجتماعی منطقه کاشان است، افزود: برخی از عناصر فرهنگی دیگر کاشان نیز در حال مطالعه و تدوین نهایی برای ثبت در فهرست میراث ملی هستند که از آنجمله باید به مهارت پخت قطاب، آداب و رسوم عروسی برزک، آیین کرده به کوه روستای ورکان، آیین ذوالجناح گردانی و مهارت سفره‌بافی از شهر کامو، آیین شاه حسینی شهر جوشقان قالی، مراسم طفلان مسلم و نخل گردانی روستای ویدوجا اشاره نمود.
مسؤول ثبت پرونده‌های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان نیز با اشاره به آثاری که به تازگی به ثبت ملی رسیده‌اند، گفت: آداب و رسوم اسفندی یک از آیین های کهن و باستانی منطقه‌ کاشان است. مردم روستای آزران یک ماه مانده به عید با آداب و رسوم ماه اسفند، به پیشواز نوروز می روند. پخت غذای های خاص شب اسفند، پیشکش اسفندی برای نوعروس ها، حرکت کودکان در کوچه و محل، حضور جلوی درب خانه ها در شب اسفند و خواندن اشعار اسفندی و گرفتن تنقلات محلی از صاحب خا نه ها از جمله آداب شب اسفند است.

آداب و رسوم اسفندی روستای آزران

عباس ترابزاده با تأکید بر اینکه سوهان میرزاحسینی یکی از شیرینی‌های سنتی و بومی در کنار کلوچه و پشمک، اصلی‌ترین و شاخص‌ترین شیرینی مراسم دیدوبازدیدهای نوروزی است، اذعان داشت: در واقع سوهان میرزاحسینی شیرینی مخصوص سفره‌ نوروزی است و  بنابراین سنت دیرپای، مقارن با عید نوروز، فعالیت قنادی‌ها برای پخت سوهان دوچندان می شود.

مهارت  پخت سوهان میرزاحسینی کاشان

کارشناس مردم‌شناسی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان در مورد مهارت پخت باقلوای کاشان نیز بیان داشت: باقلوا یکی از شیرینی های سنتی و بومی منطقه کاشان است که امروزه به عنوان سوغات کاشان شناخته می‌شود. کاربرد این شیرینی بیشتر در مجالس جشن و سرور و نیز مجالس یادبود مرسوم است و در واقع نوعی شیرینی آیینی به شمار می آید.

مهارت پخت باقلوای کاشان

اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان امیدوار است تا با ثبت مجموعه رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و میراث معماری غنی منطقه کاشان، علاوه بر صیانت از این ذخایر فرهنگی، گام مهمی در راستای تنویر افکار عمومی و تداوم سنت های غنی منطقه برداشته شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *