• شناسه خبر : 19929

از پایتختی کتاب تا شهر جهانی منسوجات سنتی/ فرصت‌ سوزی‌هایی که فقط کاشان بلد است

پایتختی کتاب، پایتختی نهج البلاغه و اینک شهر جهانی منسوجات سنتی؛ القاب و عناوین سال به سال به کاشان اختصاص داده می‌شود و بجای بهره‌برداری از مزایای آن با برگزاری چندین برنامه در حد چند مدرسه و محله و تهیه عکس و گزارش و ارسال آن به فلان وزارتخانه و نهاد اعتبارات را بین عده‌ای موسسه و سازمان و شخص پخش می‌کنیم و بعد از آن افسوس می‌خوریم که چه فرصت‌هایی از دست رفت.

پایتختی کتاب برای کاشان را شاید بدترین تجربه در این وادی برای فعالین فرهنگی و حوزه کتاب کاشان دانست. یکسالی که هیچکس نفهمید چگونه گذشت و از آن همه مزایایی که یک شهر برای پایتختی کتاب ممکن است داشته باشد چطور شد که کاشان بی‌نصیب شد؟!

اینکه تمام اتفاقات خوب! این رویداد منحصربفرد بین عده‌ای خاص رخ داد و شهر و شهروندان از آن هیچ بهره‌ای نبردند فقط یک سوی ماجرا بود و سوی دیگر آن بی مسولیتی و بی‌خیالی برخی از مدعیان مدیر و مسئول در پیگیری اثرات ماندگاری چنین رویدادی است که ممکن است برای یک شهر داشته باشد.

بعد از آن شاهد پایتختی نهج البلاغه در کاشان بوده و هستیم که بنظر می‌رسد داستان پایتختی کتاب مجددا برای کاشان در حال رخ دادن است غیراز اینکه اتفاقات جدیدی بیفتد.

اما طی روزهای گذشته شاهد یک اتفاق کم‌نظیر دیگر برای کاشان بودیم که اگر از اثرات و مزایای آن به نحو احسنت و در جهت برندسازی از دیار نخستین‌ها کاشان استفاده نکنیم تا ابد حسرت آن را خواهیم خورد.

کاشان در حالی به عنوان شهر جهانی منسوجات سنتی معرفی شد که با گذشت ۱۰ روز در این شهر حتی یک بنر ساده هم از طرف سازمان‌ها و ارگان‌هایی مثل میراث فرهنگی و شهرداری نصب نشد این در حالی است که سازمان عریض و طویلی همانند سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بر روی استندهای تبلیغاتی خود رپرتاژ آگهی برای فلان وکیل را می‌رود ولی از نصب بنر و اطلاع‌رسانی از این اتفاق بزرگ به راحتی می‌گذرد.

اینکه درحال حاضر نسبت به این موضوعات که درهر کجای دنیا از آن بیشترین وبالاترین بهره‌برداری را در حوزه‌های مختلف می برند و ما انگار از آن عاجز مانده‌ایم جای بسیاری از ابهامات است. 

فرمانداری، اداره میراث فرهنگی، شهرداری و بسیاری دستگاه‌های اجرایی دیگر می‌توانند با تشکیل یک کارگروه ویژه و کمیته‌های مختلف همراه با ارایه برنامه‌های مدون در این حوزه فعالیت تأثیرگذاری داشته باشند بخصوص اینکه با این اقدامات به طرز شگفت‌آوری می‌توانند باعث رونق اقتصادی و معیشتی مردم شهر و فعالین این حوزه شوند ولی آنچه که مشاهده شده است حتی ساده‌ترین کار که همان نصب چند بنر اطلاع‌رسانی در سطح شهر هم بوده، خبری نیست!


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *