• شناسه خبر : 3895

برگزاری سمینار «سیلک، قلب باستان شناسی ایران» در موزه لوور فرانسه

 سمینار «سیلک، قلب باستان‌شناسی ایران»  با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصان باستان‌شناسی جهان از آکادمی‌های مهم و موزه‌های بزرگ جهان و همچنین هیاتی از مسئولان و متخصصان موزه ملی ایران و سفیر ایران در پاریس در سالن همایش‌های موزه لوور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، خبرگزاری ایرنا به گزارش سفارت ایران در پاریس نوشت، سمینار «سیلک، قلب باستان‌شناسی ایران» دیروز دوشنبه با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصان باستان‌شناسی جهان از آکادمی‌های مهم و موزه‌های بزرگ جهان از موزه لوور،  بریتانیا، آلمان و همچنین هیاتی از مسئولان و متخصصان موزه ملی ایران به ریاست «جبرئیل نوکنده»  رئیس کل موزه ملی و دیگر پژوهشگران و گردآورندگان آثار مرتبط با تپه‌های سیلک کاشان، در سالن همایش‌های موزه لوور برگزار شد.

«بهرام قاسمی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه از جمله مدعوین حاضر در جلسه افتتاحیه سمینار بود که در حاشیه این سمینار در ارتباط با تلاش‌های انجام شده و راه‌های گسترش ارتباطات بین طرف‌های فرانسوی و مخاطبان ایرانی با تنی چند از حاضران و مسئولان بخش‌های مختلف به گفت‌وگو پرداخت.

ریاست جلسه افتتاحیه را  «مارسل پیک»  مدیر دپارتمان آثار باستان شرقی موزه لوور برعهده داشت و  «جان کرتیس» مدیر بنیاد میراث ایران، «علیرضا رستگار» رئیس مشترک این بنیاد و «جبرئیل نوکنده» و «باربارا هلوینگ» مدیر موزه برلین از جمله سخنران‌های جلسه افتتاحیه بودند.

تپه سیلک کاشان با قدمتی چند هزار ساله به عنوان قدیمی‌ترین خاستگاه تمدن بشری از دهه‌ها قبل موضوع همکاری مشترک بین باستان‌شناسان و کاوشگران ایرانی و فرانسوی بوده است.

این محوطه باستان‌شناسی در دو نوبت ابتدا توسط «رومن گریشمن» باستان‌شناس فرانسوی در دهه ۱۹۳۰ و سپس توسط گروهی به سرپرستی «ملک شهمیرزادی» در دهه ۸۰ شمسی مورد کاوش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته و سمینار فوق که از سلسله سمینارهای موسوم به «سیلک، قلب باستان‌شناسی ایران»  است،  به هدف یادآوری ارزش تاریخی این محل و یافتن راهکارهای آتی برای تداوم کاوش‌های باستان‌شناسی در این سایت برگزار گردید.

تپه سیلک بر اساس کاوش‌های انجام شده آثار بسیار مهمی از زندگی کهن ساکنان این منطقه را دربردارد و در زمینه سفال‌های متعدد اکتشاف شده، شهرت دارد. بر اساس تخمین‌های تاریخی، اشیاء باستانی این تپه به حدود شش هزار سال پیش از میلاد یعنی هشت هزار سال پیش برمی‌گردد که در نوع خود قدیمی‌ترین زیستگاه انسانی کهن جهان محسوب می‌شود.

اولین سمینار از سلسله سمینارهای فوق سال گذشته در انگلستان برگزار شده بود و قرار است سومین و چهارمین دور آن نیز به ترتیب در سال ۲۰۲۰ در آلمان و در سال ۲۰۲۱ در ایران برگزار شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *