• شناسه خبر : 5721

ستاد مقابله با کرونا در کاشان تشکیل شده است

رییس مرکز بهداشت شهرستان کاشان با اشاره به برگزاری چندین نشست در دانشگاه علوم پزشکی این شهر پیش از شیوع بیماری کرونا در قم گفت: ستاد راهکارهای مقابله با این بحران ویروسی تشکیل و تمهیدات لازم در این زمینه در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از ایرنا، مسعود دهقانی در جمع خبرنگاران کاشان با اشاره به نظام مراقبت ثبت موارد مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: این دانشگاه از پرستاران و نیروهای متخصص و کارآمد برخوردار است که همه دوره‌های آموزشی در مورد این بیماری را از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون فرا گرفتند و به طور کامل با آن آشنا شدند.

وی با تاکید بر تشدید اجرای ضوابط بهداشتی در خانه‌ها و محیط کار بیان کرد: با هدف جلوگیری از انتشار ویروس کرونا باید بیش از پیش نسبت به ضدعفونی و گندزدایی محیط خانه و محل کار اقدام شود.

رییس مرکز بهداشت شهرستان کاشان اضافه کرد: انتظار می‌رود رسانه‌ها به عنوان یاریگر اصلی مبارزه با شایعه‌ها با توجه به اینکه کرونا فاقد واکسن است، در راستای پیشگیری و ارتقای سطح آگاهی عمومی دانشگاه علوم پزشکی را کمک کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در ادامه اظهار داشت: مردم باید در کنار آنکه برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا نگران باشند، آرامش خود را هم با رعایت مسایل بهداشتی حفظ کنند تا از بار روانی شیوع این ویروس در جامعه کاسته شود.

محمد حاج‌جعفری در مورد کمبود لوازم بهداشتی در داروخانه‌ها تشریح کرد: در منطقه کاشان به اندازه کافی ماسک ذخیره شده بود اما به علت درخواست‌های بیش از معمول با کاهشی روبه‌رو شدیم که این کمبودها به سرعت در حال برطرف شدن است.

وی تصریح کرد: در صورتی که برخی بخواهند از  فروش ماسک در این منطقه سوء استفاده کنند، مرکزهای منتخب را برای فروش تعیین می‌کنیم تا با قیمت واقعی اقلام را در اختیار مردم قرار دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: اثر محافظتی پیشگیری با ماسک ۲ ساعت است؛ یعنی اینکه فرد ۲ برابر دیرتر آلوده می‌شود اما کسی که مبتلا به ویروس باشد و از ماسک استفاده کند، ۲۸۰ برابر اثرگذارتر است تا این ویروس را به دیگران منتقل نکند.

وی استفاده از ماسک برای هر بیمار تنفسی دارای تب را  ضروری برشمرد و تاکید کرد: اگر ماسک در دسترس نبود، از حوله یا دستمال برای جلوگیری از انتشار ویروس استفاده شود.

حاج‌جعفری یادآور شد: شست‌وشوی دست‌ها به صورت مرتب، استفاده از ژل یا الکل ۶۰ درصد به منظور ضدعفونی کردن برای جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا اهمیت دارد و برای محیط خانه و خودرو نیز می‌توان از وایتکس‌های یک درصد بهره‌گیری کرد.

وی اضافه کرد: مردم می‌توانند یک واحد وایتکس را با پنج واحد آب سرد مخلوط کنند و از آن برای ضدعفونی کردن تمام سطوح استفاده کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تاکید بر  آمادگی مرکزهای درمانی منطقه شمال استان اصفهان برای مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد: همه مرکزهای درمانی زیر نظر این دانشگاه حتی در تعطیلات نوروزی نیز فعال و آماده ارایه خدمات به مردم خواهند بود.

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث شهرستان کاشان نیز با بیان اینکه قصد پنهان‌کاری وجود ندارد، کاهش هجوم مردم به مرکزهای درمانی برای ارایه پاسخگویی و خدمات بهتر، جلوگیری از رواج شایعات بین مردم و همچنین کاهش هراس، دلهره و اضطراب بیهوده را هدف برگزاری این نشست عنوان کرد.

جواد مزروعی در ادامه گفت: ۲ استان مجاور کاشان (قم و مرکزی) درگیر ویروس کرونا شدند که فاصله آنها با این منطقه کمتر از فاصله مرکز استان اصفهان با کاشان است.

جواد مزورعی افزود: بر این اساس اقدام‌های اولیه در راستای موضوع پیشگیری از ویروس کرونا صورت گرفته و با توجه به احتمال اپیدمی شدن، باید برای مقابله با آن آمادگی داشته باشیم که این مهم نیازمند کمک رسانه‌ها است.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخگویی بحران شهرستان، سید علیرضا مروجی رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان و رییس کارگروه بهداشت و درمان مدیریت بحران منطقه کاشان (شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل) به عنوان سخنگوی مدیریت بحران منطقه شمال اصفهان معرفی شد.

پیش‌تر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان از شناسایی ۳۶ نفر بیمار مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در منطقه شمال استان اصفهان خبر داد.

مدرسه‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل امروز یکشنبه چهارم اسفند به‌منظور ایمن سازی، ضدعفونی کردن و گندزدایی با هدف حفظ سلامتی دانش‌آموزان تعطیل شده بود.

همچنین دانشگاه‌های اصفهان به همراه ۹ استان دیگر تا پایان هفته جاری به منظور جلوگیری از گسترش احتمالی ویروس کرونا تعطیل اعلام شده است.

آمار مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونای جدید در ایران تاکنون به ۴۳ نفر رسیده است که از این تعداد هشت نفر در قم، تهران، گیلان، مرکزی و مازندران جان خود را از دست دادند.

بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونای جدید تاکنون ۷۸ هزار و ۸۶۶ نفر به این ویروس مبتلا شده اند و ۲ هزار ۴۶۴ نفر جان خود را از دست دادند؛ از مجموع مبتلایان به این ویروس تاکنون ۲۳ هزار و ۳۳۴ هزار نفر بهبود یافتند و ۵۳ هزار و ۶۸ نفر هنوز مبتلا هستند.

بنابر توصیه‌ها مردم باید از تماس‌های غیرضروری و حضور در میان ازدحام جمعیت پرهیز کنند، فاصله منطقی (یک متر) را با دیگران رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌های غیرضروری را کنار بگذارند.

همچنین افرادی که علایم بیماری سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند و به سرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان در پیش بگیرند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.

شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان شده است.

جمیعت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *