• شناسه خبر : 4510

سهم دو روزه کاشانی ها از هوای پاک در ۶ ماه/ توسعه نامتوازن صنعت

از ابتدای مردادماه تا کنون سهم شهروندان کاشانی از هوای پاک فقط ۲ روز بوده است که این نشان از اضطرار هوا در دیار نخستین ها دارد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، هادی نجف زاده در گزارشی در خبرگزاری مهر، نوشت: هوای پاک و سالم حق هر شهروندی است که در جامعه شهری زندگی می‌کند. حقی که به وسیله اقدامات و فعالیت‌های خارج از عرف بعضی از اطرافیان از من و شما و میلیون‌ها انسان دیگر سلب شده است.

تعطیلی مدارس بیش از اینکه بهانه‌ای برای ساخت و پرداخت برای انواع شوخی‌ها و ابتکارات طنازانه به وسیله ما مردم در فضای مجازی باشد، هشداری است برای ما، فرزندان و آیندگان ما که به بهانه‌های مختلف هوای سالم و پاک این حق اولیه و مسلم هر انسان را از او سلب می‌کنیم.

اضطرار هوا در شهرهای ایران به خصوص شهرهای صنعتی نظیر کاشان نشان از هشداری است برای زندگی امروز و همچنین فرزندان ما که هیچ دخالتی در این امور ندارند و به نحوی قربانی اعمال و رفتارهای ما بزرگترها می‌شوند.

آلودگی هوا و حواشی مربوط به آن بیشتر از آنچه که یک رخداد طبیعی باشد یک رویداد ساخته و پرداخته امثال انسان هاست وقتی که به حریم طبیعت تعدی می‌کنیم، ارزشی برای محدوده شهری خودمان قائل نیستیم و یا در استفاده از منابع طبیعی و خدادادی زیاده روی می‌کنیم.

اما در کاشان در دیار نخستین‌ها در شهری که نخستین خاستگاه تمدن بشری است آلودگی هوا ناشی از اقدامات توسعه نامتوازن صنعتی برخی از شهروندان و هموطنان به حدی شده است که تعطیلی مدارس را به دنبال داشته است.

سه شنبه و چهارشنبه هوای ناسالم برای عموم شهروندان کاشانی

رئیس اداره هواشناسی کاشان در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بر اساس اخطاریه جوی آلودگی مرکز پیش بینی استان اصفهان طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری شرایط پایداری هوا و وارونگی دما در شهر کاشان تشدید می‌شود، اظهار داشت: این امر باعث افزایش و انباشت آلاینده‌های جوی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش و انباشت آلاینده‌های جوی باعث کاهش دید می‌شود، ابراز داشت: در این دو روز کیفیت هوا تا حد ناسالم برای عموم می‌گردد که هشداری برای شهروندان است.

کاهش تردد در سطح شهر مدیریت شود

عباس ارغوانی با توصیه به همشهریان برای جلوگیری از سفر و ترددهای غیرضروری به ویژه برای کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی تصریح کرد: لازم است برای کاهش تردد در سطح شهر مدیریت اماکن آلوده کننده هوا در سطح شهر توسط نهادها و دستگاه‌های مربوطه انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید با توجه به اینکه در ساعات شب جهت وزش باد از سمت شمال غرب به طرف شهر می‌باشد و در آن مناطق مراکز معادن و کارخانجات ماسه، شن، سیمان و گچ وجود دارد، ذرات آلاینده به سمت کاشان هدایت می‌گردد.

بیشترین انباشت آلودگی در سطح شهر در ساعات اولیه صبح اتفاق می‌افتد

رئیس اداره هواشناسی کاشان با بیان اینکه در ساعات ابتدایی صبح شرایط پایداری هوا، و وارونگی دما وجود دارد، اذعان داشت: در این ساعات به علت فعالیت‌های انسانی و استفاده از وسایل نقلیه با سوخت فسیلی شرایط انباشت آلودگی در سطح شهر کاشان و شهرهای پایین دست این منطقه به وجود می‌آید و باعث آلودگی می‌شود.

وجود صنایع آلاینده و همچنین صنایع معدنی در خارج از شهر یکی از دلایل انباشت آلودگی در سطح شهر است که این مهم باید توسط دستگاه‌های مربوطه رسیدگی شود.

اما هدایت این ذرات به داخل شهر و ادغام با آلاینده‌های داخل شهر شرایطی غیراستاندارد را برای استفاده شهروندان از هوای سالم مهیا می‌کند و باعث رنجش کودکان، نونهالان و جمعی از شهروندان می‌شود که دارای ناراحتی‌های مختلف تنفسی هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان در گفت گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از ابتدای مردادماه سال جاری تاکنون در کاشان ۱۲۵ روز شرایط بصورت قابل قبول، ۶ روز ناسالم و فقط دو روز هوای پاک داشته‌ایم، اظهار داشت: مردم کاشان در بقیه روزها شاهد هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بوده‌اند.

وارونگی دما طبیعی ولی تجمع آلاینده‌ها غیرطبیعی است

وی یکی از دلایل آلودگی هوا در این فصل را بحث وارونگی دما دانست و ابراز داشت: در این پدیده جوی بر خلاف روال عادی که هر چه به طرف بالای سطح زمین می‌رویم باید شاهد کاهش دما باشیم، دما افزایش پیدا می‌کند و این باعث می‌شود که آلاینده‌ها به صورت متمرکز در نزدیکی سطح زمین جمع شوند.

حسین خادمی با اشاره به اینکه وارونگی دما یک پدیده طبیعی و تجمع آلاینده‌ها یک پدیده غیرطبیعی است، تصریح کرد: در فصول سرد به دلیل دود ناشی از وسایل نقلیه، گرمایش منازل مسکونی و صنعتی و تبع آن رهاسازی گاز دی اکسید کربن و همچنین عدم پدیده فتوسنتز در گیاهان این تجمع آلاینده‌ها شدت می‌گیرد که این باعث تشدید آلودگی توسط پدیده وارونگی دما می‌شود.

وی با بیان اینکه ضایعات کشاورزی باید مدیریت شود و سوزانده نشود، خاطرنشان کرد: در کاشان به دلیل برداشت محصولات باغی و درختی کمتر شاهد سوزاندن ضایعات کشاورزی ناشی از محصولات زمینی هستیم ولی باز هم این اتفاق رخ می‌دهد که این امر نباید گسترش یابد.

توسعه نامتوازن صنعت در کاشان؛ متهم ردیف اول آلودگی هوا

رئیس اداره محیط زیست کاشان یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا را توسعه نامتوازن صنعت دانست و اذعان داشت: احداث و رشد کارگاه‌های صنعتی بدون مجوز در هر گوشه‌ای از شهر و در مناطق مسکونی و تبدیل زمین‌های کشاورزی به کارگاه‌های صنعتی باعث شده است که تولید آلاینده‌ها در کاشان فراتر از حد مجاز رود و علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن منظره و معماری شهری می‌شود موجب آلودگی هوا نیز شود.

وی استقرار واحدهای تولیدی و کارگاهی در شهرک‌های صنعتی و کارگاهی و لزوم پیگیری و جدیت نهادهای مربوطه در این موضوع را یکی از راه‌های مبارزه با آلودگی هوا دانست و بیان داشت: کارگاه‌هایی که در داخل محدوده شهری هستند علاوه بر تولید آلاینده‌های جوی، به دلیل عدم نظارت و مدیریت بر ضایعات و پسماندهای آنها، این ضایعات نیز سبب آلودگی محیط زیست شهری می‌شود.

ماشین‌های سنگین باید در کمربندی شهر تردد کنند

خادمی با بیان اینکه حرکت و تردد ماشین‌های سنگین در سطح شهر یکی دیگر از عوامل افزایش آلاینده‌های جوی است، افزود: این ماشین‌ها علاوه بر تولید دود و دی اکسید کربن و انتشار آن در فضای عمومی شهر باعث ایجاد ترافیک نیز در سطح خیابان‌های سطح شهر می‌شود که ترافیک ایجاد شده نیز به دلیل روشن بودن موتور اتومبیل‌ها باعث آلودگی هوا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اینگونه وسایل باید از جاده کمربندی شهر تردد کنند، اظهار داشت: در شرایط اضطرار هوا باید پلیس نیز از تردد اتومبیل‌های دودزا نیز در سطح شهر جلوگیری کند.

رئیس اداره محیط زیست کاشان خشکسالی و همچنین تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و فرسایش خاک این زمین‌ها را از دیگر عوامل تولید آلاینده‌های جوی در کاشان دانست و ابراز داشت: اگر حداکثر تلاش را برای حفظ اراضی کشاورزی معطوف کنیم، این مهم می‌تواند یکی از راه‌های کاهش آلودگی باشد.

پوشش گیاهی شهر و اطراف شهر باید توسعه یابد

وی با اشاره به اقلیم کاشان و قرار گرفتن در حاشیه کویر تصریح کرد: لازم است پوشش گیاهی اطراف کاشان که خود علاوه بر تولید اکسیژن سبب جذب آلاینده‌ها می‌شود بیش از پیش توسعه یابد.

خادمی توسعه و عدم نابودی پوشش‌های گیاهی اطراف کاشان به خصوص در کویر را باعث حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آبی و خاکی دانست و خاطرنشان کرد: با حفظ این منابع خدادادی علاوه بر کاهش آلاینده‌ها و ریزگردها می‌توان نسبت به هزینه‌های کاشت مجدد آنها هم به شکل قابل توجهی صرفه جویی کرد.

حتی برای آلودگی هوا هم مانند همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است. انباشت آلاینده‌ها و ایجاد شرایطی اضطراری برای زندگی را می‌توان با اقدامات پیشگیرانه توسط مردم و مسئولین به حداقل رساند و یا حتی از بین برد. اما حتی در شرایط آلودگی هوا نیز با دستورالعمل‌های ابلاغی وظیفه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و خدماتی باید به نحو احسن انجام شود تا میزان آلاینده‌ها در شهر به حداقل برسد.

دستورالعمل اجرایی مواقع اضطراری آلودگی هوا به دستگاه‌های خدماتی و اجرایی مربوطه ابلاغ شده است

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث شهرستان کاشان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی مواقع اضطراری آلودگی هوا به دستگاه‌های خدماتی و اجرایی مربوطه ابلاغ شده است، بیان داشت: اطلاع رسانی به دانش آموزان و انجام اقدامات پیشگیرانه مانند کاهش دانش آموزان در فضای باز و کاهش فعالیت‌های بدنی و در صورت لزوم تعطیلی مدارس از جمله وظایف آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری و اداره راهداری حمل و نقل جاده‌ای موظف هستند از تردد وسایل حمل و نقل عمومی که آلایندگی قابل رؤیت دارند در شرایط اضطرار هوا جلوگیری کنند، ابراز داشت: سازمان محیط زیست نیز وظیفه دارد پایش و تشدید برخورد با منابع آلاینده مستقر در محدوده پیرامون شهر را با جدیت دنبال کند.

جواد مزروعی اعمال قانون در برخورد با وسایل نقلیه با دود قابل رؤیت توسط پلیس راهور را در شرایط اضطرار هوا ضروری دانست و تصریح کرد: منع تردد کامیون‌ها در شهر به جز حاملان مواد سوختی و فاسدشدنی تا رفع شرایط اضطرار آلودگی هوا از جمله دیگر وظایف پلیس راهور است.

وی آمادگی و همچنین استقرار پایگاه‌های سیار اورژانس و هلال احمر با جانمایی مناطق آلوده‌تر و پرتردد به منظور کاهش زمان دسترسی به پایگاه‌ها را لازم دانست و خاطرنشان کرد: لازم است اقدامات آموزشی بهداشتی لازم برای عموم مردم به ویژه افراد حساس برای مقابله با شرایط اضطرار هوا نیز داده شود.

شهروندان از تردد با خودروهای تک سرنشین و سفرهای درون شهری غیرضروری خودداری کنند

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث شهرستان کاشان یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از آلودگی هوا در شهرستان کاشان را همکاری مردم دانست و اذعان داشت: تردد خودروهای تک سرنشین و همچنین سفرهای درون شهری غیر ضروری از جمله مهمترین عوامل تشدید آلودگی هواست که شهروندان کاشانی می‌توانند با همکاری و عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی به جز موارد ضروری کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا داشته باشند.

به نظر می‌رسد تشدید آلودگی هوا در شهرها فرجام و نتیجه رفتارهای ما انسان‌هاست وقتی که برای خود و دیگران احترامی قائل نیستیم. احترامی که می‌تواند باعث زنده شدن امید به زندگی در یکی از همنوعانمان شود و در غیر آن می‌تواند باعث خاموش شدن شمع زندگی دیگر همنوع ما شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *