• شناسه خبر : 4022

شناسایی 148 بیمار مبتلا به ایدز در منطقه کاشان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، از شناسایی 148 بیمار مبتلا به ایدز در منطقه کاشان و آران و بیدگل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، سید علیرضا مروجی به مناسبت فرارسیدن یکم دسامبر روز جهانی ایدز افزود: از این تعداد  137 نفر مبتلایان مرد هستند که 72 درصد از راه اعتیاد، 20 درصد از راه جنسی و 3 درصد از مادر به کودک منتقل شده است.

وی یادآور شد: موج اول این بیماری از طریق خون های آلوده وارد کشور شد، موج دوم از طریق تزریق مشترک مواد مخدر بود اما امروز موج سوم از طریق رابطه جنسی رخ می‌دهد و باید نسبت به کاهش ایدز از این طریق، اقدام‌های درستی انجام داد.

وی تماس جنسی، مادر به کودک، خون و فراورده های خونی شامل تزریق خون آلوده و فراورد های آن، سرنگ آلوده مشترک در معتادان تزریقی، لوازم پزشکی آلوده و هر گونه وسیله یا ابزارآلوده ای که در بدن ایجاد خراش کند مثل تیغ سلمانی. خالکوبی، حجامت، مسواک، خلال دندان را سه راه اصلی انتقال این بیماری برشمرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان  تصریح کرد: نیش حشرات، حمام و توالت عمومی، خوردن و آشامیدن مشترک،تماسهای معمولی مثل دست دادن، روبوسی وبغل کردن،عطسه و سرفه، عرق بدن ، از راه های عدم انتقال بیماری است.

مروجی پایبندی به اصول و موازین اخلاقی، خانوادگی و اجتناب از بی بند و باری، پرهیز از انجام هر گونه رفتارپر خطر جنسی، ایجاد راهکارهای مناسب جهت مبارزه با مواد مخدر خصوصا نوع تزریقی، آموزش بیماری ایدز و خطرات آن و راه های انتقال ایدز به جامعه خصوصا نسل جوان و مراقبت و درمان بیماری های آمیزشی را از راه های پیشگیری این بیماری عنوان کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه تست ایدز رایگان و محرمانه است و هیچ آدرس و اسمی از فرد گرفته نمی شود افزود: باید از انگ و برچسب زدن به مبتلایان جلوگیری کنیم و این با آموزش امکان‌پذیر است.

مروجی با اشاره به شعار روز جهاني ايدز با عنوان ” آگاهی و پیشگیری، آزمایش و درمان” و “همه در یک کشتی نشسته ایم” خاطرنشان کرد: باید با همکاری و کمک یکدیگر روند این بیماری را در جامعه کاهش دهیم.

مرکز مشاوره ایدز واقع در خیابان امام، مرکز خدمات جامع سلامت گلابچی صبح ها آماده پاسخگویی حضوری و  تلفنی با شماره تماس 55463344 و  به سوالات افراد و ارائه خدمات پیشگیری و مشاوره ای در زمینه ایدز به صورت رایگان و محرمانه می باشد.

اول دسامبر (10 آذر) از سوی سازمان جهانی بهداشت روز جهانی ایدز(HIV) نامگذاری شده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *