• شناسه خبر : 19154

محمد درویش فعال محیط زیست؛

کرکس سالانه دو میلیارد متر مکعب آب تولید می‌کند/ تمام تمدن اطراف این کوه مانند کاشان مدیون کرکس است

پژوهشگر و فعال محیط زیست با بیان اینکه مهمترین چشم‌انداز امیدوارکننده برای نسل آینده نطنز، کاشان و آران و بیدگل کوه کرکس است، افزود: برای ثبت ملی کرکس باید همگان تلاش کنند و به عنوان یک‌ مطالبه جدی مردمی در استان اصفهان و کاشان باید پیگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، محمد درویش در نشست انجمن جمعیت کویر سبز افزود: در کرکس اجازه هیچ تاخت و تاز و بهره برداری به جز حفاظت ارزش های زیستی ندهیم تا نسل آینده انگشت اتهام را به سوی ما دراز نکند که پدر و مادر شما متهمید که چرا سکوت کردید و چرا اجازه این اتفاق را دادید.

وی کوه کرکس را عامل ثبات اصفهان مرکزی و ایران مرکزی دانست و افزود: کرکس  سالانه حدود دو میلیارد متر مکعب تولید آب دارد و تمام تمدن اطراف این کوه مانند نطنز، کاشان، میمه، نراق آران و بیدگل، ورزنه و اصفهان مدیون کرکس است.

درویش با اشاره به اینکه ۸۵ درصد آب شیرین کشور در کوهستان است و نباید قربانی فعالیت معادن شود ، تصریح کرد: باید با فعالیت معدنی در کرکس که مهمترین عامل تولید آب پایدار است و استقرار صنایع آب بر و‌ کشاورزی ناپایدار در منطقه مقابله کنیم.

این پژوهشگر محیط زیست افزود: در برلین آلمان برای ساخت یک کوه مصنوعی برای تفریح  و اوقات فراغت به ارتفاع هزار متر با استفاده از زباله ها و نخاله های ساختمانی  ۱۵ میلیارد یورو هزینه می کنند که بر این اساس کوه کرکس با ارتفاع چهار هزار متر ۶۰ میلیارد یورو ارزش دارد.

درویش در پایان با اشاره به اینکه طبق قانون در دشت ممنوعه هر نوع بهره برداری از آب غیرقانونی است. گفت: در منطقه کاشان ۳۵ سال دشت ممنوعه است و موجب پیدایش طولانی ترین شکاف ها شده‌است پس هرکسی که بگوید با گرفتن مجوز آب قانونی در اختیار من است بدانید قانون را دور زده و با پیگیری حقوقی تخلفش آشکار می شود.


    کرکس سالانه دو میلیارد متر مکعب آب تولید می‌کند | جمعیت کویر سبز کاشان
    (0) (0)

    کرکس سالانه دو میلیارد متر مکعب آب تولید می‌کند | جمعیت کویر سبز کاشان

    ژوئن 8, 2023

    […] نقل از پایگاه خبری اهل کاشانم، محمد درویش در نشست سازمان مردم نهاد جمعیت کویر سبز […]

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *