• شناسه خبر : 13160

بیماری‌های قلبی، عروقی اولین علت مرگ در دنیا، ایران و کاشان

معاون بهداشت دانشگاه گفت: بیماری‌های قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا، ایران و کاشان است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، مهدی دلاوری در جمع خبرنگاران ، با اشاره به نامگذاری 29سپتامبر: هفتم مهر ماه به عنوان روز جهانی قلب با عنوان «قلب هایمان را با سلامتی پیوند بزنیم»، افزود: با وجود کثرت مرگ های منتسب به کووید-19، بیماری های قلبی عروقی با 18.6 میلیون مرگ در سال کماکان رتبه اول علل مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند.


وی، مصرف دخانیات، دیابت، فشارخون بالا و چاقی، آلودگی هوا و به طورکلی سبک زندگی ناسالم را از علل بیماری های قلب و عروق عنوان کرد.

دلاوری تصریح کرد: بیماری کووید- 19 برای میلیون ها بیمار قلبی عروقی نگران کننده تر بوده و بیماران قلبی بیشتر در معرض عوارض شدید کوید19 هستند. بسیاری از بیماران قلبی بدلیل پاندمی کوید-19 برای انجام مراقبت های روتین و حتی در موارد اضطراری از مراجعه به درمانگاه، بیمارستان و … وحشت دارند و طبق اصول پیشگیری از این بیماری از دوستان و اقوام نیز دوری می کنند.

وی با اشاره به این که هدف روز جهانی قلب امسال پیوند زدن سلامتی با قلب هایمان است، گفت: با توجه به بحران جهانی کووید-19، بهره برداری از رسانه های دیجیتال سلامت برای افزایش آگاهی، پیشگیری و مدیریت بیماری قلبی عروقی یکی دیگر از اهداف روز جهانی قلب است.
وی اظهار داشت: روز جهانی قلب امسال سه بعد مختلف دارد؛ اول عدالت، قلب هایی که ارتباط شان با جامعه قطع شده در معرض بیشترین خطر بروز بیماری قلبی و سکته مغزی به علت فقدان دسترسی به پیشگیری، درمان و کنترل بیماری قلبی عروقی هستند.

دلاوری بعد دوم را پیشگیری عنوان کرد و گفت: با اقدامات ساده، مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم، نه گفتن به مصرف دخانیات و انجام فعالیت بدنی به میزان مناسب می توان سلامت قلب را حفظ کرد.

وی، با اشاره به اینکه بعد سوم جامعه است، افزود: 520 میلیون نفر در جهان با بیماری قلبی عروقی زندگی می کنند که در سال گذشته تعدادی از این افراد به بیماری کووید 19 مبتلا شده اند که جزء جمعیت مستعد و در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان این که طی دو سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر قلب بطور اساسی کاهش می یابد، گفت: طی 15 سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری قلبی عروقی به مانند افراد غیر سیگاری کاهش می یابد.

وی یادآور شد: مواجهه با دود دست دوم دخانیات نیز یک علت بیماری قلبی عروقی در افراد غیر سیگاری است.

دلاوری، فشارخون بالا را یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی دانست و افزود: این عامل به عنوان قاتل خاموش نامیده می شود، چون معمولا” هیچ علائم هشدار دهنده ای ندارد و بسیاری از افراد متوجه ابتلا به این بیماری نمی شوند.

وی یادآور شد: بیماری قلبی عروقی علت اکثریت مرگ ها در افراد دیابتی است، بنابراین اگر بدون تشخیص و درمان باقی بماند می تواند فرد را در معرض خطر بیشتری از بیماری قلبی و سکته مغزی قرار دهد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *