• شناسه خبر : 12410

دکتر حسین غزنوی رهقی، از تجربه وبا و حصبه تا کوید ۱۹

اول شهریور ماه روز پزشک نام گذاری شده است، به این بهانه پایگاه خبری اهل کاشانم، مختصری از زندگی پزشک قدیمی و حاذق کاشان دکتر حسین غزنوی رحقی را منتشر می کند:

دکتر حسین غزنوی در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۱۰ در روستای رحق کاشان متولد شد.تحصیلات دوره ابتدایی را در همان روستای رحق به پایان رساند و سپس به کاشان آمد.


تحصیلاتش را در مدارس کاشان ادامه داد اما پس از تحصیل در دبیرستان پهلوی (امام خمینی) از آنجا که کاشان امکان تحصیل در کلاس ششم متوسطه (دیپلم) را نداشت برای ادامه تحصیلات راهی قم شد.

سپس در دانشگاه تهران پذیرفته شد و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۶ برای طبابت به زادگاه خود کاشان برگشت آن هم در شرایطی که از آمریکا دعوت نامه رسمی با پیشنهاد حقوق ماهیانه دو هزار دلار، یک سوئیت دو خوابه و برخی امکانات دیگر ارسال شده بود.


دکتر غزنوی زمانی که به کاشان آمد تنها هشت دکتر در کاشان وجود داشت، او در بدو ورود به عنوان پزشک بیمارستان اخوان استخدام شد و بعد از مدتی مسئول بخش طبی این بیمارستان را به عهده گرفته و سپس عهده دار ریاست بیمارستان اخوان شد.

مننژیت؛ همه گیری اول در کاشان
بعد از مدتی از ریاست بیمارستان اخوان، با بیمارانی مواجه شد که با علائم و تشخیص بیماری مننژیت در بیمارستان بستری شده بودند و پس از مدتی معالجه و ترخیص شدند.

حصبه؛ همه گیری دوم در کاشان
تجربه همه گیری دیگر دکتر غزنوی در کاشان بیماری حصبه در سال ۱۳۴۲ یا ۱۳۴۳ بود که بیمارانب با علامت تب ث مراجعه می کردند و با آزمایش و معاینه مشخص شد که به بیماری حصبه مبتلا شده اند، بعدها مشخص شد که این افراد حوالی یکی از آب انبارهای کاشان زندگی می کنند که پس از بررسی، میکروب بیماری حصبه در آب انبار یافت شد، بیماران با تشخیص حصبه در بیمارستان بستری  و معالجه شدند و آب انبار نیز تا زمان رفع مشکل پلمب شد.

وبا؛ همه گیری سوم در کاشان
همه گیری سوم در کاشان وبا بود به نحوی که تخت های بیمارستان اخوان در کاشان را تنها به این بیماری تخصیص دادند، پس از بررسی درباره این بیماری نیز مشخص شد بیماران از منطقه فین کاشان هستند و آب سرچشمه به میکروب وبا آلوده است، با اینحال ۵۰ بیمار مبتلا به این بیماری همگی خوب شدند.

کرونا؛ همه گیری چهارم در کاشان

دکتر غزنوی در انتخابات سال ۱۳۷۷ شورای شهر کاشان شرکت کرد و به عنوان تنها عضو مستقل، به شورا راه یافت، در شورا به خاطر کم کردن مشکلات ترافیکی مردم در چهارراه پنجه شاه، بیش از ۴۰۰ متر زمین منزلش را واگذار کرد و شهرداری و استانداری هم به پاس تقدیر، نام‌گذاری این خیابان را به نام دکتر غزنوی انجام دادند.


دکتر غزنوی با ستایش از خدمات ارزنده ارباب تفضلی در کاشان می گوید:
“بيمارستان اخوان فاقد دستگاه CCU بود. هنوز درخواستم بر زبان جاري نشده بود كه بلافاصله دستور خريد دستگاه مذكور به علاوه چهار دستگاه نوار قلب و ساير تجهيزات را داد. بعد از يك ماه همه دستگاه ها نصب شد. همه مردم كاشان از نقش بيمارستان شهيد بهشتي در درمان بيماران شهر كاملاً آگاه هستند. من اوايل جزء هيئت امناي بيمارستان بودم. براي تجهيز بيمارستان نياز به پول قابل توجهي داشتيم. مجدداً به ارباب مراجعه كرده و از او در اين زمينه كمك خواستيم. بعد از اين كه حرف هاي من را شنيد و متوجه شد كه بيمارستان شهيد بهشتي چه پروژه مهمي مي باشد، چك 20 ميليون توماني را براي اين كار صادر كرد. الان هم اين مبلغ بالاست. چه برسد آن موقع كه رقم بسيار چشمگير و نجومي بود. ولي ايشان براي توسعه كاشان هر كاري كه لازم بود را انجام مي داد. خريد دستگاه راديولوژي زايشگاه شبيه خواني و آثار بسياري از اقدامات او هم چنان در مراكز درماني مختلف كاشان در معرض ديد همگان است. نكته مهم ولي متأسفانه تأسف بار آن است كه هر چقدر من تلاش كردم كه به پاس همت و سلوك بزرگ منشانه اين بزرگمرد در بيمارستان شهيد بهشتي سالن، بخش و يا تالاري را به نام او بنماييم، موفق نشدم كه نشدم!!! اين ناسپاسي هاست كه دل آدم را به درد مي آورد.”


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *