معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

کاشان ۲/۵ برابر استاندارد داروخانه دارد/ کمبود دارو در کاشان متأثر از کشور است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه این شهرستان ۲.۵ برابر استاندارد داروخانه دارد، گفت: فرهنگ فعلی مصرف دارو صحیح نیست.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، محمدرضا رشیدی ضمن اشاره به فعالیت 120 داروخانه در سطح شهرستان کاشان اظهار داشت: از این تعداد 13 داروخانه شبانه‌روزی هستند و خدمات دارویی را به صورت شبانه‌روز به شهروندان ارائه می‌کنند.
وی با بیان اینکه داروسازی هنر ترکیب دارو و ترکیبی از علوم مختلف است، افزود: در حوزه دارو با چالش‌هایی رو به رو بودیم و گاها برخی اقلام دارویی کم و زیاد می‌شد و اگر در کشور برخی اقلام دارویی با کمبود مواجه شود کل کشور از جمله کاشان از آن متاثر است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه در موضوع کمبود سرم تمام کشور درگیر این کمبود بود، ابراز داشت: فرآورده‌های تزریقی استاندارد سختگیرانه‌تری دارند در حالی که کشور ما متاسفانه در زمینه تجویز برخی اقلام همه حدها را رد کرده است.
وی گفت: باور غلطی میان مردم است و فکر می‌کنند مثلا سرم که به رگ زده می‌شود، احساس شعف به فرد بیمار داده می‌شود در حالی که این یک باور غلط است و این موضوع باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به شبکه درمان می‌شود.
رشیدی‌ با بیان اینکه رسانه‌ها در این زمینه باید فرهنگ‌سازی کنند، تصریح کرد: مردم در سامانه 190 برای طرح شکایات، پرسش‌های غذایی، دارویی و غیره  می‌توانند اقدام کنند؛ مشکلات داروسازان در زمینه اقتصادی نیز زیاد است و اگر داروخانه در حوزه اقتصادی ضعیف باشند قادر به ادامه مسیر نیستند.
وی با بیان اینکه پول برخی داروخانه‌ها به مدت یک سال در بخش بیمه‌ای می‌ماند، تاکید کرد: عمده مشکلات داروسازان آن است که فرد داروساز بعد از هفت سال درس خواندن از لحاظ مدیریتی و اقتصادی با چالش‌هایی رو به رو می‌شوند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن انتقاد از مصرف بالای قند و شیرینی در کشور و این شهرستان تاکید کرد: از هر دو نفر ما یک نفر دیابتی است؛ مردم با سبک زندگی غلط خود موجب بروز بیماری از جمله دیابت می‌شوند.
وی ضمن اشاره به مصرف بالای متفورمین و آنتی بیوتیک‌ها افزود: با این شرایط خرید دارو با توجه به قیمت‌های قابل توجه آن برای مردم یک چالش و یک دغدغه محسوب می‌شود و از این رو لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم انجام شود.
رشیدی با بیان اینکه در کاشان 2.5 برابر میزان استاندارد داروخانه در این شهرستان است، ابراز داشت: بیش از دو برابر استان‌های همجوار دپو دارو در شهرستان کاشان وجود دارد؛ مصرف دارو در در صورت نیاز واجب است اما در شرایط فعلی فرهنگ موجود خوب نیست.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *