• شناسه خبر : 6946

آقایان مسئول... لطفا

کاسه کوزه شیوع مجدد کرونا را بر سر مردم نشکنید

در حد ماسک زدن آنهم در اماکن عمومی و سربسته در مبارزه با شیوع دوباره کرونا سهیم باشیم.
بیش از چهار ماه از شیوع کرونا در کشور و در کاشان می گذرد. تصویری از رفتارهای مسئولین و مردم در این مدت نشان می دهد که به جز دو ماه اول شیوع این ویروس در اسفند سال گذشته و فروردین امسال، در بقیه روزها به خصوص پس از بازگشایی های گسترده و به عبارتی کامل انجام شده، مردم باید با زندگی در کنار این ویروس عادت داده شوند!
با بررسی اجمالی و مختصری که از کنش و واکنش های مردم و مسئولین در آن روزها و این روزها برای برخورد با شیوع کرونا این حقیقت بیش از پیش مشخص می شود که سیاست رفتار با این ویروس حداقل در ایران و صدالبته در کاشان به نوعی ترویج همزیستی شاید و احتمالا مسالمت آمیز تا زمان کشف یک داروی قطعی و یا واکسن برای درمان کروناست.
اما نکته ای که در این مختصر باید گفت این است که انداختن تمام مسئولیت بر دوش مردم به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی و نزدن ماسک هم به نوعی یک رفتار غیرمنصفانه است.
هموطنان ایرانی و همشهریان کاشانی ما ثابت کردند که در زمان اوج کرونا در دو ماهه ابتدایی شیوع چگونه با فعالیت ها و اقدامات جهادی و خودجوش برای گندزدایی معابر، تهیه بسته های غذایی و بهداشتی، کمک به نظام درمانی برای تهیه ملزومات لازم به منظور درمان بیماران کرونایی و غیره پای کار آمدند و در کنار زحمات کادر بهداشتی و درمانی به مبارزه با این ویروس پرداختند.
متاسفانه اخبار منتشر شده مبنی بر عدم انجام حدود ۶۰ درصد مردم کاشان در رعایت دستورالعمل های بهداشتی یک زنگ خطر برای همه است.
حال و روز امروز کرونا در کشور و در شهر ما متفاوت از روزهای گذشته است.
پیش از این تا به این حد مردم نسبت به شیوع این ویروس بی تفاوت نبودند و در زمینه رعایت نکات و دستورالعمل های بهداشتی خود را ملزم می دیدند ولی حال اینگونه نیست!
پرواضح است که هیچ آینده ای از سرنوشت و فرجام این ویروس منحوس را هم نمی توان متصور بود ولی آنچه که در این بین از دیروز تا امروز و فردای کرونا در کشور مانده است حضور کادر بهداشتی و درمانی است که در بیمارستانها برای بیماران هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز در حال خدمت هستند.
به قول یک دوستی افرادی که یکی از بستگان و دوستان آنها اگر جز کادر درمانی باشند چون حال آنها و خانواده آنها را درک می کنند خود را ملزم به رعایت نکات بهداشتی برای عدم ابتلا به کرونا می دانند.
حال چه خوب است همه ما ایرانی ها فکر کنیم که بزرگواران کادر درمان هم خواهران و برادران ما هستند که در جبهه خط مقدم کرونا با این ویروس مبارزه می کنند پس خود و دیگران‌ را ملزم به رعایت نکات بهداشتی کنیم.
یعنی حداقل کاری که می توانیم انجام بدهیم از آن کوتاهی نکنیم؛ فقط در حد یک ماسک زدن آنهم در اماکن عمومی و سربسته.
به هر حال با مدنظر قراردادن تمامی جوانب و ملاحظات تصمیماتی مبنی بر بازگشایی های گسترده اتخاذ شد. نگارنده قصد و نیتی در علل و چرایی این تصمیمات ندارد بلکه سخن ما این است که نباید به گونه ای تلقی شود که به قول معروف همه کاسه کوزه های ناشی از شیوع مجدد این ویروس بر سر مردم شکسته شود.
اگر قرار باشد ماسکی استفاده شود، رعایت فاصله اجتماعی لازم شود و یا هر نکته بهداشتی دیگر برای پیشگیری از شیوع مجدد این بیماری در نظر گرفته شود باید مدیران و مسئولین هم به عنوان جزئی از همین مردم جز پیشگامان رعایت این نکات باشند.
اینگونه نباشد که از پشت تریبون، مردم را بخاطر شیوع مجدد کرونا به باد انتقاد بگیریم و خود در جلسات اداری و کاری -که بعضا تصاویرش در فضای مجازی منتشر شده- بدون ملاحظات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، برای مردم موعظه خوانی کنیم
رطب خورده منع رطب کی کند؟

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *