• شناسه خبر : 1167

نشست مشترک اعضای شورای شهر کاشان و همدان برگزار شد

نشست مشترک اعضای شورای شهر کاشان و همدان در راستای تعاملات فرهنگی، اجتماعی و عمرانی میان دو شهر و اشتراک گذاری تجربیات در زمینه مرمت و حفظ آثار و ابنیه تاریخی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از روابط عمومی شورای شهر کاشان، علی رسول زاده،رئیس شورای شهر کاشان در این‌ نشست با بیان اینکه در ادوار گذشته شوراها توجه ویژه ای به آثار و بافت قدیمی کاشان شده است، افزود: حدود ۱۴۰۰ ابنیه تاریخی در این شهرستان وجود دارد که بخش کوچکی از این بناها در اختیار دولت و بخش قابل توجهی از آن در اختیار بخش خصوصی است.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال های بعد از انقلاب توجه ویژه ای از سمت اداره میراث، شهرداری و بخش خصوصی به بازسازی اماکن میراث فرهنگی و احیای خانه های تاریخی شده است تا کاشان به همراه شهر یزد به‌عنوان دو شهر ویژه کشور در حوزه بافت‌تاریخی محسوب شوند.

وی تصریح کرد: احیا بیش از سیصد بنا تاریخی در کنار وجود بقعه های مذهبی و بازار تاریخی تاثیر بسزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی به کاشان داشته است.

رسول زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه بافت فرسوده کاشان هنوز با مشکلاتی مواجه است که برنامه هایی برای بازسازی آن اتخاذ شده است تا با احیا آن موقعیت های جدید و بهتری برای شهر ایجاد شود.

علیرضا پورعسگری، رئیس کمیسیون اقتصادی،برنامه،بودجه و امور حقوقی شورای شهر کاشان اظهار داشت: تاریخ تحول گردشگری کاشان به دو دهه پیش بر می گردد زمانی که توجه به ابنیه تاریخی کاشان زیاد شد .

وی با اشاره به مشکلات مالکیت بناهای وقفی گفت: امروز بسیاری از آب انبار های کاشان روبه متروکه شدن می رود، مالکیت این بناها با اوقاف است و این درحالیست که این اداره سرمایه کافی و تعریف مشخصی برای حفظ اینگونه آثار در آیین نامه خود ندارد.

پورعسگری خاطرنشان کرد: برای احیا و بازسازی بافت تاریخی توسط بخش خصوصی، شورای شهر و شهرداری بر طبق قانون تا آنجا که ممکن باشد تخفیفات و بسته های حمایتی خود را در زمینه کاهش هزینه ها و جریمه ها یاری می دهد.

همچنین علی هاشمی طاهری، عضو شورای شهر کاشان در این ‌نشست گفت: ظرفیت های زیاد موجود در کاشان از جمله موقعیت جغرافیایی خوب و نزدیکی به مراکز بوم گردی، افزایش دفاتر گردشگری، موقعیت مذهبی و وجود امامزادگان و وجود ابنیه تاریخی غنی نیازمند بودجه استان در زمینه توسعه گردشگری است.

هاشمی طاهری اظهار داشت: مانع اصلی عملکرد شهرداری در زمینه بازسازی بافت تاریخی میراث فرهنگی است و این درحالیست که خود میراث بودجه چندانی ندارد و باید همکاری بیشتر با بخش خصوصی و شهرداری داشته باشد.

مصطفی کردمیل، عضو شورای اسلامی شهر کاشان نیز در این نشست با بیان اینکه کاشان در مجاورت دو کلان شهر قم و تهران قرار دارد، گفت: مردم تحت تاثیر کلان شهرها مطالبات زیادی برای توسعه و پیشرفت شهر خود دارند.

کردمیل خاطرنشان کرد: به یقین دوستداران کاشان نخستین سرمایه گذاران در این شهر خواهند بود و باید با تقویت بخش خصوصی رویکرد جدیدی در توسعه صنعت گردشگری شکل بگیرد.

علیرضا مفرح، عضو شورای شهر کاشان در این‌ نشست،با اشاره به سیاست خصوصی سازی در دهه ۷۰ در کاشان گفت: واگذاری مشارکتی خانه های تاریخی ،حفظ و مرمت و بهره برداری از آن به بخش خصوصی سیاستی است که در راستای بقای ابنیه و بافت تاریخی کاشان بسیار موثر واقع شده است.

.مفرح خاطرنشان کرد: گزارشی از شرکت گردشگری میقات تمدن آریا که در دوره چهارم شورا و با تولیت شهردای تاسیس شده بود در صحن علنی شورا ارائه شود و در صورت لزوم با احیا مجدد آن فعالیت هایش ارتقا پیدا کند.

همچنین رضوان سلماسی، عضو و رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر همدان با اشاره به اشتراکات تاریخی کاشان و همدان گفت: شهر کاشان در احیا و بازسازی بافت تاریخی و رشد قابل توجه حوزه گردشگری موفقیت های فراوانی داشته که میتواند الگوی دیگر شهرها هم‌باشد.

سلماسی اظهار داشت: هدف از این نشست افزایش تعاملات با شهر کاشان و پی ریزی طرح های مشترک برای ارتقا خدمت به مردم و اشتراک گذاری نقطه نظرات برای احیای بافت تاریخی همدان و بررسی تجربیات کاشان در زمینه تشکیل کارگروه حفظ ابنیه واجد ارزش، تدوین قوانین داخلی ، چگونگی احیا ،شناسایی و تدوین بسته های حمایتی برای تقویت سرمایه گذاران و مالکین است.

مهدی هوشمندی، مدیرعامل شرکت احیای بافت فرسوده کاشان با اشاره به اهمیت الگوسازی اظهار داشت،الگو سازی کاشان را نجات داد ،جذب سرمایه خصوصی بدون آگاه کردن آنها از سود آوری و اهمیت موضوع بی فایده است.

.وی با تاکید بر جذب روز افزون سرمایه خصوصی در جهت کاربردی کردن و باز سازی بناهای تاریخی افزود:این بناها باید متعادل شوند ودر تمام شهر پخش شوند چراکه اقبال به سمت منطقه ای خاص با مشکلاتی ازجمله ایحاد ترافیک و نبود پارکینگ مواجه می شود.

ویدر ادامه افزود: باوجود انکه تعداد مدافعان بافت تاریخی شهر در شهرداری اندک است اما تاکنون بسته های تشویقی و حمایتی زیادی ارائه شده است .از جمله انکه پول های دریافتی از سرمایه گذار خصوصی در محدوده بنای خود او صرف می شود.

هوشمندی در پایان خاطرنشان کرد: موفقیت در حوزه جذب توریسم در سرمایه گذاری های محلی است و باید بافت احیا شود در همین راستا طرحی به نام مسکن محبوب ایجاد شد که صاحبان زمین های داخل بافت را تشویق به ساخت خانه هایی شبیه به بافت قدیمی می کند و برای تشویق مالکین تخفیفات صد درصدی را در نظر گرفته است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *