مشکلات و راهکارهای مرتبط با نظافت شهر بررسی شد

نخستین نشست کمیسیون خدمات شهری سال سوم -دوره پنجم شورای شهر کاشان با موضوع بررسی موضوع تنظیف، مشکلات و راهکارها با حضور اعضای کمیسیون خدمات شهری، مسوولین شهرداری نماینده محیط زیست و معتمدین اهالی شهرک خاتم الانبیا این شهرستان برگزارشد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان، علی رسول زاده،رئیس شورای شهر کاشان،با اشاره به مشکل مصرف گرایی در جامعه اظهار داشت: باید به سمت کاهش تولید پسماند برویم و در مسیر فرهنگسازی آن طور که شایسته است گام بر داریم و از تجربیات شهرهای دیگر در این خصوص استفاده کرده و از مشارکت مردم بیش از پیش بهره بگیریم.

رسول زاده با اشاره به اعتراض رفتگران کاشانی گفت: نظر به شرایط ویژه اقتصادی در حال حاضر دغدغه حقیقی ما پرداخت تمام و کمال حقوق پرسنل ،خصوصا کارگران شهرداری است که باید به آن رسیدگی شود.

وی خاطر نشان کرد: داریم به ایام محرم نزدیک می شویم و باید فکری برای حفظ نظافت بیشتر شهر در این ایام کرد.

علیرضا مفرح،رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورا با اشاره به تجربه شهرهای اطراف کاشان بیان کرد: حذف فان ها از سطح شهر درجاهایی سبب انباشت زباله و آلودگی محیط شده است اما نباید دنبال مقصر بود بلکه باید با همفکری راهکاری برای حل مشکلات پیدا کرد.

نایب رئیس شورا تصریح کرد:اگر براساس سیاست صرفه جویی در هزینه ها قرار بر حذف فان ها در سطح شهر شده است باید پیش از انجام این کار فرهنگ متناسب با آن ایجاد شود .

مفرح خاطرنشان کرد: شایسته است اتاق فکری برای ارتقا سطح فرهنگ ایجاد شود که در آن مدیران خدمات شهری مناطق هم دعوت شوند و نظرات و پیشنهادات خود را بدهند.
عفت پدرام فر،عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورا ، در این نشست بیان کرد: سه ساعت فاصله حرکت ماشین جمع آوری زباله خود فرصتی برای پاره شدن کیسه های زباله بدون محافظ است.

وی با اشاره به موفقیت طرح کانکس های تفکیک زباله افزود: باید زمینه و مقتضیات فراهم شود و بعد از مردم توقع همکاری داشت و اگر بازهم مشارکتی نکردند دنبال راهکار تازه ای بود و بررسی کرد تاکنون چه میزان کار فرهنگی و آموزشی انجام شده است؟

پدارم فر با نظر به اهمیت آموزش چهره به چهره پیشنهاد کرد:بلوک های مسکن مهر قطعه بندی شوند و مثلا از هر 40 نفر بخواهید مدیری به شما معرفی کنند و سپس جلسه ی آموزشی برای مدیران بگذارید و برایشان از معایب فان توضیح دهید و از آنها به عنوان بازوهای آموزشی خود تقاضای همکاری کنید.

حسینعلی وکیل،عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورا نیز ضمن قدردانی از تلاش های سازمان محیط زیست و معاونت خدمات شهری گفت: به یقین اگر وجود فان ها برای شهر ضرری نداشت اقدام به حذف آنها از سطح شهر نم یشد. با توجه به توضیحات معاون خدمات شهرداری به نظر میرسد این طرح در صورت خوب اجرا شدن برای شهر مفید و موثرباشد.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری مردم گفت: طرح جدیدی که در مسکن مهر د رحال اجراست دو بال دارد یک بال آن دستگاه مجری طرح است و بال دیگر آن شهروندان هستند که برای تحقق این مهم لازم است توجه بیشتری به فرهنگسازی و آموزش بشود.

وی در ادامه افزود: ممکن است در مسیر برای هریک از این دوبال مشکلاتی پیش بیاید که لازم است در رفع این نواقص بکوشیم.مردمانی که حامی بهداشت هستند حداقل باید طبق قانون زباله های خود را به موقع بیرون بگذارند و در مقابل شرکت هم حتما باید بر اساس زمان تعیین شده زباله ها را حمل کند.

وکیل خاطر نشان کرد:کار آموزش و فرهنگسازی کار بسیار مشکلی است اما معاونت خدمات شهری باید با حساسیت ویژه ای کار را دنبال کند و تعهداتش را به درستی انجام دهد و پس از اطلاع رسانی کامل لازم است جریمه و پیگیری قضایی هم انجام شود تا در عمل ثابت شود که کارش اهمیت دارد.

محمدرضا خالدی،معاون خدمات شهری شهرداری کاشان، در این نشست با ارائه گزارشی از واحد از نهایی شدن تولید کود کمپوست به وسیله نصب سرند ها و جداسازی نایلون و تولید کندر و پرک در نتیجه تعاملات با شرکت بازیافت خبر داد و گفت : معاونت خدمات شهری برای نظافت بیشتر در ماه محرم دو دستگاه ماشین جدید در اختیار می گیرد.

وی همچنین بیان کرد: طی جلساتی که با شرکت بازیافت و پسماند درخصوص بازیافت زباله در مبدا داشتیم برنامه ای به دو شکل مقطعی با نصب کانکس های تفکیک زباله در سطح شهر و تقسیم شهر به سه بخش و احداث مراکزی برای اطلاع رسانی به سطح عموم مردم و همچنین آماده سازی نرم افزاری که شهروندان می توانند با نصب آن روی گوشی خود در حوزه جمع آوری، مسائل آموزشی و تحویل اقلام بازیافتی بهره ببرند در حال اجراست.

خالدی دلایل جمع آوری طرح فان را در سطح شهر را مواردی مانند بیرون گذاشتن زباله در هر ساعت از شبانه روز توسط شهروندان، جمع آوری زباله در طول شبانه روز و افزایش هزینه جمع آوری تا دو برابر قیمت، آلودگی و تسریع بیماری سالک از زباله های باقی مانده در فان ها و آسیب پذیری و هزینه خرید و نگهداشت فان های پلاستیکی به ارزش هرسال یک میلیارد تومان برای شهرداری.کاشان ذکر کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری کاشان با اشاره به موضوع حقوق پرسنل شرکت گل آرا فلاحت گفت: پس از بررسی صورت حساب ها تا پایان اردیبهشت ماه کلیه مبالغ از محل پرداخت صورت وضعیت های شرکت این حوزه پرداخت شده و در این حوزه مطالبه ای وجود ندارد.

خالدی در پایان خاطرنشان کرد: طی قرار داد جدیدی که با این شرکت منعقد شد قرار بود یک ماه حقوق کارگران از محل درآمد شرکت پرداخت شود که به علت مشکلات مالی به تعویق افتاد اما در نهایت بخشی از این مزایا سه شب پیش پرداخت شد و مابالتفاوت خردادماه نیز از طریق شرکت به کارگران پرداخت خواهد شد در ضمن بیمه دوماه خرداد و تیرماه کارگران پرداخت شده است ودر حال حاضر مشکلی در این زمینه نداریم.

 

حسینعلی اسلامی مهر، مدیر اداره پیمان ها و قرارداد های شهرداری گفت: طرح تنظیف مسکن مهر کاملا رصد شده بود و طی چندین جلسه گفتمانی بین اهالی شکل گرفت که موافقان و مخالفان خاص خود را داشت و آموزش نسبتا کامل صورت گرفت. با این حال هنوز هم تعدادی فان های مخصوص برای افرادی که ممکن است خوب آموزش ندیده باشند در این منطقه هست

اسلامی مهر با اشاره به اهمیت انجام صحیح تعهدات بیان کرد: مسکن مهر ماشین مکانیزه مخصوص و مجهز به مسیریاب و ساعت دارد که بتوانیم طبق زمانبندی تعیین شده عمل کنیم و اگر گاهی مشکلاتی پیش آمده ناخواسته بوده است.

ابراهیم رحمانی منش، کارشناس اداره محیط زیست کاشان نیز در این نشست گفت:انتظار از مدیر اجرایی پسماند شهری آن است که طبق قانون پسماند و آیین نامه های اجرایی آن عمل کنند و ماحصل کار باید توسط شهرداری از طریق معتمدین محلی دنبال شود که آیا پروسه ای که شهرداری در نظر گرفته است به خوبی مدیریت می شود؟
شایان ذکر است معتمدین شهرک خاتم الانبیا (ص) نیز در این نشست انتقادات خود را نسبت به وضعیت نامطلوب انباشت زباله های این منطقه پس از برداشت فان ها بیان کردند و گفتند پاکت های زباله توسط حیوانات پاره شده و در محل پخش می شود همچنین شیرابه حاصل از زباله ها در این منطقه سبب ایجاد صحنه بد منظره و مشکلات بهداشتی شده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *