مستند علمی آموزشی کژدم در دانشگاه علوم پزشکی کاشان تولید شد

یک مستند چهار قسمتی حاصل بیش از سه دهه مطالعات و پژوهش های روح الله دهقانی قهنویه، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی کاشان درباره جانور کژدم تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، روح الله دهقانی با اشاره به مفید بودن کژدم در امور آموزشی، بهداشتی و درمانی اظهار داشت: در این مجموعه چهار قسمتی که در چند استان ایران فیلمبرداری شده است، نحوه زندگی و فراوانی کژدم ها در مناطق جنوب، جنوب غربی و نواحی گرمسیری که به طور متوسط حدود 50 هزار مورد عقرب زدگی در آن رخ می دهد بررسی های علمی و پژوهشی و درمانی به عمل آمده است.

وی افزود: در چند سال اخیر موضوع سم گیری از کژدم ها برای تهیه دارو به خصوص داروهای ضد سرطان به موضوع داغ رسانه ای بدل است و بخشی از این مجموعه مستند گویای این مطلب است که در پس این تبلیغات اغوا کننده چه فجایع زیست محیطی رخ می دهد که آثار آن ممکن است سلامت و امنیت غذائی ایرانیان را در معرض خطر قرار دهد.

دهقانی با بیان اینکه در این مستند علمی آموزشی تلاش شده با روایتی هنرمندانه دیدگاه مردم نسبت به کژدم ها تغییر یابد، افزود: هرچند این جانور در مقایسه با سایر بندپایان کم آزارتر است اما در میان عامه مردم موجودی بدسرشت و اهریمنی معرفی و به واسطه زهرآگین بودن مورد بی مهری جوامع انسانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به ظرفیت رسانه برای نمایش شیوه زیست و تاثیر زیست محیطی کژدم ها گفت: از گذشته های دور تا کنون کژدم ها نقش مهمی در زندگی بشری داشته اند

دهقانی در پایان خاطرنشان کرد: کاشان یکی از شهرهای فوکال پوینت جانوران زهری در کشور است که تحقیقات بر روی جانوران زهری در حوزه بهداشت محیط، پزشکی و درمان در آن انجام می شود.


    (0) (0)

    تیر 29, 1398

    فرید نصراللهی

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *