• شناسه خبر : 3977

مردم شیوه استفاده از دانسته های خود را نمی دانند

یک مشاور خانواده گفت: مردم، علم و اصول زندگی را بلد هستند اما شیوه استفاده از آن را نمی دانند تا بتوانند که چگونه دانسته های خود را به کار بگیرند و زندگی شاد و سالمی را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، نگار بابایی در هشتمین کارگاه عصر مشاوره کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد اظهار کرد: بچه‌های امروز امانت هایی در دست ما هستند که گاهی برای صحبت با آنها، ناخواسته از کلماتی استفاده می‌کنیم و باعث تلخی زندگی ما و آنها می شود.

وی افزود: تکرار پنج کلمه تباهی، تحقیر، تهدید، تنفر و تبعیض هرکدام باعث تباهی فرد و جامعه خواهد شد و واقعیتی است که سرنوشت جنایتکاران، از خانه آنها ریشه گرفته است.

وی تصریح کرد: رفتار خانواده ها، می‌تواند حس خوب زندگی را بچه‌ها ببخشد و عزت نفس آنها را پرورش دهد. افراد با عزت نفس، برای خود احترام قائل هستند و رفتارهای پرخطر را تجربه نمی‌کند.

این کارشناس مشاوره تاکید کرد: عزت نفس، مهمترین مولفه ای است که به فرد ارزش می دهد. فردی که احساس عزت نفس دارد، انتظارات بالایی از خود دارد و اهداف بالایی را برای خود ترسیم می‌کند و برای رسیدن به آن تمرکز و تلاش می‌کند. ساده ترین راه برای تقویت عزت نفس، کسب یک مهارت است. افرادی که مهارتی دارند، اعتماد به خود و عزت نفس بالایی دارند.

بابایی گفت: برای دوری از ترس و استرس فرزندان، علاوه بر آموزش های مدرسه، یادگیری یک مهارت کار و هنر نیز لازم است که موافق میل و علاقه بچه ها باشد. برای کمک به پیشرفت بچه ها، به جای معلم خصوصی، کمک کنیم که دوستان زیادی پیدا کنند تا عزت نفس و خودپنداره آنها بالا برود و اهداف بهتری پیدا کنند.

وی افزود: بچه ها در پنج سال اول زندگی، ذهنیتی از خود ندارند و از اولیا الگو می‌گیرند، والدینی که عزت نفس بالایی دارند و خود را دوست دارند، این عزتمندی را به بچه ها منتقل می کنند. مادری که استرس دارد، بچه های مضطرب پرورش می‌دهند.

وی تصریح کرد: غیبت، توهین و تهمت نوعی خشونت کلامی است.

وی با اشاره به نقش الگویی افراد خانواده، تصریح کرد: غیر از اختلال یادگیری، هر نوع اختلال دیگر، مربوط به خانواده است. افکار منفی والدین، باعث اختلال رفتاری کودک می‌شود بنابراین با تقویت نقش های خوب، برای از بین بردن نقش‌های منفی تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: بی حوصلگی والدین، مانع از ارتباط سالم با فرزندان می‌شود و این نقصی است که در جامعه ما دیده می شود. اگر والدین در کودکی بر بچه‌ها نفوذ نکنند در نوجوانی نخواهند توانست با آنها ارتباط درست برقرار کند و از آنها دور خواهند شد.

این مشاور خانواده گفت: مردم از یک پیام، برداشت های متفاوت دارند و هر کس متناسب با ذهن خود و با توجه به تفاوت های فردی خود، برداشت های خاصی دارد. هرکس باید توانمندی‌های خود را قبول کند. بچه ها را با دیگران مقایسه نکنیم. مقایسه، سلاحی است که بر شخصیت بچه ها شلیک می‌شود.

وی با اشاره به دوری والدین از رقابت بین بچه ها در خانه و مدرسه تاکید کرد: رقابت‌ها، کینه و حسادت را در آنها پرورش می دهد. به بچه ها یاد بدهید که خود راحتی برای کارهای کوچک تشویق کنند و موفقیت‌های خود را ثبت کنند و برای این کار ، ابتدا از خودشان شروع کنند.

وی گفت: اسلام، دین تذکر است و ما باید اصول زندگی را به همدیگر یادآوری کنیم. موفقیت هایمان را هر روز به خود یادآوری کنیم، قرار نیست کار خارق العاده ای باشد ولی اغراق نکنیم و برای تنبیه و تشویق عمل را هدف بگیرید ولی کرامت و شخصیت فرد را دست کم نگیرید.

وی تصریح کرد: نباید منتظر یک مصلح بود. تغییر باید از خود فرد شروع شود. برای یک تصمیم باید حرکت کرد. باید نگرشها را عوض کرد.تغییر ها آرام به نتیجه می‌رسد و باید متناسب با توان فرد از او انتظار داشته باشیم.

این کارشناس مشاوره تاکید کرد: پدر و مادرها باید باور کنند که بچه‌ها، بزرگسالان کوچک نیستند و به فرمایش پیامبر اسلام (ص)، بچه‌های دوره ابتدایی نیازمند بازی هستند بنابراین کودکان را به آموزش های رسمی وادار نکنید زیرا انتظار بیش از حد، منجر به استرس آنها می شود.

بابایی تاکید کرد: به سفارش امام علی علیه السلام، رفتار و آداب و رسوم زمان خود را به فرزندان خود تحمیل نکنید و آنها برای شرایط دیگری پرورش بدهید بنابراین خانواده ها نباید انتظار داشته باشند که فرزندان، آرزوهای آنها را برآورده کنند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *