• شناسه خبر : 3549

مباحث آبخیزداری راهی برای حل مشکلات کشاورزی کاشان است

مدیر اداره جهاد کشاورزی کاشان گفت: توجه به مباحث آبخیزداری راهی اساسی برای حل مشکلات حوزه کشاورزی این منطقه است و همواره در جلسات توزیع اعتبارات به این موضوع تاکید کرده ایم.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، مجید کافی زاده در نشست شورای حفاظت منابع آب کاشان اظهار کرد: باید با فشار آوردن و تصویب بودجه برای اجرای طرح های آبخیزداری در کاشان تلاش کنیم ولی مسوولان عالیرتبه شهرستان هنوز اقداماتی در اجرای طرح های این حوزه که به چشم بیاید انجام نداده اند.

وی یادآور شد: طبق آمار امور منابع آب موجود بالاترین میزان برداشت از چاه های کشاورزی متعلق به شرکت ایثارگران با برداشت 40، 50 و 60 لیتر بر ثانیه بوده است ولی الان سطح ایستابی یکی از چاه ها 17 سانت بالاتر آمده که این نتیجه احداث دو بند خاکی در حوزه ابخیزداری بوده است.

وی در ادامه افزود: اجرای طرح آ بخیزداری در بالادست باعث شده مقدار آب قناتی که 6 لیتر در ثانیه در 10 ساله گذشته بوده الان به طور میانگین به مقدار 17 تا 20 لیتر در ثانیه برسد.

کافی زاده گفت: به علت بارندگی های فروردین امسال حدود 300 میلیون لیتر متر مکعب بر اثر روان آب ها هدر رفت که در صورت اجرای طرح های آبخیزداری در گذشته حتی اگر یک سوم آن را ذخیره می کردیم با توجه به خاک نفوذ پذیر منطقه کاشان کمک زیادی به سفره های زیر زمینی می شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی کاشان تصریح کرد: مناطقی که قنات و چشمه دارند به علت تغییر وضعیت بارندگی از بارش برف به باران باید استخر ذخیره سازی آب داشته باشند ولی هیچکس حمایتی نمی کند.

کافی زاده با بیان اینکه باید قوانین امور آب ر ا بومی سازی کنیم، گفت: در تعیین میزان برداشت چاه های آب کشاورزی نباید چاهی که برای آبیاری باغات است با چاهی که برای زراعت استفاه می شود، یکجور نگاه کنیم.

وی با اشاره به اینکه چوب را بالا آورده ایم و به کسانی که عوارض می دهند و دارای پروانه هستند می گوییم کمتر آب برداشت کند، افزود: کشاورزی که در 13 سال گذشته 100 هکتار پسته کاشته است وقتی امروز می گوییم قانون را اجرا کند همکاری نمی کند چون با اجرای آن نیمی از باغش خشک می شود.

کافی زاده در پایان خاطرنشان کرد: تمام مدیرانی که دور این میز نشسته اند بهتر از هر کسی می دانند کاشان چه خبر است و می توانند برایش نسخه بپیچند ولی وقتی که نسخه از بالا صادر می شود موجب تبعاتی چون تجمع و اعتراض و نامه نگاری به مسولان عالی رتبه شده و در نهایت باعث می شود مسوولان در اجرای قوانین کوتاه بیایند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *