قصه پرغصه تیمچه صباغ کاشان/ ۱۵ ماه سرگردانی کسبه

حسین ذاکری

قصه پر ز غصه تیمچه ی حاج سید حسین صباغ کاشانی واقع در قلب بازار سنتی کاشان که حدود پانزده ماه از شروع کار مشاع مرمت و ظاهرسازی آن میگذرد اما همچنان تا معمور شدن، راه بسیاری در پیش دارد. 

تیمچه صباغ کاشان

پروژه ای که طبق اظهار نظر کارشناسان با وجود مشکلات مهم تر و اساسی، ظاهر سازی فضای این تیمچه را هدف قرار داده است. با این وجود حدود یکسال پس از صحبت های اولیه و برچیده شدن کف فرش قدیم این تیمچه، خبری از عملیات مرمت و بهسازی نبود تا اینکه مجدد حدود سه ماه قبل این پروژه بصورت کاملا کند و فرسایشی شروع به کار کرد، با وجود وقفه های متعدد بعضا غیر موجه میان کار، مجدد در حدود 3 هفته قبل پروژه فوق الذکر به دلایل مالی و عدم تعهد یکی از طرفین تعطیل شده است و تا این لحظه هیچگونه پاسخگویی، شفاف سازی و چشم اندازی برای ادامه و اتمام این پروژه از طرف هیچ یک از طرفین داده نشده است.

مشکلات تیمچه صباغ بسیار جدی تر از انست که پروژه ی مرمتی حاضر بدان می پردازد، طبق اظهار نظرکارشناسان امر، دیواره ها و علی الخصوص سقف این تیمچه دچار نشست شدیدیست و نیاز بود که ضمن اولویت بندی موارد، در ابتدا مسائل مهم تر این تیمچه اصلاح می گردید وسپس وارد فاز ظاهر سازی می شدند ، اما پس از صرف جلسات متعدد بدلیل هزینه های سنگین و فقدان نیروی متخصص در این حوزه از مرمت اساسی و زیربنایی این تیمچه چشم پوشی شد و به ظاهرسازی اکتفا گردید که با این وجود بازهم از نظر برخی کارشناسان ایرادات عمده ای تا اینجای کار به ان وارد است. به اعتقاد مهندس محمد مهدی نجفی در ازاره سازی تیمچه به جزئیات بدیهی معماری سنتی کاشان توجهی نشده است. 

علی رغم هزینه و زمانی که صرف ازاره چینی شده، کتیبه اجری در بالای درگاه سرداب ها باهم هماهنگ نشده اند. ارتفاع اجرکاری این قسمت ها یکجا 20 سانتیمتر است، یکجا 30 سانتیمتر و جای دیگر 40 سانتیمتر. بعلاوه در طرفین درگاه سرداب ها همانند نمونه های مشابه و با توجه به بقایای ازاره قدیمی همین تیمچه، دارای هره چینی بوده که در مرمت ازاره کاملا نادیده گرفته و حذف شده است. 

حال با توجه به گذشت این مدت زمان طولانی صرفا ازاره چینی و اصلاح و بهسازی پلکان سردابه های این تیمچه انجام شده است و ادامه نیمی از کار که شامل کف فرش، بازسازی حوض و رسیدگی به تاسیسات این تیمچه است در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. این عدم برنامه ریزی و نامهربانی در صورتی انجام پذیرفته است که در این بازه زمانی تیمچه مذکور دائم فعال و کسبه شریف ان در میانه ای از نخاله و مصالح به کسب و کار خود می پرداخته اند. از کسبه قدیمی گرفته تا جوانانی که با هزینه های گزاف خویش اقدام به احیای حجرات نموده اند اما در این مدت زمان طولانی بدون شک متضرر گردیده اند. انان اعلام داشتند پس از بحث عملیات مرمت تیمچه کاسبی ما نیز به کل کساد گردیده است و به قول معروف پاخور مشتری، مسافر و گردشگر بصورت چشمگیری کاهش یافته و پیروی ان بر روی عایدات ما تاثیر گذاشته است. تیمچه صباغ یکی از بخش های بالقوه گردشگر پذیر بازار کاشان است که میتوان با هدف تمرکز زدایی، برقراری تعادل در تمامیت بازار کاشان در مقابل برخی گره های گردشگری بازار و در راستای تنوع بخش هرچه بیشتر بخش عرضه، افراد را به تیمچه صباغ هدایت و راهنمایی کرد. 

متاسفانه پس از شروع مرمت و تبدیل این تیمچه به یک خرابه، این سناریو به کل از بین رفته است. پس از مراجعات متعدد کسبه و حجره داران به شهرداری یا میراث فرهنگی یا علوم پزشکی کاشان تمامی این بخش ها کار را به بخش دیگری محول می کنند.

کمترین کار این بود که در ابتدا ضمن تامین اعتبار، یک چشم انداز و یک برنامه مرمتی فاز بندی شده ارائه گردد تا کسبه کار خویش را بدانند و این هیچ چیز جز عدم برنامه ریزی وبی برنامگی نمی تواند باشد و این زیبنده و اخلاقی نیست.

با این کار نه تنها حمایتی از کسبه این تیمچه صورت نگرفته است و مشوقی برای سرمایه گذاران جدید برای احیا و مرمت حجرات نبوده است بلکه حتی برخی از حجره داران قدیم نیز در این بازه زمانی اقدام به ترک این تیمچه کرده اند که این جای تامل بسیاری می طلبد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *