شیشه های شسته نشده اتوبوس ها، علت زیان اتوبوسرانی است

سیدجلال جلیلی نوش آبادی _ شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کاشان به مناسبت‌های مختلف ادعای خدمت به مردم داشته است. بدون شک خدمات سازمان های فرهنگی – ورزشی، فضای سبز و اتوبوسرانی ابزار سنجش این ادعا است. سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری کاشان با توسعه فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ در قالب برنامه‌های متنوع و متعدد رسیدن به این هدف را تسهیل کرده است اما سازمان اتوبوسرانی شهرداری کاشان انگار مسیر دیگری را دنبال می‌کند و برخلاف برنامه ها و بخشنامه های بالادستی که برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در جهت حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی هوا و کاهش تلفات رانندگی در سراسر کشور تاکید میکند، سازمان اتوبوسرانی اقدام به کاهش خدمات این سازمان کرده است که افزایش کرایه، حذف برخی مسیرها و افزایش زمان حرکت اتوبوس ها بخشی از آن بوده است و این روزها اطلاعیه خصوصی سازی خط نوش آباد که بر شیشه باجه های بلیت فروشی دیده می شود، به گمان شهروندان می تواند مقدمه ای برای حذف این مسیر در آینده نه چندان دور باشد همه این کاستی‌ها به این بهانه است که دخل سازمان با خرج آن نمی خواند و دولت خلاف وعده عمل کرده است.

شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر که شعار خدمت به مردم را در اولویت برنامه‌های خود دارند، حتما آگاه بوده اند که شهرداری در مفهوم عام آن و سازمان‌های مذکور سازمان های خدمت رسان هستند و نباید نگاه بنگاه داری و اقتصادی به آن داشت زیرا نفع آن به طور مستقیم به همه مردم می رسد و شاید تعبیری باشد بر آنچه که امام علی علیه السلام در مورد آنها به مالک اشتر سفارش می‌کند:« الله الله فی طبقه السفلی».

شهردار به عنوان مسوول مستقیم برنامه های شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان نهاد مردمی ناظر بر فعالیت های شهرداری بر این موضوع آگاه هستند که به پشتوانه تجربه دهه های قبل و حتی سالهای گذشته نمی توان امروز بر شهر مدیریت کرد و مدیریت شهری در هر بخش آن نیازمند برنامه و سواد تخصصی است و همان‌طور که مدیر سازمان فرهنگی، ورزشی به مدد علم خود و تجربه و مشارکت دیگران برای توسعه خدمات این سازمان به نفع مردم اقدام می‌کند، سازمان اتوبوسرانی نیز نیازمند نگاهی دیگر به این سازمان است.

هرچند که بودجه سازمان اتوبوسرانی از سایر بخش‌ها مثل عوارض شهری باید تأمین شود اما با حضور مدیران چابک، نواندیش و تحصیلکرده می توان برای درآمدزایی آن نیز برنامه ریزی کرد تا مردم بتوانند مسوولان را در کنار خود ببیند.

اگر مدیران کاشان ادعای کاشان مدرن را دارند حتما می‌دانند که در جامعه امروز کارها با آزمون و خطا پیش نمی‌رود و متخصصان دانش محور باید مشکلات را حل ‌کنند و حتی اگر فعالیت‌های شهرداری را از نگاه اقتصادی هم مدیریت کنند، اقتصاد، یک علم اجتماعی است و هدف آن بهبود وضعیت مردم است اگر بودجه های شهرداری را به طرف غیرمردمی شدن پیش ببریم سرانجام به کاهش اقتصاد شهرداری خواهیم رسید که برآیند کل آن منفی خواهد بود.

شهردار و اعضای شورای اسلامی مطمئن باشند که انسان امروز با چشم نقد نسبت به گذشته نگاه می‌کند و اگر مردم در برابر رفتار محدودکننده سازمان اتوبوسرانی در سال های گذشته سکوت اختیار کردند، این سکوت منجر به کاهش مطالبات مردم و کاهش کیفیت خدمات سازمان شده است تا اینکه امروز ادعا می کند دخل آن متناسب با خرج آن نیست.

مردم در برابر تصمیم های نادرست، بی تفاوت نماندند بلکه با هر آنچه که داشتند یک وسیله شخصی خریدند و ارمغان آن شلوغی خیابان ها، افزایش آلودگی هوا، عدم استقبال از حمل و نقل عمومی، زیان تاکسیرانی و اتوبوسرانی و استقبال از آژانس و خودروی اینترنتی شده است و مهمتر از آن بی اعتمادی به مدیریت شهری است. هرچند دو دهه خدمت مجموعه سازمان اتوبوسرانی ، قابل تقدیر و تحسین است اما شهردار و شورای شهر در جهت خدمت به مردم باید همین امروز برای اصلاح امور اقدام کنند پیش از آنکه تصمیم های نادرست، هزینه های بیشتری را بر شهر و شهروندان تحمیل کند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *