شکایت میراث فرهنگی برای ساخت وساز در مجاورت آثار تاریخی نوش آباد

رئیس اداره میراث فرهنگی آران وبیدگل گفت: شکایت و پیگیری حقوقی برای تخریب بخشی از سازه های آبی پایاب مسجد جامع نوش آباد انجام شده و بدنبال حکم توقف این کار عمرانی هستیم.

مجید نوری در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم افزود: برای گوبرداری عمیق با لودر و ساخت ساز در کنار سه اثر تاریخی نوش آباد هیچ مجوز و استعلامی از سوی اداره میراث فرهنگی گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: خسارت موجود سازه های آبی پایاب تاکنون محدود بوده است و بیشتر منجر به ریزش خاک های بدنه دیوارهای این اثر تاریخی متعلق به دوران سلجوقیان شده است که این موارد به علت فشار رطوب زیاد نیز گاهی در شهرزیرزمینی اتفاق می افتد.

نوری با تاکید بر اینکه فعالیت این پروژه عمرانی باید متوقف شود، خاطرنشان کرد: در صورت ساخت و ساز جدید به دلیل سنگینی بار آن احتمال تهدید و تخریب شهر زیرزمینی نوش آباد در آینده نزدیک وجود دارد.

شایان ذکر است روز پنجشنبه بخشی از سازه های آبی پایاب مسجد جامع نوش آباد با قدمت دوران سلجوقی که در مجاورت شهر زیرزمینی نوش آباد واقع شده است، به علت گودبرداری عمیق با لودر تخریب شد.

پایاب مسجد جامع به عنوان یک سازه آبی منحصر فرد با لوله های سفالی با قطر ۴۰ تا ۵۰ سانیتمتر است که آب را به خانه های اطراف شهر زیرزمینی نوش آباد هدایت می کرده است و قرار است در آینده نزدیک این سازه های آبی برای ایجاد موزه آب مورد استفاده قرار بگیرد..


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *