• شناسه خبر : 3628

توضیح غیرقابل قبول آبفا کاشان برای حادثه طالقانی:

شهر زیر آب، آبفا در خواب

یادداشت وارده * – حرف‌های مدیر امور آبفای کاشان برای حادثه خیابان طالقانی غیرقابل قبول است. بهتر است مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان توضیح بدهد چرا چنین شده است و برنامه این شرکت برای پیش‌بینی و پیشگیری چنین حوادثی چیست؟

شهر زیر آب رفته است. ماشین‌ها در آب شنا می‌کنند. فیلم‌ آن در شبکه‌های مجازی منتشر شده است و دست به دست می‌شود. چشم برهم‌زدنی سر از گیلان و مازندران درآورده است. هرکس نداند فکر می‌کند یکی از شهرهای شمالی است که سیل راه افتاده است. ارتفاع آب در خیابان‌های وسیع و مسطح شهر نشان می‌دهد فشار و حجم آب غیرقابل پیش‌بینی و پیشگیری است. حجم بالایی از آب در شهری هدر می‌رود که برای قطره قطره آن التماس می‌کنند. دست به آسمان‌ها بالا برده و راز و نیاز باران سر می‌دهند. گاه و بی‌گاه از شهروندان می‌خواهند حساب قطره‌قطره‌ی آن را از دست ندهند.

مدیر امور آبفای کاشان در پاسخ به خبرنگار اهل کاشانم می‌گوید: «شکستگی خط انتقال آب با قطر 400 موجب آبگرفتگی خیابان طالقانی شده است».اطلاع از این که منشأ اتلاف آب در خیابان طالقانی از چه لوله با چه قطری است واقعاً برای مردم و شهروندان چه اهمیت دارد؟ آنچه مهم است علت حادثه است؟ و این که حادثه ناشی از کوتاهی کدام فرد یا افرادی است که چنین شده است؟ چرا شرکت آب و فاضلاب پیش‌بینی و پیشگیری نکرده است؟

ممکن است گفته شود حادثه است. حادثه خبر نمی‌کند. یک بار اتفاق افتاده است. در پاسخ باید گفت؛ چنین نیست. این بار اول نیست که آب در خیابان‌های شهر راه افتاده است. مشابه آن در مناطق مختلف اتفاق افتاده و تنها خبر آن روی خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های مجازی مخابره و منعکس شده و هیچ‌کسی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است.

مدیر امور آبفای کاشان در بخش دیگری از مصاحبه خود گفته است: «لوله‌های انتقال آب عمری 15 ساله دارند و حوادث این‌چنینی در خطوط اصلی یا فرعی انتقال آب به دلایل عمر شبکه‌ها و اتصالات اتفاق می‌افتد»

باید پرسید چرا قبل از آن که حادثه‌ای اتفاق بیفتد لوله‌های و اتصالات فرسوده شبکه و خط انتقال اصلاح نشده است. آیا مدیران شرکت آب و فاضلاب کاشان منتظر هستند تا در جایی حادثه‌ای اتفاق افتاده آنگاه اقدام به تعویض و اصلاح لوله‌های فرسوده بکنند. آیا علم مهندسی و تکنولوژی روز دنیا به آن حد نرسیده است که تشخیص داده شود که احتمال حادثه در کجا وجود دارد؟

ممکن است گفته شود کشور در تحریم است. اعتبارات لازم وجود ندارد. آن‌وقت باید پرسید مبالغ دریافتی که با عناوین مختلف و ماه به ماه از مردم دریافت می‌شود به کجا می‌رود؟ آیا شرکت آب و فاضلاب کاشان از زمان تأسیس تاکنون برای یک بار به مردم گفته است مبالغ دریافتی خرج چه شده است؟ چقدر کم دارد و چقدر زیاد دارد؟ آیا مبالغی که از مردم دریافت می‌شود در همین منطقه و شهرستان خرج می‌شود یا مانند بسیاری از سازمان‌ها و ادارات دولتی برای خوشایند مقامات بالادست به مرکز استان و خزانه واریز می‌گردد؟

مردم منتظر پاسخ قابل قبول و قانع کننده مسئولین ارشد شرکت آب و فاضلاب کاشان هستند که؛ علت حوادث پی‌درپی شهر کاشان چیست؟ چرا پیش‌بینی و پیشگیری لازم انجام نشده است؟ مسئول کوتاهی و قصور در این خصوص چه کسی است؟ با افراد مسئول چه برخوردی می‌شود؟ و مهم‌تر از همه‌ی این‌ها؛ شهروندان در کدام خیابان شهر خود را برای حادثه بعدی شرکت آب و فاضلاب آماده و مهیا کنند؟

*ویرایش شده توسط سردبیر


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *