سیلک کاشان در فهرست انتظار ثبت جهانی قرار دارد

رئیس کل موزه ملی ایران و سرپرست طرح مرحله سوم بازنگری سیلک کاشان گفت: سیلک در فهرست انتظار ثبت جهانی در سازمان یونسکو قرار دارد زیرا این محوطه باستانی برای ثبت جهانی ارزش های علمی، فنی و تاریخی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، جبرئیل نوکنده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای ثبت جهانی سیلک کاشان باید در حوزه عرصه و حریم این محوطه مدیریت بهتری داشته باشیم زیرا جهان می گوید آیا می توانید عرصه و حریم یک اثر را مدیریت کنید؟

وی با اشاره به اینکه به موضوعات آزادسازی، خانه سازی و ساماندهی محیطی محوطه سیلک تاکید کرد و گفت: با توجه به مسیری که مدیریت پایگاه سیلک و مدیران شهری طی می کنند به ثبت جهانی سیلک امیدوار هستیم.

سرپرست سومین مرحله طرح کاوش سیلک کاشان با بیان اینکه ذره ذره خاک این اثر باستانی پر از اطلاعات فرهنگی تاریخی و زیست تاریخی این سرزمین است، افزود: محوطه های میراث باستان شناسی محوطه های میراث بشری هستند پس باید در تزار بین المللی به سیلک کاشان نگاه کنیم .

نوکنده گفت: سیلک در حرفه باستان شناسی در موزه های دنیا اثر شناخته شده و در جهان معروف است ولی در سرزمین خودش غریب مانده که این موضوع این را می رساند که باید تلاش و برنامه های ویژه تری برای معرفی این اثر تاریخ منحصربفرد داشته باشیم.

رئیس موزه ملی ایران با اشاره به وضعیت برگزاری سمینار “سیلک، قلب باستان‌شناسی ایران” با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصان باستان‌شناسی جهان گفت: یک سلسله سمینارهایی در لندن، فرانسه (موزه لوور) داشتیم و قرار بود در آلمان و سپس در ایران و کاشان هم این برنامه انجام شود که به دلیل بروز ویروس کرونا این رویداد متوقف شد که امیدواریم با توجه به سومین مرحله طرح بازنگری سیلک این سمینارها مجددا برگزار شود.

وی درباره مرحله سوم طرح بازنگری سیلک گفت: این کاوش از ابتدای شهریور ماه آغاز و تا پایان هفته اول مهر ماه ادامه دارد که هدف از آن این است که بخش مسکونی تپه جنوبی سیلک را بشناسیم و بقایای که در زمستان سال 81 توسط دکتر شهمیرزادی شناسایی شده را بررسی و مطالعه کنیم.

نوکنده با بیان اینکه سیلک مثل کتاب شاهنامه همیشه می توان خواند و برداشت های متفاوتی داشت گفت: کاوش مرحله سوم بعد از سالها دوباره نام سیلک را در افکار عمومی زنده می کند و رسانه های با اطلاع رسانی مناسب و جامعه را در حفاظت و ارزش این اثر باستانی کمک کنند.

 رئیس موزه ملی ایران در پایان با اشاره آمادگی برای تبادل آثار موزه ملی با موزه ملی باغ فین برای نمایش عمومی تاکید کرد: در صورت که محلی در کاشان یا محوطه سیلک برای ایجاد موزه فراهم شود این آمادگی وجود دارد که بخشی از آثار مخزن موزه ملی ایران به این شهرستان منتقل شود.

.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *