سومین مرحله کاوش در سیلک کاشان آغاز شد

مرحله سوم کاوش (طرح بازنگری) سيلك با مجوز پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به سرپرستی "جبرییل نوکنده" و "جواد حسین زاده ساداتی" آغاز شد.

به گزارش اهل کاشانم و به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، جواد حسین زاده مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک با بيان اينكه در اين مرحله پژوهش باستان شناختی  و ساماندهی محیطی بخش مسکونی تپۀ جنوبی سیلک در دستور کار قرار دارد، گفت: سیلک به عنوان یکی از معدود تپه های باستانی ایران است که در درون بافت شهری قرار گرفته که این امر به مانند شمشیری دو لبه هم فرصت ها و هم تهدیدهایی را برای آن به وجود آورده است.

وی افزود: حضور سیلک در درون بافت شهری کاشان و در کنار سایر آثار فرهنگی باعث شده تا سالانه نزدیک به صد هزار گردشگر از سیلک بازدید کنند که این خود هم موجب شناخت هرچه بیشتر سیلک در بین عموم مردم چه ایرانی و چه انیرانی می شود.

اين باستان شناس تصريح كرد: اما نکتۀ انتقادی که از سوی بسیاری از شهروندان کاشانی و گردشگران که از نمایشگاه و موزۀ سیلک بازدید می کنند، مطرح می شود آن است که چرا در خود محوطه، چه تپۀ شمالی و چه جنوبی هیچ آثار ملموسی قابل بازدیدی وجود نداشته و عملا درک و فهم واقعی سیلک برای آنها امکانپذیر نیست.

حسين زاده اظهار كرد: یکی از اهداف مهم و البته در حوزۀ اجرایی این طرح، فراهم كردن بستری برای ایجاد محوطه موزه و نمایش آثار و یافته های به دست آمده به ویژه بقایای معماری برای عموم است چرا که طی چند سال اخیر با توجه به افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی، نیاز به نمایش آثار بر سرجایشان به شدت احساس شده و قطعا این کار یکی از ابزارهای مهم باستان شناسی براي ارائۀ دستاوردهای خود به طیف گسترده تری از عموم مردم است که در محوطه سیلک به خوبی قابل انجام است.

مدير پايگاه ميراث فرهنكي سيلك گفت:از طرف دیگر با توجه به اینکه زیگورات / سازه خشتی بزرگ سیلک جنوبی یکی از ایستگاههای پر بازید سیلک است  با ساماندهی  کیفیت بصری محیطی تپه جنوبی به ویژه سازه خشتی  ارتقا پیدا خواهد کرد.

حسین زاده ساداتی افزود: محوطه سیلک از دو تپه به نام شمالی و جنوبی و چندین محوطه گورستانی تشکیل شده که از هزاره هفتم پیش از میلاد تا آغاز دوره هخامنشی ( بجز دوره مفرغ) آثاری از آن بدست امد که در بسیاری از موزه های بزرگ مانند موزه ملی ایران و موزه لوو به نمایش در آمده است.

حسین زاده ساداتی خاطرنشان کرد: این محوطه باستانی با داشتن لایه های فرهنگی متعلق  به دوران پیش از تاریخی، آغاز عیلامی و عصر آهن به مانند میراثی گرانبها و خزانه ای اطلاعاتی است  که می تواند در ردیابی  و پیگیری تحولات رخ داده در جوامع  انسانی به نحو شایسته ای برای باستان شناسان راهگشا شد.

همچنین جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران و سرپرست کاوش در گفتگویی افزود: در این مرحله از کاوش‌ها و در همین ابتدای کار بقایای یک منزل مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در تپه‌های جهانی سیلک کاشان کشف شد که فعلاً خیلی فرسوده است.

نوکنده تاکید کرد: در مراحل بعدی کاوش و طی روزهای آینده سراغ لایه‌های پایین‌تر تپه‌های جنوبی سیلک می‌رویم که احتمالاً مربوط به پنج هزار و ۵۰۰ تا شش هزار سال پیش است.

گفتنی است نخستین پژوهش و کاوش میدانی در تپه سیلک در سال 1312 شمسی  توسط “رومن گیرشمن” فرانسوی و دومین مرحله کاوش در سال 1380 به سرپرستی “صادق شهمیرزادی” به مدت پنج سال انجام شد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *