جوابیه مجتمع فولاد کویر به اهل کاشانم

در‌پی انتشار یادداشتی در پایگاه خبری اهل کاشانم با عنوان “چند پرسش درباره توسعه شرکت فولاد در دشت بی رمق کاشان” روابط عمومی مجتمع فولاد کویر جوابیه ای را به این پایگاه خبری ارسال نمود که عینا به شرح ذیل می‌آید؛

باسلام و احترام
مجتمع فولاد کویر از ابراز نظر تخصصی و مبتنی بر دانش جنابعالی و احساس مسئولیتتان درخصوص مسائل زیست محیطی و اجتماعی قدردانی می کند و از آنجا که در یادداشت شما با دقت نظر و با نگاه تخصصی به موضوع توجه گردیده است، بر خود لازم می‌دانیم به همین شیوه به ابهامات و دغدغه‌های به جا و مهم شما و خوانندگان محترم آن نوشته، پاسخگو باشیم.


ذکر این مساله ضروری است که صنعت فولاد بعنوان صنعت پایه و مادر در دنیا شناخته شده و چنانچه از این فرصت مغتنم برای توسعه پایدار منطقه و کشور بهره برداری مناسب صورت نگیرد، چه بسا برای آینده و حتی امروز حسرت و پشیمانی به جا خواهد ماند. لذا خواهشمندیم با دقت نظر و نگاه آینده نگرانه به دیدگاه های مجتمع فولاد کویر توجه فرمایید.


1) آیا بهره برداری از دو حلقه چاه باشوری (EC) 17 تا 20 هزار میکروزیمنس بر سانتی متر که موسوم به آب های غیرمتعارف می‌باشد و غیرقابل استفاده و بهره برداری در شرب، کشاورزی و صنعت است و همچنین در مسیر شیب تند حرکت سفره های آب زیرزمینی از دریاچه نمک به سمت منابع آب شیرین کاشان و آران و بیدگل قرار دارد، آن هم به میزان برداشت 10 تا 15 لیتر بر ثانیه، می‌تواند آب های شیرین و قابل استفاده در شرب و کشاورزی و صنعت را تحت تاثیر قرار دهد؟ قطعا و یقینا از نظر هر کارشناسی در هر سطح تخصصی در آب پاسخ این سوال منفی است. در حالیکه در منطقه کاشان و آران و بیدگل یک زمین چمن فوتبال روزانه 120هزارلیتر آب مصرف و یا اینکه تنها برای یک هندوانه 5کیلویی حدود 2000 لیتر آب مصرف می‌شود. آیا مصرف کمتر از 15 لیتر برثانیه آب غیر متعارف که در هیچ یک از بخش‌های شرب، کشاورزی و حتی صنعت قابل استفاده نمی باشد، در مجتمعی که برای بیش از 800 نفر بصورت مستقیم و چندین برابر بیشتر از این میزان بصورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است، با ارزآوری 200میلیون دلاری، تولید 12% میلگرد مورد نیاز کشور و 40% کلاف‌های صنعتی مورد نیاز صنایع پایین دستی فولاد کشور، مصرف زیاد تلقی می شود؟ شایان ذکر است این میزان اندک مصرف آب نیز با اجرای طرح انتقال پساب کاشان به فولاد کویر و احداث تصفیه خانه تکمیلی این مجتمع با استفاده از به روزترین روش تصفیه و بازچرخانی آب، تا چند ماه دیگر قطع می‌شود. این طرح به اذعان تمامی کارشناسان و متخصصان حوزه آب و محیط زیست، پروژه ای در راستای پایداری آب و الگویی مناسب برای تمامی صنایع کشور است.


لطفا با نگاهی علمی، منطقی و محاسباتی و به شیوه‌ی صحیحی که در نوشته‌ی خود منصفانه و محققانه مرقوم نموده‌اید قضاوت فرمایید.


2) تصاویر ماهواره‌ای که به جا و شایسته اشاره فرمودید موید کشت و نگهداری افزون بر 20 هزار اصله درخت سازگار با اقلیم کویر در 68 هکتار اراضی اطراف فولاد کویر می باشد که علاوه بر حفظ پوشش گیاهی موجود در اراضی داخلی و اطراف مجتمع ذکر موارد زیر قابل تامل است:
1) ایجاد و نگهداری بالغ بر 68 هکتار فضای سبز در قالب 12 گونه سازگار با شرایط اقلیمی منطقه
2) اصلاح شیوه های آبیاری(استفاده از آبیاری قطره با بیش از 26 هزار متر لوله گذاری)
3) اجرای طرح باد شکن و تثبیت شنهای روان
4) احداث واحد تولید و تکثیر و کشت گونه‌های بومی منطقه
5) انجام منظم آزمایشات خاک
6) باز چرخانی کامل آب و استفاده از پساب‌های تولیدی به عنوان منابع آب پایدار جهت آبیاری فضای سبز


مجتمع فولاد کویر به منظور پایش و بررسی پارامترهای زیست محیطی اعم از هوا، خاک، آب، پساب و پسماند با استفاده از شاخص‌های کمی تحت نظارت آزمایشگاه های معتمد محیط زیست اقدام به آنالیز و ارزیابی‌های الزامی مستمر، سرزده و دوره‌ای منظم نموده است که همواره نتایج این آنالیزها بسیار پایین تر از استانداردهای تعریف شده می‌باشد و همچنین مجتمع فولاد کویر موفق به اخذ استاندارد حوزه محیط زیست (ایزو 140001) از شرکت DQS آلمان شده است که به صورت سالیانه و با انجام ممیزی‌های سخت گیرانه تمدید می‌گردد.


همچنین ذکر این مساله ضروری است که از 100 درصد آب مورد مصرف در منطقه، 88 درصد مربوط به بخش کشاورزی، 8 درصد شرب و تنها 4 درصد مربوط به بخش صنعت است که این میزان 4 درصدی مربوط به تمامی صنایع اعم از فرش، آجرپزی، مواد شیمیایی، صنایع غذایی، فلزات و … است که شرکت فولاد کویر یکی از چندهزار صنعت مستقر در شعاع 100 کیلومتری منطقه کاشان و آران و بیدگل است. آمارها به روشنی بیان می دارد که سهم فولا کویر از افزون بر 200 میلیون متر مکعب آب مورد مصرف در منطقه، تنها حدود 14 صدم درصد از کل مصرف آب منطقه را شامل می‌شود.


با این شرایط باید یک بار دیگر و منصفانه از خود بپرسیم، سهم مصرف فولاد کویر از این میزان مصرف آب منطقه بصورت دقیق و منصفانه و فارغ از هر گونه جهت گیری و قضاوت غیر مستدل چقدر است؟ میزان بهره وری آب در صنعت فولاد برای کشور و منطقه چه میزان است؟ چقدر در نقل ها و گفته و دغدغه های زیست محیطی و آینده نگر، نگاه علمی و دقیق حاکم است؟ جستجو برای یافتن پاسخ این سوالات از منظر دغدغه مندانی همچون جنابعالی بدون تردید برای تنویر افکار عمومی مردم منطقه و نیز دغدغه مندان محیط زیست و توسعه پایدار راهگشا خواهد بود.
با تشکر
مجتمع فولاد کویر


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *