رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کاشان:

بیش از 90 درصد مردم ابوزیدآباد مبتلا به سالک شده اند

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کاشان گفت: با ابتلای بیش از 90 درصد مردم ابوزیدآباد به بیماری سالک و بهبودی پس از آن، آنها در مقابل این بیماری ایمن شده اند.

علیرضا مفرح در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم با اشاره به اینکه بیماری سالک از حدود سال 74 در منطقه ابوزیدآباد شیوع پیدا کرد، اظهار داشت: کارهای تحقیقاتی بسیار زیادی درباره این بیماری انجام شده است.

وی با بیان اینکه بیماری سالک واکسن و درمان قطعی ندارد، ابراز داشت: یکی از عواملی که باعث مهار بیماری و یا کنترل آن می شود حفاظت فردی و محیطی و طعمه گذاری برای جوندگان وحشی موجود در منطقه است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کاشان با اشاره به اینکه جوندگان وحشی مثل موش دو پا عامل اصلی انتقال این بیماری است، تصریح کرد: به دلیل وجود جنگل های تاغ بسیار زیادی که در منطقه وجود دارد و تغذیه این جوندگان وحشی از ریشه های این درختان این بیماری به واسطه پشه خاکی از طریق موش به انسان منتقل می شود.

وی نابود کردن موش ها را یکی از راه های مبارزه با این بیماری در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: حتی با لانه کوبی و از بین بردن موش ها با طعمه گذاری هم روند شیوع بیماری قطع نشد چراکه دسته های دیگر از موش ها از بالادست منطقه مجددا به ابوزیدآباد کوچ می کردند.

مفرح با اشاره به شکست پروسه های ویژه برای عدم شیوع مجدد این بیماری در منطقه یادآور شد: یکی از راه ها برای جلوگیری از شیوع این بیماری سمپاشی جنگل های منطقه ابوزیدآباد است.

وی با بیان اینکه سمپاشی و طعمه گذاری و لانه كوبی جنگل های کویری منطقه به دلیل هزینه بسیار زیاد و کمبود اعتبارات دولتی امکانپذیر نیست، تاکید کرد: در صورتی که قرار باشد سمپاشی هم شود باید تمام جنگل های تاغ از ابوزیدآباد و آران و بیدگل تا اردستان سمپاشی شود که این مهم متضمن صرف اعتبارات زیادی است و به دلیل عدم تخصیص این اعتبارات عملا این کار امکانپذیر نیست.

نائب رئیس شورای شهر کاشان با اشاره به اینکه در حال حاضر آموزش مسائل بهداشتی موثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، متذکر شد: گاها سمپاشی هایی هم به صورت فصلی و موقتی در منطقه انجام می شود که تاثیرگذاری قابل توجهی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر و بعد از سالهای متمادی از شیوع این بیماری بیش از 90درصد مردم ابوزیدآباد به سالک مبتلا، بهبود و در مقابل این بیماری ایمن شده اند، افزود: هم اکنون کودکان و نوزادانی که تازه متولد می شوند و قبلا در معرض این بیماری نبوده اند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و اگر این نوزادان و كودكان مبتلا در همان مراحل اولیه ابتلا به مراکر درمانی مراجعه کنند با اتخاذ روش های درمانی تخصصی بهبودی نسبی پیدا می کنند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *