در صدو چهادهمین نشست شورا مطرح شد:

از بررسی عملکرد سازمان عمران تا انتقاد به فعال نبودن کمیسیون های شورا

صد و چهاردهمین نشست رسمی شورای اسلامی شهر کاشان با موضوع ارائه گزارش عملکرد سازمان عمران و بهسازی شهرداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان، علی رسول زاده در این نشست اظهار داشت: تقویت سازمان عمران به نفع شهرداری و شهر است و تجربه های موفق سایر شهر ها به ما نشان داده است پیشرفت خوب این سازمان با انجام پروژه های پیمانی بوده است.

وی تصریح کرد: قبل از امانی انجام دادن پروژه ها باید صحت این کار از لحاظ قانونی و مطابقت با بودجه و فنی بودن بررسی شود هر چند بنابر شرایط موجود و در برخی پروژه های خاص که بنا براهمیت باید امانی کار شود.

وی با تاکید به اهمیت نظارت صحیح شورا بر فعالیت های شهرداری افزود: این حقیقت را باید پذیرفت که کمیسیون های تخصصی شورا چندان فعال نبوده اند، این درحالیست که اساس کار شورا متکی بر کمیسیون ها بوده و پویایی شورا در گرو پویایی آنهاست.

رسول زاده خاطرنشان کرد: لازم است اعضای کمیسیون ها اگر نیاز به مشاور دارند جذب کنند و نظارتشان را جدی تر پیگیری کنند و برنامه های خود را درصحن علنی اعلام کنند چراکه شورا ناظر بر درآمدها و پروژه هاست و باید مقتدرانه برطبق قانون و پویا عمل کند.

درباره پروژه های امانی مصداقی صحبت شود

سیدمهدی ناظم رضوی،رئیس کمیسیون عمران شورا با اشاره به آنکه انجام پروژه های امانی در سازمان های دولتی شرایط خاصی دارند،گفت: براساس بخشنامه اجرایی دولت، تنها در کارهای که تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از پیمانکار خلع کارشده است می توان 15 درصد باقی مانده را به صورت امانی پیش برد.

وی تصریح کرد: درخصوص پروژه های امانی باید مصداقی صحبت کرد و به صورت شفاف در فهرستی کامل اسامی پروژه ها عمرانی، میزان هزینه و زمانبدی اغاز و تحویل پروژه ها معلوم شود.

ناظم رضوی با تاکید به نقش نظارتی شورای شهر افزود:باید مشخص شود علت وجود پروژه های نیمه کاره چیست؟براساس آیین نامه مالی شهرداری تمام پروژه ها باید باتایید ناظرصورت بگیرد این درحالیست که نظارت چشمگیری در پروژه های عمرانی دیده نمیشود و حتی نقشه کار به ما تحویل داده نشده است،آیا در انجام پروژه ها مطالعات کافی و مهندسی ارزش شده است؟

 

پویایی سازمان عمران سبب دوری از واسطه گری هاست

مجید شمس، عضو شورای شهر کاشان نیز در این نشست گفت: سازمان عمران درحال حاضر بیش از بیست پروژه در دست اقدام دارد که نیازمند حمایت است و شورا باید با مشورت کارشناسان ومتخصصان امر تسهیلاتی را برای روان سازی کارهای این سازمان ارائه دهد.

وی با تاکید براهمیت سازمان عمران تصریح کرد: توسعه و پویایی بیشتر این سازمان سبب دوری از واسطه گری ها و صرفه جویی بیشتر در هزینه های شهری می شود.

شمس همچنین افزود: انتظار شهرداری و مردم از سازمان عمران تقویت آسفالت شهر است علی رغم آنکه این کار درکاشان به خوبی انجام شده اما نیازمند روند جدیدتر و بهتری است که به واسطه آن بشود این نقیصه را کم و رفع کرد.

 

 

کیفیت کار در سازمان عمران پایین است

علی هاشمی طاهری،خزانه دار شورای اسلامی شهر،در این نشست اظهار داشت:کیفیت کارها در سازمان عمران پایین است و عیب بزرگتر آنکه به زمان اهمیتی داده نمی شود باید تمام تلاش را به کاربرد تا پروژه ها در حداقل زمان انجام بگیرد.

وی در ادامه افزود: چرا پروژه های اصلی شهر مثل پروژه ساختمان شهرداری و کنار گذرکاشان متوقف شده است و به نتیجه نمی رسد؟ شهرداری به منزله مدیر عاملی است که هیئت مدیره آن شورای شهر است لذا شهردار باید هر مشکلی که در اجرای چنین پروژه هایی وجود دارد را به ما بگوید تا باهمدلی هم پیگیری و حل کنیم.

وی بیان کرد: بزرگترین نقیصه در کارهای عمرانی مشخص نبودن مباحث ریالی است که نمونه آن پروژه مدخل و قرارگاه خاتم الانبیا است که منبع و مقدار هزینه کردن آن مشخص نیست.

هاشمی طاهری خاطرنشان کرد: لازم است کمیسیون عمران لیستی از پروژه های نیمه کاره عمرانی تهیه کند و شهردار به طور شفاف علت توقف آنها را بیان کند.

 

سازمان عمران اصلا امانی کار نمی کند

سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان در این نشست گفت: آنچه ما انتظار داریم در این جلسه بیان شد  ما هم تقاضای فعال شدن کمیسیون های تخصصی شورا و استمرار روند برگزاری جلساتی برای ارائه و بررسی فعالیت های شهرداری را داریم.

وی با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی اظهار داشت: مدیریت شهری مدیریتی اقتضایی است و متناسب با شرایط زمان،مکان و منابع سیاست ها و انتظارات آن تعریف می شود، بهبود فرایندی مستمر است و رسیدن به کیفیت در کار یک شب حاصل نمی شود و نیازمند گذر زمان و تلاش است.

وی با تاکید بر این نکته که سازمان عمران اصلا امانی کاری نمی کند اظهار داشت: واژه امانی کاری بد تعبیر شده است و سازمان عمران مجری پروژه های شهرداری است و نه کارگزاری که تنها به دریافت پول و انتقال کار اکتفا می کند.

شهردار کاشان افزود: سازمان عمران درحال حاضر به عنوان پیمانکاری است که یک قرارداد بزرگ را به ده ها قرار داد کوچک تر با مسئولیت پذیری بیشتر و نظارت دقیق تر تقسیم می کند ودر نتیجه آن درصد کارگزاری برای واگذاری کار کاهش یافته و سازمان عمران به نقش و وظیفه ذکر شده خود در اساسنامه نزدیک تر می شود.

ابریشمی راد خاطرنشان کرد: شورا علاوه بر نقش نظارتی، نقش حمایتی و سیاست گذاری هم دارد.سازمان در بسیاری از موارد که نتوانسته نظر شفاف شورا را بگیرد برخی کارهایش انجام نشده یا نیمه کار است و شهرداری خواستار دریافت نظرات و تصمیمات شوراست.

 

سرمایه گذاران در مناقصه شرکت نمی کنند

بهروز گرانمایه،معاون فنی و عمرانی شهرداری در مقام پاسخ به خنان مطرح شده اظهار داشت :سازمان عمران هم فعالیت های پیمانی دارد و هم امانی،که بازوی اجرایی شهرداری است و یک پیمانکار است. منتهی پیمانکاری که کار را خرد کرده و برای اجرا به اجزای کوچک تری می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر به علت مشکلات اقتصادی ،نوسانات قیمت و عدم امنیت سبب شده سرمایه گذاران در فعالیت های عمرانی به کارهای کوتاه مدت و پر بازده روی آورند درنتیجه و در مناقصه سازمان عمران شرکت نمی کنند و یا قیمت های بالایی پیشنهاد می دهند.

وی افزود :از عیوب فعالیت های امانی می توان به ضایعات مصالح و زمانبری اشاره کرد اما اگر کار امانی درست انجام شود نتیجه عکس می دهد و بسیاری از هزینه ها کاسته می شود.

گرانمایه در پاسخ به نیمه کاره ماندن برخی پروژه ها گفت: هیچ طرحی رها نشده است و در قالب طرح چهل چراغ توسعه شهردار برای اتمام هریک از پروژه ها به ما زمان و تاریخ مشخص داده و با وجود کمبود بودجه و امکانات از شورا درخواست حمایت در تسریع و تسهیل پروژه ها را داریم.

 

 

امانی کردن پروژه ها از مهم تربن اقدامات در جهت کاهش هزینه هاست

امین چناری، سرپرست سازمان عمران و بهسازی شهرداری با اشاره به دو محور کاهش هزینه های سازمان و حل مشکلات بدهی سازمان تامین اجتماعی و دارایی گفت: :امانی کردن پروژه ها از مهم ترین اقدامات در جهت کاهش هزینه ها بود.

وی در ادامه افزود: با واگذاری کار به سازمان دیگر هزینه های بالا سری، سود پیمانکار و درصد دیر شدن پرداخت ها را نداریم و ازطرفی کیفیت و سرعت کار بالا رفته است و در نتیجه قیمت ها شکسته شده و با وجود دوبرابر شدن قیمت مصالح نسبت به سال های پیش حدود۴۰درصد در هزینه ها صرفه جویی شده است.

وی با تاکید به عدم شکست طرح امانی کردن پروژه ها اظهار داشت: درحال حاضر از ۳۰ قرارداد فعال سازمان از جمله پروژه استخر مروارید و پروژه سردارکریم طاهری به علت هزینه بالای دو میلیاردی و عدم توان مالی شهرداری برای خرید مصالح آن امانی انجام نمی شود و به پیمانکار واگذار شده است.

چناری در ادامه سیاست کاهش هزینه های سازمان گفت: بخش اعظمی از پروژه های سازمان زیر نظر پیمانکار بوده و اداره کارخانه ها به آنها واگذارشده بود اما به سبب نقصان در تولید محصولات قراردادمان را با کارخانه ها قطع کردیم و کار را خودمان دست گرفتیم و

وی اضافه کرد: با این اقدام توانستیم ماهیانه بین 7 تا 8 هزار متر مربع بلوک و جدول تولید کنیم .همین امر سبب شد سازمان در بحث جدول گذاری و بلوک فرش معابر اقدامات بیشتری انجام دهد.

وی در خصوص حل مشکلات تامین اجتماعی گفت: بر اساس قانون بخشی از هزینه های تامین اجتماعی از طریق تخصیص ۸ درصد از قرار داد های مصالح در کشور تامین می شود .

چناری اظهار داشت: باتوجه به طلب سه میلیارد و 500 میلیون تومانی تامین اجتماعی از شهرداری و مسدودی حساب های سازمان عمران این مسئله با رایزنی های صورت گرفته تسهیل و به صورت اقساط به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود و همچنین بدهی سازمان عمران به اداره دارایی نیز با رایزنی های صورت پذیرفته به صورت اقساط پرداخت می گردد.

سرپرست سازمان عمران در خصوص گزارش عملکرد سازمان گفت:در سال۹۸-۹۷ بیش از ۳۰ قرارداد بسته شده است که بیش از ۱۵ قرارداد تحویل قطعی و بیش از ۲۰ قرارداد تحویل موقت شده است همچنین بیش از ۲۴ هزار تن آسفالت افزون بر ۳۱ هزار متر مربع بلوک فرش و بیش از ۲۴ هزار متر طول جدول تولید شده است.

چناری خاطرنشان کرد: براساس اهمیت عملکرد سازمان به چهار حوزه ،بافت تاریخی، راه و ابنیه،بهسازی معابر شهری و کارخانجات تقسیم شده است که در هرکدام از حوزه ها پروژه هایی تکمیل شده یا در دست اجراست‌.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *