همزمان با فرارسیدن شانزدهم محرم (شش امام حسین ع)

آیین سفره برکت در برزک کاشان برگزار شد (گزارش تصویری)

همزمان با فرارسیدن شانزدهم محرم (شش امام حسین ع) آیین سنتی مذهبی سفره برکت برزک کاشان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، آیین سنتی ، مذهبی سفره برکت برزک به شماره 705 به تاریخ 22 آذر 1391 در فهرست عادی میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

در آیین سنتی مذهبی سفره برکت برزک کاشان، زنان برزک هفت کاسه و بشقاب از آجیل یا تنقلات بومی را در مجمع (سینی بزرگ) مسی قرار می دهند و بر روی سر می گذارند و در روی سفره ای مشکی که در داخل مسجد محله مصلی برزک پهن شده می چینند.

برزک هفت محلهٔ قدیمی دارد. محلهٔ سرگاول sargâval، سردل sardol، باغستان، درب مسجد جامع، درب زیارت، و محله مصلی، محله‌های هفت گانه برزک هستند که این آیین فقط در مسجد محلهٔ مصلی برگزار می‌شود.

داخل سفره های برکت در مسجد تنقلاتی از جمله آجیل یا تنقلات محلی نظیر جوزقند، گردو، بادام، کشمش، نخودچی ، برگه قیسی و سیب قرار می دهند و اهالی برزک با قرائت سوره مبارکه یاسین آنها را متبرک می کنند و سپس مشغول عزاداری می شوند.

اهالی برزک معتقدند که با آوردن محصولاتشان در سفره برکت محصول باغ هایشان پر برکت می شود، در پایان این آیین آنها را در بسته هایی بین عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) تقسیم می کنند.

گفتنی است ۴۰ اثر ناملموس فرهنگی شهرستان کاشان ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که ۱۵ اثر آن مربوط به آیین هایی عاشورایی است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *