• شناسه خبر : 6878

کرونا و ما ادراک کرونا

کرونا؛ ما و دیگران...

ویروس کرونا رفتار مشخصی ندارد. این جمله به نوعی تبدیل به گفتار همیشگی مدیران و مسئولین بهداشتی و درمانی کشور شده است. رفتاری که بر خلاف پیش بینی ها در مقابل گرمای تابستان مقاوم است و یا حتی کودکان را مبتلا و آنها را بستری و حتی در مواردی منجر به فوت آنها می شود.

این رفتار نامشخص کرونا باعث شده است که حجم عظیمی از نظرات کارشناسانه بر لزوم استفاده از ماسک توسط مردم به خصوص در خارج از منزل و در اماکن عمومی معطوف شود.

در حقیقت می توان گفت گفتار و رفتار برخی از مدیران و تصمیم گیرندگان نیز انگار همانند کرونا خیلی مشخص نیست!

روزی در بوق و کرنا می کنند که استفاده از ماسک لزومی ندارد و این ویروس بیشتر از طریق لمس با سطوح منتقل می شود و حال می گویند ماسک یک عامل جدی بازدارنده برای ابتلا به کروناست.

روزی بر حجم افزایش مبتلایان مانور می دهند و خواستار حساسیت بیشتر مردم در برخورد با این ویروس و عدم حضور در تجمعات می شوند و روزی دیگر مجوز بازگشایی های گسترده را می دهند.

واقعا این حجم از تناقض برای خود مردم هم سوال شده است که چرا رفتار ما با این بیماری و ویروس خطرناک مثل هیچ کجای دنیا نیست؟!

در واقع عده ای به این حقیقت باور دارند که این حضور گسترده مردم در مبارزه با کرونا در ایران و مشارکت عظیم خیرین در تامین مایحتاج ضروری مردم و نظام سلامت بود که تا حدی زیادی توانست این ویروس را در کشور کنترل کند وگرنه با این همه گفتار و رفتار متناقض توسط برخی از مدیران شاید به این زودی ها این بیماری در کشور مدیریت نمی شد.

واقعیت این است که مردم در مواقع بحران به خصوص شیوع بیماری های واگیردار مثل کرونا حق دارند و حق دارند و حق دارند که مدیران و تصمیم گیرندگان با آنها صادق و شفاف برخورد کنند.

زحمات کادر بهداشتی و درمانی کشور از شخص وزیر تا تمام مجموعه تحت مدیریت آن وزارتخانه در سراسر کشور بر کسی پوشیده نیست ولی واقعیت این است که شایعات و یک کلاغ چهل کلاغ های منتشر شده در بین عامه مردم و به خصوص در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی که قسمتی از آن به اعتقاد نگارنده به دلیل اهمال و سهل انگاری برخی از تصمیم گیرندگان در ستاد ملی مبارزه با کرونا و به تبع آن در استان و شهرستانهاست باعث ایجاد یک نوع بی خیال پنداری در مردم نسبت به کرونا شده است.

مسئولان باید بدانند این حجم از بی توجهی و بی خیالی مردم به این ویروس و عوارض آن بخشی از آن منتج شده از همین رفتارها و گفتارهای متناقض است.

در سویی دیگر رسانه ها نیز در مقابل این رفتارها به نوعی دچار سردرگمی شده اند به نحوی که برخی از اصحاب رسانه و فعالین خبری برای پاسخ به سوالات پرتعداد مردم در مورد این تناقضات درمانده اند.

امیدواریم که اتفاقات اسفند سال گذشته و فروردین امسال و روز و شب های پر از استرس آن ایام به هیچ عنوان برای مردم تکرار نشود ولی مطالبه ای هم که از مدیران و مسئولین کاشان به عنوان نماینده ای از تصمیم گیرندگان مدیران کلان کشوری وجود دارد این است که شفاف واقعیت ها را برای مردم بازگو کنند چراکه با این رفتار صادقانه می توانند من بعد نیز همراهی و همیاری شهروندان و همشهریان را در مقابله با بحران های مختلف داشته باشند.


    (0) (0)

    جولای 1, 2020

    سلام. به نظرمن بازگشایی اماکنی مانند استخرها خودش می تواند یکی از مهمترین عوامل شیوع کرونا باشد. لطفا مسئولین محترم شرایط کاشان را درنظر بگیرند واجازه بازگشایی ندهند. حالا که ماسک زدن اجباری شده فعالیت سفره خانه ها وبعضی اماکن دیگه هم محدود شود. نظارت وبازرسی ها بیشتر شود

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *