یک جوابیه و دو‌ نکته؛

اداره برق کاشان: اتصالی شدید برق کارخانه چدن‌سازان، عامل قطع برق شهرک صنعتی جعفرآباد بود

اهل کاشانم- اداره برق کاشان «احتمال» قطعی برق در گزارش این رسانه را «اتهام» تلقی کرده و پرسش‌هایی را که صرفاً برای بررسی زوایای مختلف حادثه مطرح شده است اظهار نظر غیرکارشناسی و غیرفنی دانسته و جوابیه‌ای برای این رسانه ارسال کرده است که در همین جا به اطلاع شهروندان محترم می‌رسد. نفس پاسخ‌گویی در دوره‌‌ای که بی‌مسئولیتی و بی‌تفاوتی رو به گسترش است باارزش و قابل تقدیر است ولیکن در همین جوابیه نیز اشکالاتی وجود دارد که به دو مورد آن اشاره می‌شود؛ 

ادارۀ برق علت اصلی قطعی برق را اتصالی شدید شبکه داخلی برق کارخانه چدن‌سازان برشمرده که منجر به قطع برق شهرک صنعتی جعفرآباد شده است و پس از آن ادارۀ برق ناچار بوده طبق پروتکل‌های شرکت برق علل قطعی برق را بررسی نموده و سپس نسبت به وصل برق شهرک اقدام نماید. این در حالی است که مدیرعامل آتش‌نشانی کاشان ضمن تأیید قطع برق شهرک صنعتی جعفرآباد -فاز دوم- علل آن را در دست بررسی اعلام کرده است. 

موضوع دوم که در جوابیه ادارۀ برق کاشان در تناقض با اعلام نظر مدیرعامل آتش‌نشانی است وضعیت برق ژنراتور شرکت چدن‌سازان است. مدیرعامل آتش‌نشانی اعلام «خطا» در صفحه نمایش ژنراتور را گزارش کرده است ولی ادارۀ برق مدعی است ژنراتور برق شرکت با توجه به شواهد میدانی دو هفته قبل از حادثه سرویس شده است. 

با این وجود متن کامل جوابیه ادارۀ برق کاشان به اطلاع مخاطبان محترم «اهل کاشانم» می‌رسد:

ضمن عرض تسلیت و تعزیت حادثه ناگوار کارخانه چدن سازان مشفق خدمت خانواده های داغدار و مردم شریف شهرستان کاشان و آرزوی صحت و سلامتی برای بازماندگان و مجروحان این حادثه و آرزوی بهبودی هر چه سریعتر برای حادثه دیدگان، با توجه به انتشار مطلبی در رسانه اهل کاشانم و اظهار نظر غیر کارشناسی وغیر فنی  در رابطه با این حادثه مطالب ذیل ارائه می گردد:

اگرچه با دستور دادستان محترم شهرستان و پیگیری فرماندار محترم زوایای مختلف حادثه در حال بررسی و تجزیه و تحلیل بوده و هنوز علل و عوامل این اتفاق بصورت دقیق استخراج نشده و انتشار نیافته، اما بدلیل اتهام صورت گرفته علیه اداره برق و انتشار در گروههای مختلف، واقعیت فنی موضوع  که در حیطه اختیارات این اداره است به محضر مردم شریف شهرستان عنوان می گردد .

جهت آگاه سازی اذهان عمومی و با توجه به انتشار برخی علل غیر واقع و غیر کارشناسی بروز حادثه کارخانه چدن سازان مشفق باید به عرض برسانیم : در روز حادثه متاسفانه بدلیل اتصالی  شدید در شبکۀ داخلی برق کارخانه چدن سازان، ضمن تریپ و قطع دیژنکتورهای سمت مشترک ، فالت (اتصالی) به سرفیدر(شبکه توزیع برق) پست قمصر منتقل شده و منجر به قطع فیدر(شبکه) با عملکرد سنسیتیو ارت فالت(اتصالی شدید) می شود.

در این حالت مطابق قوانین و دستورالعمل های اداره برق بدلیل اینکه احتمال دارد حادثه ی مهمی  مانند سیم‌پارگی، برخورد کامیون به شبکه و… رخ داده باشد لذا گروه های عیب یابی و عملیاتی اداره برق بایستی بصورت کامل از شبکه و مسیر خط بازدید نمایند و تا اطمینان کامل نباید فیدر(شبکه) وصل شود .

دیزل ژنراتور شرکت چدن سازان که به گفته خود عوامل فنی آن شرکت دو هفته قبل سرویس شده بود بصورت اتوماتیک روشن می شود ولی بدلیل فالت (اتصالی) در شبکه داخلی شرکت متاسفانه از مدار خارج می شود و همین موضوع منجر به  عدم امکان خنک سازی و… که حادثه بوقوع می پیوندد.

لذا همانگونه که بیان شد باتوجه به بررسی فنی وتخصصی کارشناسان اداره برق،  اتصالی داخلی شدید همین کارخانه باعث قطعی شبکه برق بوده ‌که در مطلب رسانه اهل کاشانم دقیقا عکس این مطلب بیان شده است. لازم است در راستای قوانین رسانه این جوابیه عینا بدون کم و کاست در همان رسانه انتشار یابد.

@ahlekashanan


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *