• شناسه خبر : 17837

مرمت خانه تاریخی عبدالرزاق خان موجب تولید اقتصاد غیرنفتی می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی کاشان گفت: مرمت و احیا خانه تاریخی عبدالرزاق خان کاشی حرکت به سوی تولید اقتصاد غیرنفتی در کشور است و امروزه کشورهای دنیا برای رشد اقتصادی خود به مرمت و احیا بناهای تاریخی توجه می کنند.

به گزارش اهل کاشانم، احمد دانایی نیا در همایش نکودداشت مقام عبدالرزاق خان کاشی گفت: خانه تاریخی منسوب به عبدالرزاق خان کاشی اگر می خواهد به چشم اندازش در احیا و مرمت ابنیه تاریخی در سطح جهانی نزدیک شود باید مطابق با استانداردهای جهانی حرکت کند.

وی سرمایه گذاری در مرمت بناهای تاریخی و احیا آن را اقتصادی مقرون به صرفه برای کشور و کاشان دانست و افزود: پیش بینی می شود تا سال 2030 میلادی به ازای هز 11 نفر، یک نفر به طور مستقیم یا غیر مستقیم در حوزه اقتصاد گردشگری و سفر فعالیت خواهد کرد.

دانایی نیا مقصد بسیاری از مسافران را شهرهای فرهنگی و هنری مانند کاشان ذکر کرد و گفت: این شهرستان با برخورداری از ابنیه فراوان اقلیمی، آثار تاریخی و تنوع غذاهای بومی به ویژه در مناطق روستایی، می تواند در حوزه گردشگری پیشرو باشد.

وی با تاکید بر مانع زدایی از سرمایه گذاری در ابینه تار یخی ایران گفت: اعطای مشوق های ویژه سرمایه گذاری در جهت توسعه زیرساخت ها، تسهیل فرآیندهای بوروکراسی در صدور مجوزها، رفع شکاف های قانونی، تسهیل ورود سرمایه گذاری اتباع خارجی، ارتباط با سازمان های بین المللی در زمینه سرمایه گذاری می تواند بر رشد سرمایه گذاری در بناهای تاریخی تاثیر بگذارد.

دانایی نیا خاطرنشان کرد: سازمان جهانی همکاری های اقتصادی و توسعه طی گزارشی در سال 2017، نقش صنعت گردشگری در اقتصاد کشورهای عضو این سازمان را ارزیابی می کند که بر اساس گزارش منتشر شده 4.2 درصد تولید ناخالص ملی، 6.9 درصد فرصت های شغلی و 21.7 درصد از حجم صادرات در کشورهای عضو این سازمان وابسته به گردشگری است.

خانه «عبدالرزاق خان کاشی» در محله گذر آب‌انبار خان کاشان قرار دارد که با شماره ۳۲۷۹۰ در تاریخ 24 شهریور سال 1398 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

عبدالرزاق خان، حاکم کاشان در دوران زندیه و اوایل قاجاری بود که بعد از زلزله ویرانگر ۱۱۹۲ هجری قمری در این شهر نسبت به بازسازی کاشان و ساخت بناهای عام المنفعه همت گماشته و حتی با درایت و هوشمندی وی کاشان از هجوم آغامحمدخان قاجار در امان مانده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *