• شناسه خبر : 14056

شهروندان برای تشخیص زود هنگام سرطان ها به مراکز بهداشتی مراجعه کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: خدمات غربالگری سرطان‌های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها وخانه‌های بهداشت برای شهروندان انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، مهدی دلاوری در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: این خدمات به منظور تشخیص زود هنگام و درمان به موقع این سرطان‌ها در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها وخانه‌های بهداشت شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی افزود: غربالگری وتشخیص زودهنگام سرطان پستان ویژه کلیه زنان سنین 30 تا 69 سال هردوسال، غربالگری وتشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ که یکی دیگر از سرطان‌های شایع می‌باشد با ارزیابی کلیه زنان ومردان 50-70 سال و غربالگری وتشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم نیز برای زنان ازدواج کرده 30 تا 59 سال انجام می‌شود.

وی، با اشاره به پویش ملی مبارزه با سرطان 8 لغایت 15 بهمن ماه و شعار امسال با عنوان “فاصله ها را پر کنیم”، تصریح کرد: در واقع شکاف و فاصله‌ای که در حال حاضر در خصوص خدمات و مراقبت‌های سرطان وجود دارد را باید پر کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه، با اشاره به اینکه باید خدمات مرتبط با سرطان را به سمت خدمات پیشگیری و تشخیص زودهنگام توسعه دهیم، ادامه داد: خدمات پیشگیری و خدمات تشخیص زودهنگام باعث می‌شود سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شده و بسیاری از سرطان‌ها در این مرحله قابل درمان هستند و میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان افزایش می‌یابد.

وی، اصلاح سبک زندگی، فعالیت بدنی مناسب و تغذیه سالم را در کاهش بروز سرطان بسیار موثر دانست و یادآور شد: غربالگری وتشخیص زودهنگام سرطان‌ها از جمله برنامه مدیریت سرطان در دانشگاه است.

دلاوری اظهار داشت: حدود 82 درصد علل مرگ در کشور بیماری‌های غیرواگیر است و اولین عامل مرگ بیماری‌های قلبی با 43 درصد و دومین عامل، سرطان ها با 16 درصد هستند.

وی ادامه داد: سرطان پرهزینه‌ترین بیماری در دنیا و کشور است و سالانه حدود 135 هزار مورد سرطان در کشور تشخیص داده می‌شود که متاسفانه با شیب افزایشی مواجه هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با بیان اینکه سرطان پروستات شایعترین سرطان ها در مردان و سرطان پستان شایعترین سرطان در بانوان کشور است، اظهار داشت: در کاشان سالیانه حدود 800 مورد بروز جدید سرطان شناسایی می‌شود که مهمترین آنها سرطان پستان در زنان، سرطان پروستات در مردان و سرطان‌های مرتبط با گوارش در هر دو جنس می‌باشد.

دلاوری افزود: ایران از نظر بروز فعلی سرطان در دنیا وضعیت متوسطی دارد ولی به دو دلیل پیر شدن جمعیت و افزایش عوامل خطر روند افزایشی سرطان در کشور نسبت به کل جهان بیشتر است. وی، آلودگی هوا، مصرف دخانیات، چاقی و کمبود فعالیت بدنی و مصرف الکل را اصلی‌ترین عوامل خطر بروز سرطان عنوان کرد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *