• شناسه خبر : 12917

نخستین عمل تعبیه ضربان‌ساز دوحفره‌ای برای کودک ۱۱ ساله در بیمارستان بهشتی کاشان

رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان، از انجام اولین عمل تعبیه پیس میکر( ضربان ساز) دو حفره‌ای برای کودک 11 ساله در بخش فوق تخصصی آنژیوگرافی این مرکز خبر داد.

به گزارش وب دا، دکتر ابوالفضل شجاعی افزود: این بیمار به علت مشکل مادرزادی در سیستم هدایتی قلب در سن 5 سالگی عمل تعبیه پیس میکر ( ضربان ساز) یک حفره‌ای را انجام داده بود ولی به علت عدم کارایی دستگاه پیس میکر و ایجاد علایم قلبی به این مرکز مراجعه و با تشخیص پزشک معالج بیمار، عمل تعویض و تعبیه پیس میکر دو حفره‌ای انجام شد.

وی، با بیان اینکه عمل تعویض و تعبیه پیس میکر دو حفره ای شرایط زندگی بهتر و عملکرد بالاتر قلب را برای بیمار محیا می‌کند، تصریح کرد: این مرکز با داشتن تجهیزات و امکانات به روز، توانایی پذیرش و سرویس دهی به بیماران عزیز با مشکلات قلبی را دارد.

دکتر شجاعی، ضمن تشکر از دکتر منوچهر ضیافت متخصص قلب و عروق و فوق تخصص الکتروفیزیولوژی و پیس میکر و تیم بیهوشی و کادر بخش های آنژیوگرافی و پست کت این مرکز، ادامه داد: بیمارستان شهید بهشتی یک مرکز دولتی و آموزشی است و به علت فعالیت اساتید متخصص و فوق تخصص قلب و عروق اقدامات درمانی متنوع‌؛ شامل آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی عروق قلبی اورژانسی و غیراورژانسی و همچنین درمان‌های الکترو فیزیولوژیک قلبی و انواع جراحی های قلب به بیماران قلبی را ارائه می‌نماید.

متخصص قلب و عروق و فوق تخصص الکتروفیزیولوژی و پیس میکر دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در توضیح انجام این عمل، گفت: برای انجام عمل این بیمار خاص، ضمن توجه به شرایط بیمار و اینکه با افزایش سن و فعالیت و نیازهای فیزیولوژیک بدن، نیاز به حداکثر کارکرد قلب وجود خواهد داشت، سعی شد تا با ارتقا سیستم ضربان ساز یک حفره‌ای به دو حفره‌ای و حفظ ارتباط متناسب بین حفرات قلبی، عملکرد و فعالیت‌های بیمار را تا حد امکان در شرایطی مشابه با قلب طبیعی حفظ کنیم.

دکتر منوچهر ضیافت گفت: باطری قلب یا همان پیس میکر که به آن ضربان ساز نیز گفته می‌شود، از قطعه های کوچک کامپیوتری موجود در یک باطری کوچک مولد ضربان یا همان ژنراتور با طول عمری نسبتا بالا ساخته شده است که با ارسال جریان الکتریکی از طریق سیم‌های مخصوص که به آنها لید گفته میشود می تواند ضربان قلب را تنظیم کند. پیس میکرقلب قادر به تشخیص کند بودن ضربان قلب می باشد و جریان الکتریکی را به قلب ارسال و باعث ایجاد ضربان منظم و طبیعی می شود که برخی از انواع ضربان سازهای قلب توانایی ایجاد شوک الکتریکی نیز دارند که به آنها ICD نیز گفته می شود.

گفتنی است کلیه مراکز بهداشتی درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل از جمله مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان می‌باشد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *