طبیعت قهرود – جوینان فروختنی نیست! 

علی خالوئی کنشگر حوزه‌ی محیط زیست و منابع طبیعی 

برما فرض‌ست هوای طبیعت‌شان را داشته باشیم:

حوضه‌ی آبخیز با سطح، طول و ارتفاع و شیب ایده‌آل، خصوصیاتی که آنجا را به بستری مناسب «تولید آب» تبدیل نموده. 

▪️وسعت ۹۰۹۱ هکتاری، 

▪️حداکثر نقطه‌ی ارتفاع ۳۰۰۰ متراز سطح دریا

▪️طولی حدود ۱۵.۶ کیلومتر، 

▪️شیب متوسطی برابر ۶.۵ %

▪️میانگین بارندگی با ۲۵۰-۲۶۰ میلی‌متر. 

▪️و در نهایت میانگین ماکزیمم دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد؛ 

طبیعت قهرود – جوینان فروختنی نیست! 

حوضه‌ی آبخیزی خلق شده تا «آبی استحصال»، کند که گذشتگان‌مان را راغب بر ساخت سدی هم‌چون «سد ذخیره شیخ بهائی» کند با گنجایش حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب 

خاک حدیث دیگری‌ست، بالاترین و پائین‌ترین نقطه‌ی ارتفاعی ۳۰۷۸ و  ١٩٠٠ متر از سطح دریا، شیب کمتراز ده درصد، پوشش گیاهی عالی فراهم نموده تا فرسایش خاک را به کمترین حد ممکن و بلوغ این مادر و افزایش تولید را باعث شود؛ 

به لحاظ کارکرد زیست محیطی، دلایل متقنی بر حفاظت و صیانت از طبیعت آن‌جا داریم: 

طبیعتی که متشکل از مراتعی ییلاقی هم‌چون: «دره‌ی حسن علی»، «بوستان قهرود»، «جوینان»، «دلمو»، «آب سوخته»، «سولدر»،  «اشکنه»، «اوبار»، «گورغنه» و «سمه‌ی قهرود» است.

وجود «مراتع کلیماکس و الگویی» شهرستان کاشان در قهرود- جوینان، خود دلایل قوی بر زایش مداوم حیات در این کوهستان‌ست.

گفتیم با تشکیل خاک و فقدان فرسایش‌های بی‌رحمانه سیلآب‌ها؛ خاکی بدست خواهد آمد با عمق نسبتأ مناسب (۶۰cm ) و رویش و زایش گیاهان مرتعی-دارویی و صنعتی و البته پیدایش گونه‌های ممنوع‌القطعی هم‌چون خانواده‌ی متنوع «گون‌ها» یا «آستاراگالوس‌ها».

از افزون بر ۸۰۰ گونه‌ی عضو خانواده‌ی گون‌ها، نصف آن یعنی ۴۰۰ گونه،  «گونه‌های اندمیک ایران» هستند، یعنی فقط در ایران، یافت می‌شوند. خوشبختانه مراتع ییلاقی کاشان هم از تنوع گونه‌ی «گون‌ها» بهره‌مندست. 

 «گون‌ها» به لحاظ مورفولوژی خاص، جزو آن دسته گیاهانی‌ند که هرکجا باشند، مجوز معدن‌کاوی صادر نمی‌شود، خاصه اگر مرتع «رویشگاه گون» باشد، که دیگر گلستان‌ست، طبق قانون، محلی از اعراب برای صدور مجوزهای معدنی نیست. 

اتفاقی که در مراتع قهرود-جوینان رخداده‌ست، «الگوئی‌ست»، الگوئی برای مطالعات گیاهشناسی، دانشگاهی- دانشجوئی – دانش‌آموزی، تحقیقاتی و دانش‌بنیانی. 

رخدادی که از نظر فنی و کارشناسی اجازه نمی‌دهد حتی رنگ مراتع و کوهسارهای قهرود-جوینان را  کوه‌فروشان ببینند.

هرچند، چندصباحی‌ست، تب زیاده‌خواهی‌های معدن‌کاوان قهرود-جوینان ظاهراً خوابیده، ولی تجربه ثابت کرده بسیاری از معدن‌کاوی‌ها توسط مافیای قدرت و ثروت در پنهان‌ و خفا پیش می‌رود.

نمی‌شود بی‌خیال دست روی دست گذاشت و نشست حواست به طبیعت‌ت نباشد. 

یادتان باشد، مراتع قهرود-جوینان، به هیچ معدنی فروختنی نیست! 

چرا؟ 

دلایلش را در هم این‌جا، هم یادداشتی پیرامون سدشیخ‌بهائی به تفصیل عرض کردیم. 

پس بر مردمانش فرض است: 

«حرمت مادر» را پاس داشتن!


    م کاشانی
    (0) (0)

    م کاشانی

    خرداد 26, 1403

    سلام و درود خدمت شما وهمه همکاران محترمتان اینجانب به عنوان یکی از اهالی جوینان به اطلاع می رساند متاسفانه درسال ۱۳۸۶ بعد سیل مهیب تیرماه آن سال وخسارت جانی و مالی فراوان دولت وقت مبلغ ۷میلیارد بودجه برای کمک به سیل زدگان تخصیص داد که یک ریال ش به خسارت دیده ها ندادن در عوض فرماندار وقت کاشان حسینعلی حاجی دلیکانی اصفهانی … با هم دستی چندتا ازمسئولین محلی با یک معدن کاو بنام ح قرار داد بستندبدون هیچ بررسی کارشناسی و زمین شناسی یه جاده از محله س رود قمصر بطرف قهرود دربالای ارتفاعات مشرف به جوینان احداث شودتا هم قمصر ازبن بست دربیاد هم جاده نزدیک ترشود غافل از اینکه اصلاً چنین جاده ای جزو محالات بود بیش از صد میلیارد تومان برای این طرح هزینه کردن هزاران هکتار مرتع وکوه ومنابع طبیعی را ازبین بردن طبیعت کوه ها را دست اندازی کردن میلیارد هاتن شن را به دره ها روان کردن که خدای نکرده با کوچکترین سیل بزرگترین خطر برای حتی کاشان خواهد بودمع الاسف بعد از ۴سال وقتی فرماندار بعدی آمدن از جاده بازدید کردند فورا دستور توقف پروژه را صادر کرد و اعلام نمودند طبق نظر کارشناسان حتی اگر صدها هزار میلیارد تومان باز هزینه شود به سرانجام نمی رسد. درپایان سوال این است که چرا [متخلفان] .. وهم دست تانش بخاطر صرف میلیاردها تومان وهدر دادن بیت المال وخسارت به منابع طبیعی وطبیعت محاکمه وبازخواست نشده ونمی شود آیا به صرف اینکه خود را انقلابی و حزب‌اللهی و.اند باید راست راست برگردند وبر قدرت باشند وبه ریش ملت بخندند

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *