خانه تاریخی حکیم باشی کاشان با اعتبار 3 میلیارد ریال مرمت شد

سرپرست اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي كاشان از مرمت اتاق های جبهه شرقی خانه تاريخي حکیم باشی خبر داد.


به گزارش اهل کاشانم و نقل از روابط اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي كاشان، علیرضا عبداله گفت: خانه تاریخی حکیم باشی یکی از کم نظیرترین خانه‌های تاریخی دوره قاجار در کاشان است که دارای تزئینات زیبای نقاشی دیواری و مساحت ۲۴۰۰ مترمربع می باشد .مالک اصلی این شخصی به نام میرزا ابوالفضل خان حکیم باشی از معروف‌ترین اطبای دربار ناصر الدین شاه قاجار بوده است.

سرپرست اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي كاشان اهمیت اصلی خانه حکیم باشی را وجود نقاشی‌هایی در قسمت شاه نشین آن به قلم عبدالوهاب غفاری پسر عموی استادکمال الملک دانست و اذعان کرد: پروژه مرمتی اتاق‌های جبهه شرقی این خانه با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و پانصد میلیون ریال انجام شد.

معاون حوزه میراث فرهنگی این اداره نیز در ادامه افزود: این خانه مشتمل بر پنج حیاط، اندرونی، بیرونی، خدمه، باربند و طویله بوده و تزئینات متنوع و زیبایی از قبیل آیینه کاری، گچبری و نقاشی‌های زیبا و کم نظیر در آن به کار رفته که اهم عملیات مرمتی صورت گرفته در این خانه تاریخی می‌توان به سبک سازی کامل بام حیاط اندرونی اشاره کرد.

عباس متولی ادامه داد: اجرای سقف های فروریخته شده اتاق های جبهه شرقی خانه ،اجرای صندوقه چینی در بام، اجرای اندود کاهگل حفاظتی بام در دو لایه از جمله اقدامات مرمتي انجام شده در این خانه است.



دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *