• شناسه خبر : 21287

جوابیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان/ اطلاع رسمی از سفر وزیربهداشت به کاشان نداشتیم

پس از سفر هفته اخیر وزیر بهداشت به کاشان که در غیاب رسانه‌های محلی این شهرستان صورت گرفت، اهل کاشانم در گزارشی به بایکوت این سفر و سوالات بی‌پاسخ خبرنگاران از وزیر بهداشت پرداخت، دانشگاه علوم‌ پزشکی کاشان هرچند مخاطب سوالات اهل کاشانم در این گزارش نبود اما با این وجود رسالت رسانه‌ آن است که گفته‌ها را بگوید و پاسخ‌ها را منتشر کند. قضاوت با مردم است. بر این اساس پاسخ دانشگاه علوم پزشکی کاشان به مطلب « سفر وزیربهداشت به کاشان در سایه بایکوت رسانه‌ها و سوالاتی که بی‌پاسخ ماند » بازنشر می‌شود تا مردم خود قضاوت کنند که بهترین قضاوت کننده هستند.

مدیر محترم پایگاه خبری اهل کاشانم 

 در پاسخ به کلیپ پخش شده در آن پایگاه خبری در تاریخ ۸ فروردین ۱۴۰۳ با عنوان «سفر وزیر بهداشت به کاشان در سایه بایکوت رسانه ها و سوالاتی که بی پاسخ ماند» و مطلب مندرج ذیل آن  مقتضی است طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات، جهت تنویر افکار عمومی موارد ذیل در آن پایگاه خبری درج گردد.

در سفرهای رسمی وزیر بهداشت به منطقه، اطلاع رسانی به مسئولان چند روز قبل از سفر هم از طریق مبادی ذیربط و هم دانشگاه انجام می شود. بازدید کوتاه مدت وزیر در روز چهارشنبه ۸ فروردین از اورژانس بیمارستان شهید بهشتی در حین گذر وی از این منطقه بوده است و سفر وی به قصد کاشان نبوده است در نتیجه دانشگاه، اطلاع رسمی از زمان و مکان این سفر و بازدید نداشته ولی خبر کلی احتمال حضور وزیر در منطقه بدون ذکر تاریخ و ساعت و مکان، روز قبل به فرماندار محترم کاشان اطلاع داده شد و به محض ورود وزیر به منطقه به اطلاع ایشان رسانده شد که علیرغم ابراز تمایل، بدلیل حضور و مدیریت جلسه شورای تامین شهرستان امکان حضور در این بازدید برای ایشان فراهم نشد.

……………

در خصوص دعوت خبرنگاران در سفرها و برنامه های رسمی، این دانشگاه تمام اصحاب رسانه را که بالغ بر ۳۰ رسانه فعال می شود(بر اساس لیست اداره ارشاد شهرستان) به ویژه در دو سال گذشته با نامه رسمی دعوت کرده است، از جمله سفر قبلی وزیر که در آبان ماه ۱۴۰۲ انجام شد. 

اما وقتی مقصد اصلی سفر وزیر عملا به منطقه کاشان نیست و اطلاعاتی در مورد زمان و مکان چنین سفری تا زمان ورود وی به شهر در دست نیست امکان دعوت بیش از ۳۰ رسانه که معمولا از چند روز قبل باید انجام شود فراهم نمی شود و در این مواقع خبرها توسط روابط عمومی دانشگاه تهیه و در اختیار اصحاب رسانه قرار می گیرد و تاکنون هم مشکلی نبوده است.  

در ضمن تا این لحظه خبر بازدید فوق توسط بیش از ۳۰ رسانه کشوری و محلی به نحو مطلوب پوشش داده شده است و اینکه در کلیپ فوق، دو نفر خود را نماینده خبرگزاری های محلی قلمداد کرده اند ادعایی بیش نبوده و مطلبی کذب و اشتباه است.

این در حالی است که یکی از اشخاص در کلیپ در اقدامی خارج از شئون اخلاقی و قانونی، [این بخش از جوابیه به علت ایجاد بار حقوقی برای رسانه و طرح اتهاماتی که متوجه یکی از خبرنگاران حاضر در گزارش است و از چارچوب سوالات مطروحه از وزیر خارج است با نظر تحریریه اهل کاشانم حذف می‌شود]

………………….

نکته دیگر در خصوص بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) واقع در آران و بیدگل که خوشبختانه بعد از ۱۵ سال این پروژه سرانجام با تلاش و پیگیری ریاست و مدیران فعلی دانشگاه و با رفع گره ها و مشکلات قانونی و اعتباری اش، عملیات ساختمانی آن در دهه فجر ۱۴۰۲ به اتمام رسید و هم اکنون در فاز تجهیز است که به بودجه ای بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان نیاز دارد که وزیر محترم بهداشت در این سفر قول تامین آن را داده است و فاز بعد از آن نیز مرحله تامین نیروی انسانی و تخصصی بیمارستان می باشد.

………………….

در بخشی دیگر از این کلیپ ادعا شده که در بهمن و اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵ نفر از پرستاران دانشگاه استعفا! داده اند در حالی که در ماه های مذکور هیچگونه انصراف و استعفایی در دانشگاه ثبت نشده. ضمن اینکه شرایط کاری کارمندان دانشگاه نیز همانند تمام کارمندان کشور می باشد و افزایش نامتناسب حقوق ها در کنار تورم سال های قبل تاثیرات منفی انگیزشی داشته است و نمی توان آن را کتمان کرد اما معمولا در تمامی سالهای گذشته درصد مشخصی انصراف از میان ۴۵۰۰ کارمند دانشگاه وجود داشته و دلایل متعددی  از جمله مشکلات خانوادگی، مالی، فرزندآوری، بیماری، سختی کار و … عامل آن بوده است.

…………….

در خصوص مطالبات معوقه کارکنان و پرستاران که ذکر شده است به اطلاع می رساند حقوق ثابت پرستاران همانند سایر مستخدمین دولت به موقع پرداخت می‌شود و آنچه که پرستاران به صورت معوق طلب دارند، مبلغ اضافه کار، کارانه و پرداختی های خارج از حقوق ماهیانه این قشر زحمتکش است. پرداختی اضافه کار و کارانه کارمندان دانشگاه از منابع درآمدی دانشگاه علوم پزشکی کاشان است و عمده درآمد این دانشگاه از وصول مطالبات سازمان‌های بیمه‌گر است. عمده معوقات بوجود آمده بدلیل پرداخت های با تاخیر سازمان های بیمه گر می باشد که در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارد ولی با برنامه ریزی های بعمل آمده در دو سال گذشته تلاش شده حتی الامکان هر ماه یک اضافه کاری و یک کارانه نیز پرداخت شود. همچنین با بررسی های بعمل آمده می‌توان ادعا کرد که پرداختی مطالبات کارمندان از سوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به کارمندان خود نسبت به بخش زیادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وضعیت بهتری را دارد هر چند این شرایط هم برای مسئولان دانشگاه مطلوب نیست و در پی راه هایی برای کاهش این فاصله معوقه در پرداخت هستند.

…………….. 

در خصوص طرح در حال بررسی با موضوع «برونسپاری بخشی از خدمات تصویربرداری دو مرکز دانشگاه»، با وجود اینکه موضوع فوق چندین نوبت توسط مسئولان دانشگاه در گفتگو با رسانه ها توضیح داده شده است مجددا برخی از دلایل بررسی این طرح توسط کارشناسان دانشگاه ذکر می گردد. 

در سالهای گذشته در راستای تحقق اهداف سند تحول نظام سلامت و قوانین ابلاغی، بسیاری از خدمات در دانشگاه های علوم پزشکی در بخش های مختلف در قالب برونسپاری اجرا شده است.  

در همین راستا بررسی های لازم برای برونسپاری موقت بخشی از خدمات تخصصی تصویربرداری دو مرکز درمانی دانشگاه به شرکت های مهم و تخصصی با هدف افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینه‌ها ، بهره‌مندی از آخرین فناوری‌های روز دنیا و در مجموع افزایش رضایتمندی مردم بوده است. 

با برونسپاری بخشی از خدمات تصویربرداری، ضمن حفظ کیفیت خدمات و اخذ تعرفه دولتی، خدمات  به مردم بصورت 24 ساعته و شبانه روزی  ارائه می شود و دیگر نیازی نیست مردم این منطقه برای تسریع در گرفتن نوبت جهت استفاده از این نوع خدمات به شهرها و استان های دیگر مراجعه نمایند. 

 همچنین این اقدام می تواند به توسعه و نوسازی بهتر خدمات تصویربرداری در دانشگاه کمک کند و سود حاصل از آن برای تهیه تجهیزات و نوسازی سایر بخش ها استفاده شود. 

از دیگر مزایای بسیار مهم این طرح کوتاه شدن زمان انتظار و تسریع در گرفتن گزارش پزشک متخصص رادیولوژی و عدم توقف خدمات در صورت تعمیرات و نگهداشت دستگاه ها است. 

با توجه به اینکه حفظ و ارتقا سلامت جامعه و ارائه خدمات بهتر و سریع تر به بیماران در اولویت برنامه ها و اهداف دانشگاه می باشد برون سپاری بخشی از خدمات تصویربرداری نیز در همین راستا و با رعایت کامل ضوابط و مقررات انجام می شود.

…………………

در خصوص حادثه تصادف پرسنل اورژانس دانشگاه در ایام عید در حین ماموریت به اطلاع می رساند علل حادثه از سوی پلیس راهور در حال بررسی می باشد. 

گفتنی است در حال حاضر تعداد ۴۷ دستگاه آمبولانس در این مرکز وجود دارد که قدمت آنها از ۵ سال تا بالای ۱۷ سال می باشد که تعدادی از آنها نیاز به نوسازی و جایگزینی با خودروهای جدید دارد. همچنین یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه موتورآمبولانس جدید در این مرکز وجود دارد. 

………………….

در پاسخ به این ادعای کلی در خصوص عدم ارائه خدمات مناسب از سوی دانشگاه، به اطلاع شهروندان عزیز می رساند با توجه به اینکه خدمات گسترده و متنوع و حساس دانشگاه علوم پزشکی در حوزه های مختلف آموزشی، درمانی ، امدادی، بهداشتی و غذا و دارو در گستره دو شهرستان و بعضا بصورت تمام وقت ارائه می شود وجود نقاط ضعف در عملکرد امری اجتناب ناپذیر می باشد و کسی منکر آن نیست، اما ناگفته پیداست که کفه ترازوی کمیت و کیفیت خدماتی که از سوی دانشگاه ارائه می شود بسیار سنگین تر از موارد ضعف می باشد. با وجود تراز منفی شدید مالی دانشگاه در زمان تحویل به مدیریت جدید در سال ۱۴۰۰ و میزان ۵۲۰ میلیارد تومان کسری مالی در زمان تحویل، اما در این دو سال تلاش شده با اصلاح ساختارها و فرآیندها از شدت روند این بحران کاسته شود. 

روابط عمومی دانشگاه علوم‌ پزشکی کاشان


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *