• شناسه خبر : 21289

تاملاتی در جوابیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان به رسانه اهل کاشانم

تناقض های جوابیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مقابل مطالبات مردم و نظام سلامت

همه دیگر میدانیم که کاشان شهر عجایب شده است. در این شهر عجیب و در اولین روزهای سال جدید وزیر بهداشت سفری به کاشان میکند که با حواشی زیادی برای خبرنگاران همراه میشود و جناب وزیر بدون پاسخگویی به مطالبات و درخواست های مردم و اعضای جامعه بهداشتی و درمانی منطقه عطای خود را به لقا با جامعه خبری و بهداشتی و درمانی می‌بخشد و بدون هیچ پاسخگویی راهی پایتخت یا جای دیگر از این مملکت می شود. اما در این بین گزارشی از رسانه اهل کاشانم منتشر و پس از آن جوابیه ای از طرف روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان صادر و منتشر می شود. در پس و پیش جوابیه یک سری نکات و موضوعاتی قرار دارد که لازم است به آن توجه شود.

اینکه روابط عمومی دانشگاه گفته است امکان دعوت از خبرنگاران منطقه برای پوشش این سفر نبوده واقعا یکی از مصادیق شهر عجیب کاشان است. از این بگذریم که چطور برای دو رسانه دولتی وقت داشته اند دعوت کنند ولی برای دیگر رسانه های مستقل دعوت نداشته اند؛ نکته بعدی این است که دانشگاه علوم پزشکی سامانه پیامکی دارد، کانال خبری دارد، گروه خبری دارد؛ اگر واقعا بخواهد دعوتی انجام بدهد در کمتر از دو دقیقه می‌تواند با تنظیم متن و انتشار در یکی از همین گروه، کانال و یا سامانه پیامکی خبرنگاران را مطلع کند ولی نخواست که دعوت کند!

و اما حضور خبرنگار هم با حواشی من درآوردی توسط دانشگاه علوم پزشکی همراه میشود. در اتاقی که وزیر با کلی خدم و حشم مشغول ملاقات با مجروح سانحه تصادف است و همه به راحتی در حال فیلمبرداری هستند، و خبرنگاری هم بدون هیچ حاشیه ای در حال فیلمبرداری است توسط عوامل دانشگاه موبایل او به زور گرفته می شود که با مقاومت خبرنگار مواجه می شود. طبق جوابیه دانشگاه علوم پزشکی بیمار بدحال بوده است و آن مکان حریم بیمارستان بوده است. سوال ما اینجا است که اگر بیمار بدحال بوده است اولین ناقض قوانین بیمارستان خود جناب وزیر و خدم و حشم و کارکنان و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی بوده است که همگی به سوی اتاق بیمار بدحال سرازیر شده اند! پس چرا در این موضوع دانشگاه حتی قوانین خودش را رعایت نکرده و فقط یک نفر خاص را ناقض این قوانین دانسته است.

در مورد مطالبات بخش درمان و بهداشتی هم در حالیکه سوالاتی از طرف خبرنگار اهل کاشانم برای وزیر مطرح شده بود، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان پاسخ هایی کلی ارائه کردند که بارها مطالبات این بزرگواران به خصوص پرستاران به اشکال گوناگون به مدیران دانشگاه علوم پزشکی منتقل شده است ولی انگار آقایان مدیر عزمی در حل این مشکل ندارند و همیشه بدهی سازمان های بیمه ای را به عنوان یکی از عوامل میدانند. واقعیت این است که این حجم از استدلال های بی ربط برای تامین نیازها و حقوق اولیه پرسنل زحمت کش درمانی و بهداشتی کاشان از عجایب این شهر است تا حدی که در قسمتی از متن جوابیه وضعیت دانشگاه علوم پزشکی کاشان را نسبت به بقیه کشور بهتر دانسته است!!! واقعا این حجم از رضایتمندی از خود در کل کشور اگر نگوییم بی نظیر ولی به یقین می توان گفت کم نظیر است!

اما در مورد برون سپاری خدمات تصویربرداری  ذکر این نکته برای مدیران دانشگاه علوم پزشکی لازم و ضروری است که موضوعات برون سپاری موقعی محلی از اعراب است که دستگاه های مربوطه توسط خود دانشگاه خریداری شده باشد نه اینکه این دستگاه ها توسط خیران عزیز‌ تهیه و در اختیار دانشگاه قرار گرفته باشد و بعد دانشگاه برون سپاری کند.

شاید بتوان این عمل دانشگاه علوم پزشکی کاشان را مصداقی از این ضرب المثل دانست که:

خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود…

البته سوال دیگری که مطرح است این است که مگر دانشگاه خود فضا و نیروی انسانی کافی ندارد که خدمات تشخیصی خود را برون سپاری می کند؟! اینکه روابط عمومی دانشگاه در جوابیه خود گفته برون‌سپاری کاهش هزینه را در بر دارد این کاهش هزینه برای کیست؟ برای دانشگاه یا برای مردم؟!

اگر برای دانشگاه است که چطور دستگاهی که وظیفه تامین نیازهای بهداشتی و درمانی مردم را به عهده دارد به بهانه کاهش هزینه برای خود، باری بر دوش مردم میگذارد آنهم در مقوله ای که دستگاه های ویژه آن توسط خود مردم تامین شده است؟! و اگر منظور کاهش هزینه برای مردم بوده است که این موضوع محلی از اعراب ندارد چون برای بخش خصوصی و برای تامین خرج و دخل خود هر چه بخواهد هزینه ها را برای مردم کاهش دهد باید کیفیت خدمات را هم کاهش دهد که این موضوع در تضاد کامل با وظایف و مسئولیت های دانشگاه علوم پزشکی است.

و اما در پایان و با گذشتن از بسیاری از مواردی که در این جوابیه مطرح شده است که هر کدام خود حدیثی مفصل از این این حجم از تناقضات بین ادعای مدیران دانشگاه علوم پزشکی کاشان و آنچه مردم در عمل با آن روبرو هستند؛ در بخش پایانی این جوابیه نسبت به ارائه خدمات مناسب از سوی دانشگاه اشاره شده است که لازم بود آقای رییس دانشگاه و آقایان دیگر به جای اینکه وزیر محترم را به بعضی از اماکن کانالیزه شده جهت بازدید رهنمون سازند، اگر واقعا در صحت رفتار و گفتار خود صادق و از خدمات مطلوب دانشگاه علوم پزشکی کاشان در نزد شهروندان کاشانی مطمئن هستند، چه بهتر بود آقای وزیر را جهت بازدید از اورژانس بیمارستان بهشتی هم همراهی می‌کردند تا ببینند که مردم چه ها میکشند در این بخش و یا اینکه حداقل ایشان را به جهت بازدید از مرکز بهداشتی درمانی گلابچی همراهی می‌کردند تا ایشان ببینند که به علت نبود پزشک به اندازه کافی در روز تعطیل یک بیمار باید حدود یک ساعت و نیم انتظار بکشد تا نوبت ویزیت او شود.

آقای علوم پزشکی کاشان؛

اینکه همه چیز را برای آقای وزیر گل و بلبل جلوه دهید بدون اینکه نه صحبت و درد دل های مردم را بشنود، نه اینکه اعتراضات و مطالبات پرستاران و اعضای کادر بهداشت و درمان را بشنود، نه از بخش های مختلف بهداشتی و درمانی منطقه دیدن کند تا مبادا ضعف های مدیریتی آقایان بر وزیر مشخص شود، نه اینکه حتی اجازه بدهند که خبرنگاران مستقل به عنوان نماینده افکار عمومی با آقای وزیر مصاحبه کنند تا پاسخهای ایشان در مورد نواقص و کمبودها و مطالبات مردمی شنیده شود؛ اینها هنر مدیریتی نیست جناب آقایان مدیر و مسئول دانشگاه علوم پزشکی کاشان و فرمانداری کاشان و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی!

و حتما به این نکته توجه داشته باشید که تا مادامی که از این دید و بازدیدهای فرمایشی و فرسایشی نتیجه مطلوب برای مردم استخراج نشود، این سفرهای کوتاه و بلندمدت جز تحمیل هزینه برای مردم و نظام هیچ فایده دیگری ندارد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *