بلبل خرما مهمان این روزهای کاشان

عباس زرین قلم؛ عکاس و مستندساز حیات وحش، فعال محیط زیست

بلبل خرما گونه ای از بلبل های وحشی می باشد که در مناطق جنوبی کشور ایران یافت می شود که با بهتر شدن شرایط زیست، چند سالی است در کاشان هم بیشتر مشاهده میشوند، اگر چه در نام با بلبل شباهت دارند اما بطور کلی متفاوت بوده و بر خلاف بلبل که بیشتر شبها میخواند، بلبل خرما در روز صدای خوشی سر میدهد. از مهم ترین خصوصیات ظاهری این پرنده می توان به وجود لکه سفید رنگ روی گونه و پرهای زرد رنگ زیر دم آن اشاره نمود.

این بلبل نیز مانند هر پرنده دیگری از انواع دانه ها و حشرات تغذیه می کند اما مهم ترین وعده غذایی این پرنده خرما می باشد و به همین دلیل نام این پرنده را بلبل خرما نامیده اند.
این پرنده اکثرا در مناطق گرمسیر مانند هندوستان، پاکستان و جنوب ایران و عراق یافت می شود و آن را در مناطقی که درخت نخل و خرما یافت می شود می توان یافت، این پرنده در برابر حرارت و دمای زیاد بسیار مقاوم است و در بسیاری از شهر های گرمسیر ایران که دارای نخلستان هستند مانند اهواز، بندر عباس، فارس، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و… می توان یافت، البته با توجه به این که غذای اصلی این پرنده شیره خرماهای روی نخل می‌باشد بنابر این از نگاه باغداران نوعی آفت محسوب می شود و بسیاری از کشاورزان با حضور این پرنده در باغ های نخل مخالفند که با در نظر گرفتن عدم وجود درختان خرما در منطقه ما ابن پرنده بیشتر مهمان است تا بومی کاشان.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *