بررسی کارشناسی قرارداد فیبر نوری شهرداری کاشان/ شهرداری سر مردم منت نگذارد/ شهرداری برای پایش تصویری شهر به فیبر نوری نیاز دارد

«مهدی قنبری» همان اول، آب پاکی را روی دست کاربران اینترنت ریخت و گفت: «اگر شما از طریق «adsl» یا «وایرلس» یا حتی «فیبر نوری» به شبکۀ جهانی اینترنت وصل شوید ولی شرایط آن را رعایت نکنید با سرعت اینترنت از طریق «Dial-up» و سیم مسی هیچ تفاوتی ندارد.»

ولی اگر شرایط آن رعایت شود اوضاع فرق می‌کند. سیم مسی با تکنولوژی موجود حداکثر 24 مگابایت -برای دانلود- در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تکنولوژی «وایرلس» اینترنت کاربران کاشانی را تا 50 مگابایت افزایش داده و فیبر نوری هم که نورعلی‌نور و شما را به آسمان هفتم می‌رساند؛ البته به شرط‌ها و شروط‌ها»

مدیر بایت کاشان پیش از آن که از شرایط اینترنت با سرعت مناسب بگوید از اختلاف پیش‌آمده بین مخابرات و شهرداری گفت: «شنیدم شهرداری گفته مخابرات به لحاظ فنی نمی‌تواند پای قرارداد بیاید و نظر شهرداری را تأمین کند! این حرف درستی نیست. شرکت مخابرات یک شرکت بزرگ و توانمند است و اصفهان مابین شرکت‌های استانی در جایگاه برترین‌ها قرار گرفته و به تبع آن کاشان هم از توان کارشناسی بالایی برخوردار است. شهرداری با مخابرات قرارداد نبندد ولی چر یک شرکت شهرستانی را تخریب می‌کند؟!

طبیعی است که ما به عنوان کاربر اینترنت از ایجاد شبکه‌ی فیبر نوری «های‌وب» در کنار شبکه فیبر نوری مخابرات استقبال ‌کنیم. به خاطر این که به نفع توسعه و زیرساخت‌های شهری است ولی شهرداری منت آن را سر مردم نگذارد. شهرداری برای 250 نقطه پایش تصویری نیازمند شبکه فیبر نوری است و افزون بر این تقاضای شبکه اختصاصی کرده؛ مخابرات زیر بار آن نرفته ولی «های‌وب» به هر علت پذیرفته است.

مخابرات به لحاظ فنی می‌تواند شرایط دسترسی شهرداری به 250 نقطۀ پایش تصویری شهرداری را برآورده کند ولی قائل به شبکه «فیبر اختصاصی» برای شهرداری نیست. شما هم اگر از 15 کارشناس این حوزه سوال کنید مطمئن هستم 10 نفرشان قائل به این موضوع نیستند. بالاخره شهرداری اصرار به این کار کرده و حتماً «های وب» زیر بار آن رفته است.

تفاوت «مخابرات» و «های‌وب» آن است که مخابرات در بسیاری از نقاط شهر فیبر نوری کشیده است ولی «های‌وب» تازه اول بسم‌الله است. قرار بود اول شهریورماه شروع کند ولی پانزده روز از مهر گذشته ولی خبری از «های‌وب» نیست. مخابرات می‌توانست با توجه به شبکه و امکانات موجود با کمترین حفاری این قرارداد را به سامان برساند ولی «های وب» باید شبکۀ اختصاصی خود را ایجاد کرده و آن وقت به شهرداری و مردم خدمات بدهد. 

دو نکته باقی مانده است. نخست باید از قرارداد «شهرداری» با «های‌وب» به دو شرط استقبال کنیم. اول آن که اگر پولی از جیب شهرداری و مردم کاشان صرف آن نشود. «های وب» به همان تشویقی دولت که به ازای هر اشتراک 5 میلیون تومان به عهده گرفته و خدمات اینترنتی که از این طریق به کاربران ارائه خواهد داد رضایت داده و بسنده کند. دوم آن که «های‌وب» کار را به سرانجام برساند. این طور نباشد که چند کیلومتر شبکه ایجاد کرده و کار را رها کند. 

اما از هرچه بگذریم سخن اینترنت با سرعت مطلوب و مناسب خوش‌تر است. سرعت اینترنت با فیبر نوری در صورتی نظر کاربران را تأمین خواهد کرد که اولاً سرعت 300، 400 مگابایتی آن را با وی‌پی‌ان -فیلترشکن- 16 مگابایتی خفه نکنیم. دوماً کابل فیبر نوری باید با دقت و حساسیت لازم بدون این که در پیچ و خم خانه، ساختمان و مجتمع خدشه‌ای بر آن وارد شود به مودم وصل شده تا بتواند اینترنت مناسب را در اختیار کاربر قرار دهد. پس از آن باید دعا کنیم محدودیت‌های اینترنت نیز برطرف شود.

خبرنگار- عبدالمجید رفیعی برزکی


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *