بجامانده از انتخابات/ چند نکته از مشارکت منطقه کاشان در انتخابات ریاست جمهوری/ از رشد ۵۹ درصدی آرای پزشکیان در کاشان تا پیشتازی در نوش‌آباد

انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۳ پس از سانحه سقوط هلیکوپتر در شرایط خاصی انجام شد. در دوره اول انتخابات مشارکت حدود چهل درصدی هیچکدام از نامزدها خائز اکثریت آراء نشدند و در هفته پس از آن در مشارکتی نزدیک به پنجاه درصد مسعود پزشکیان گوی سبقت را از سعید جلیلی ربود و با کسب بیش از شانزده میلیون رای از مجموع سی میلیون، رییس جمهوری ایران شد.

۱. کاشان در مرحله اول و دوم

کاشان در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، ۵۵.۶۶ درصد مشارکت داشت که رای پزشکیان ۳۴.۲۷ درصد و رای جلیلی ۶۲.۷۴ درصد بود.

مشارکت کاشان در دور اول این انتخابات ۴۷.۷ درصد بود که پزشکیان ۲۵ درصد و جلیلی ۵۷.۴ درصد رای داشتند. بر این اساس رای پزشکیان در مرحله دوم بر اساس درصد کل آرا بیش از ۹ درصد و رای جلیلی بیش از ۵ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که افزایش رای هر کدام از این دو نفر نسبت به رأیی که در دور اول کسب کرده اند، نیز افزایش دارد. آرای پزشکیان نسبت به رای مرحله اول، افزایش چشمگیر ۵۹ درصد را نشان می‌دهد. این در حالی است که رای جلیلی نسبت به مرحله اول در کاشان ۲۷ درصد افزایش داشته است.

در بین شعب اخذ رای کاشان، شعب حسینیه چهل‌تن، مدرسه محمودیه و مسجد انصارالحسین محله عرب‌ها آرای پزشکیان از جلیلی بیشتر بود و بیشترین درصد آرای جلیلی در شعب اخذ رای کاشان مربوط به میدان بسیج کاشان، روستای آذران، مدرسه مکی و مسجد امام حسن مجتبی لتحر بود.

۲. نسبت رای کاشان و استان اصفهان

در انتخابات کل استان اصفهان ۴۸.۸۳ درصد مشارکت داشته اند که در این میان رای پزشکیان ۳۸.۳۷ درصد و رأی جلیلی ۵۹ درصد است. لذا در نسبت با کل استان نیز در کاشان رای پزشکیان کمتر و رای جلیلی بیشتر است.

در واقع کاشان هشتمین شهرستان از ۲۸ شهرستان استان است که بیشترین رای را به جلیلی داده است.

بیشترین رای به پزشکیان در استان از شهرستان سمیرم با ۵۴.۳۰ است، جالب آنکه شهرستان نطنز با ۴۹.۴۱ درصد دومین شهر استان است که در آن پزشکیان بیشترین رای را دارد.

۳.نسبت رای کاشان و دیگر استان‌ها

درصد رای به پزشکیان و جلیلی در کاشان نسبت با آمار استان‌های کشور به استان «خراسان جنوبی» نزدیک است که در آنجا پزشکیان ۳۲ درصد و جلیلی ۶۶.۵ درصد آراء را بدست آورده‌اند، این در حالی است که میزان مشارکت در آن استان نزدیک به ۷۱ درصد است.

بیشترین رای به پزشکیان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی است که ۸۴.۵ درصد از رای خود را در سبد پزشکیان ریخته‌اند. پس از آن اردبیل با ۸۱ درصد رتبه سوم قرار دارد.

۴. شهرستان آران و بیدگل و شهر نوش‌آباد

شهرستان آران و بیدگل در مرحله اول مشارکت ۶۵ درصدی داشته است. در مرحله دوم این مشارکت به ۶۸.۴۳ درصد رسیده است.

در این شهرستان پزشکیان با ۱۹۶۵۰ رای، ۳۶.۱۲ درصد و جلیلی ۳۲۵۶۶ رای ۵۹.۹۷ درصد از آرا را به خود اختصاص داده اند.

جالب آنکه شهر نوش‌آباد با اختصاص ۲۶۴۱ رای معادل ۴۹.۲ دهم آرای ماخوذه به پزشکیان، تنها شهر منطقه است که بیشترین رای را به سبد پزشکیان ریخته است. رای جلیلی در این شهر ۲۵۲۲ رای و معادل ۴۷ درصد آرا است.

رای دور دوم پزشکیان در نوش‌آباد نسبت به 

دور اول افزایش ۱۰۰ درصدی داشته و رای جلیلی افزایش ۲۲ درصدی.

میزان مشارکت در مرحله اول نوش آباد ۴۰ درصد و در دور دوم ۵۷ درصد بوده است.

۵. نسبت رای کاشان و آران و بیدگل با کل کشور

با توجه به میزان مشارکت ۴۹.۸ درصدی مردم کشور در انتخابات که از این میان پزشکیان ۵۳.۶ درصد و جلیلی ۴۴.۳۴ درصد آرا را کسب کردند، رای شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل تفاوت قابل ملاحظه‌ای با رای کل کشور دارد، این در حالی است که رای شهرستان نطنز به پزشکیان از متوسط کل کشور حدود ۵ درصد بیشتر است.

تفاوت آرای مردم کاشان و آران و بیدگل با کلیت رای مردم ایران، برای شناخت اوضاع سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کاشان در این مقطع تاریخی معنادار و قابل توجه است.

✍️محمد مشهدی نوش‌آبادی


    سید امیرحسین
    (1) (0)

    سید امیرحسین

    تیر 20, 1403

    درخصوص جمله آخر نویسنده محترم؛ بنظرم ایشان عمدا یا سهوا بخشی از حقایق و تحلیل های ناشی از بررسی منصفانه انتخابات اخیر را نادیده گرفته اند. 1- میزان آرای دکتر پزشکیان و دکتر جلیلی حدوداً 25 درصد واجدین شرایط است. بدین معنی که هر دو این بزرگواران در برابر هر رای موافق خود، 3 رای مخالف دارند یعنی 3 نفر دیگر ایشان را شایسته عنوان ریاست جمهوری نمی دانند. 2- میزان آرای دکتر جلیلی و دکتر پزشکیان به تفکیک استان تا حد زیادی مشابه است بدین معنی که دکتر پزشکیان در 16 استان برنده و دکتر جلیلی در 15 استان برنده شده اند. لذا نباید از نتیجه آرای مردم کاشان و آران و بیدگل متعجب شوند. 3- شهر زادگاه نویسنده محترم یعنی نوش آباد، یکی از مراکز سنتی اصلاح طلبان است. از این رو بیشتر از اینکه از نتیجه دور دوم متعحب شویم باید از نتیجه دور اول در این شهر تعجب نمود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *