• شناسه خبر : 2594

اصفهانی ها پیشنهاد الحاق کاشان به قم را دادند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد شهرستان جدید در دستور کار نمایندگان این استان قرار دارد، گفت: الحاق کاشان به قم توسط برخی نمایندگان شهر اصفهان مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم،احمد امیرآبادی در گفتگویی با بیان اینکه برخی از نمایندگان شهر اصفهان پیشنهاد دادند که کاشان به استان قم ملحق شود، اظهار کرد: با وجود این پیشنهاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی طرحی تحت عنوان اصفهان شمالی به مرکزیت کاشان ارائه داده که با اندکی تغییر به تصویب کمیسیون مربوطه رسیده است.

وی با بیان اینکه این طرح برای رای گیری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در نوبت قرار گرفته است، افزود: اظهارات نمایندگان اصفهان بعد از تصویب طرح «اصفهان شمالی» صورت پذیرفته است در حالی که نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی برای اخذ تصویب این طرح تلاش های بسیار زیادی را انجام داده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی اقدامات و اظهارات در مورد طرح «اصفهان شمالی» دارای جهت گیری در بی اثر کردن زحمات نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس است، گفت: ذیل مصوبه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی برخی نمایندگان پیشنهاداتی ارائه دادند که یکی از این پیشنهادات الحاق کاشان به قم است.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا یک شهرستان جدید در استان قم ایجاد کنیم، گفت: با وجود این تلاش ها پیشنهاداتی نیز مبنی بر الحاق برخی شهرستان ها به استان قم مطرح است که تاکنون در این مورد به نتیجه ای دست پیدا نکردیم.: پیشنهاداتی مبنی بر الحاق برخی شهرستان ها به استان قم مطرح است که تاکنون در این مورد به نتیجه ای دست پیدا نکردیم.


    حسین زاده
    (2) (0)

    حسین زاده

    مارس 6, 2022

    سلام. راستش یادم می آید در سال 1374 پس از آنکه سالیان متمادی موضوع استان شدن قم هی لفت داده میشد، مقام معظم رهبری طرح استان شدن قم را بیان کرد. اندکی بعدش نمایندگان مجلس چون این حرف آقا زمین نماند، این را اجرائی کردند. اما همان زمان درخواست های متعدد و همچنین طومارهای نمازجمعه ای از شهرستانهایی اطراف قم ازجمله ساوهپ، کاشان و دلیجان ابراز میشد برای الحاق به قم و ایجاد یک استان جامع به مرکزیت قم. اما از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس نشین و افراد دیگر با این الحاقها مخالفت کردند. دلیل مخالفت شان هم این بود که قم باید شهر مقدس و ملحفه پیچیده شده باقی بماند و الحاق شهرستانهای اطراف به آن باعث کثیف شدن و این دنیایی شدن قم میشود! قم عاصمه هست و این حرفها. اگر این حرفهای مرا باور ندارید، بروید متن همان سخنان و مذاکرات که لابد الآن هم موجود هست را بخوانید. حالا سؤال بنده از آن نمایندگان این است اگر قرار نبود قم به شهر اداری تجاری و به قول خودتان این دنیایی تبدیل شود، پس چرا الآن دارید همین قم را این دنیایی می کنید؟ این تأسیسات، شهر جدید پردیسان، نیروگاه، فرودگاه و ایضاً این مجموعه تجاری سرای ایرانی آیا اینها نشانۀ آسمانی کردن و مناجاتگاه کردن شهر قم هستند؟ خوب، حالا که قرار بود قم با آن ذهنیات خشک مقدسانه شما منطبق نباشد و آخرش اینطوری بشود که الآن دارد می شود، پس آن مخالفت های شما چه بود؟ چرا نگذاشتید یک استان شکیل و درست و حسابی در این منطقه حساس و وسیع مرکز کشور تشکیل شود؟ دلیل و منطق شما چه بود؟ آیا موجه بود؟ و از نمایندگان کنونی مجلس می خواهم بپرسم آیا هنوز یعنی حدود سی سال پس از آن ماجرا وقتش نرسیده که تصمیمات ناشیانه برخی نمایندگان آن سالها را اصلاح کنیم؟ تا کی ما باید مثل بز اخفش باشیم و هر کس هر غلطی کرد و نتایجش به ما رسید، ما آن را موجه و حرز مقدس بدانیم؟ آقا، کسی منکر اهمیت اراک و اصفهان نیست. اما همانطور که اراک و اصفهان باید مهم باشند، قم هم باید مهم و شکیل شود. این آیا قابل فهم نیست برای بعضیها؟ خدا عاقبت ما را به خیر کند. آقا، استان اصفهان را داریم. استان فراهان با مرکزیت اراک و ایضاً استان مرکزی با مرکزیت قم. آیا این شدنی نیست؟ آیا این فهمش خیلی سخت و دشوار است؟ آیا از ما بهتران باید بیایند این را برای ما درست کنند و تشکیل و ترتیب دهند؟

    حسین زاده
    (2) (0)

    حسین زاده

    جولای 26, 2022

    سلام. راستش استان جامع مرکزی به مرکزیت شهر قم باید در زمان حکومت پهلوی تشکیل میشد که ساوه و کاشان و... تابعش می بودند؛ اراک با توابعش استان فراهان می شد و قم، کاشان، ساوه و 3-2 شهرستان دیگر هم استان مرکزی؛ اما وقوع انقلاب مانع انجام این کار شد تا آنکه بعد از سالها تعلل، با تأکید مقام معظم رهبری استان قم در سال 74 تشکیل شد اما برخی مجلس نشینان و صاحب نفوذان اعتقاد بر این داشتند که این استان قم باید یک استان ویژه و تک شهرستانی باشد! و جسارتاً خود را به در و دیوار می زدند که جلو الحاق امثال ساوه و کاشان به استان قم را بگیرند! مانع تراشی کنند. سد عن سبیل الله شوند. خود مردم اصفهان و اراک نسبت به این قضیه حساس نبودند و بلکه موافق بودند که برخی مناطق استان شان جدا و به استان قم ملحق شود اما بعضیها که جسارتاً دایه مهربانتر از مادر تشریف دارند نظریاتی می دادند و مانع زنی میکردند و تأکید بر آن داشتند که استان قم باید ویژه و تک شهرستانی باشد! حالا یکی به آنها بگوید پس چرا اخیراً گذاشتید این پهنه فرضی استان قم سه شهرستانی شود؟ مگر به زعم شما نباید استان قم ویژه و تک شهرستانی می بود؟ لابد حالا عقیده دارید که همین کهک و جعفرآباد که شهرستان شدند را به استانهای مجاور تحویل دهیم تا دوباره استان قم تک شهرستانی شود! خدا به خیر کند. ما با چه افرادی سر و کار داشتیم؟ چقدر این انقلاب از دست چنین افراد و چنین تفکراتی لطمه دید؟

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *