آتش‌نشانی جزئیات حادثه انفجار در کارخانه‌ چدن جعفراباد را اعلام کرد

مدیرعامل آتش‌نشانی کاشان در واکنش به گزارش منتشر شده در رسانه اهل کاشانم با عنوان «مقصران احتمالی حادثه شهرک جعفرآباد/مدعی العموم ورود کند» گفت: منشأ حادثه قطعی برق فاز دوم شهرک صنعتی جعفرآباد است ولی این قطعی مربوط به قطعی‌های ادارۀ برق نیست و دلایل آن در حال بررسی است. آنچه اکنون می‌دانیم برق شهرک به هر دلیل قطع شده است. تمام اتفاقات سازمان‌های دولتی ثبت و ضبط شده و قابل راستی‌آزمایی است.

این حادثه در ساعت 15 و 28 دقیقه به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اعلام شده است. به نظر می‌رسد حادثه حدود ده دقیقه پیش از آن اتفاق افتاده است. ماشین‌های آتش‌نشانی  شهرک کمتر از 5 دقیقه به محل حاضر شده و ماشین‌های آتش‌نشانی داخل شهر کمتر از 11 دقیقه به محل رسیده که مجموعاً چهار خودروی آتش‌نشانی در محل حادثه حاضر می‌شوند.

سیستم ژنراتور دیزل کارخانه به محض قطع برق پس از 30 ثانیه به صورت خودکار وارد مدار می‌شود ولی متأسفانه فعالیت ژنراتور  پس از 9، 10 دقیقه متوقف می‌شود. اپراتور متوجه توقف ژنراتور شده و به سرعت آن را از حالت اتوماتیک خارج کرده و به صورت دستی روشن می‌کند. توقف ژنراتور 3، 4 دقیقه طول کشیده است. این اطلاعات به صورت میدانی از افراد حاضر در کارگاه دریافت شده است.

دمای کوره 2 هزار 500 درجه سانتی‌گراد است. اگر یک دقیقه و نیم کوره خُنک نشود انفجار اتفاق می‌افتد توقف بالای سه دقیقه ژنراتور باعث ذوب شدن لوله‌های سیستم خُنک‌کننده کوره شده و پس از روشن شدن ژنراتور، آب وارد کوره شده و تبدیل به بخار شده و انفجار صورت می‌گیرد. 

کارگران می‌دانند که امکان خاموش کردن کوره‌ با حرارت 2500 درجه سانتی‌گراد با کپسول آتش‌نشانی وجود ندارد. بنابراین صحبت‌هایی که در این خصوص مطرح شده است صحت ندارد ولی کارگران برای کاهش انفجار یا به تأخیر انداختن آن به طبقۀ دوم کوره رفته تا مواد کوره را خالی کنند ولی متأسفانه انفجار کوره فرصت هرگونه اقدامی را سلب کرده و باعث صدمه به کارگران می‌شود. 

اپراتور  کوره در هنگام وقوع انفجار به کارگران گفته که امکان هرگونه اقدامی وجود ندارد و بایستی کارگاه را تخلیه کنند ولی گویا کارگران متوجه این هشدار نشده و برای خالی کردن  مواد کوره به طبقۀ بالا می‌روند. 4، 5 نفری که به طبقۀ دوم رفته‌اند دچار سوختگی شدید و چند نفری که در طبقۀ پایین حضور داشته‌اند آسیب کم‌تری دیده‌اند. 

ژنراتور بررسی شد. ما با یک علام «خطا» روی صفحه ژنراتور مواجه شدیم. این خطا در حال بررسی است و احتمالات مختلفی وجود دارد. ممکن است ناشی از اشکالات سوخت‌رسانی است یا خرابی ناشی از مشکلات برق‌رسانی ژنراتور باشد یا این که ناشی از فاسد شدن گازوئیل آن باشد. این گونه ژنراتورها از گازوئیل یورو چهار استفاده می‌کنند. در صورتی که مدتی از آن استفاده نشود ممکن است کارایی خود را از دست بدهد. 

مسئولین به محض اعلام حادثه در محل حاضر شده و تا ساعت 11 شب به بررسی عوامل حادثه پرداختند. دادستان، رئیس ادارۀ صنعت، معدن و تجارت، رئیس ادارۀ کار، نیروی انتظامی، پلیس امنیت، پلیس اماکن در صحنه حاضر شدند. دوربین‌ها بررسی شد ولی متأسفانه قطعی برق باعث از کار افتادن دوربین‌ها شده و ما نتوانستم اتفاقات پس از قطعی برق را در دوربین‌های شرکت بررسی کنیم. 

سرپرست کارگاه مسئولیت «اچ اس ای» شرکت را نیز بر عهده داشته است. طبق اظهارات افراد حاضر در صحنه مسئول «اچ اس ای» در کارخانه حضور داشته است. قطعاً در این خصوص عمدی در کار نبوده است. ممکن است خطا یا سهل‌انگاری وجود داشته ولی عمدی در کار نبوده است. قطعاً چنین صنعتی که در ایران  تک است امکان ندارد بدون مسئول «اچ اس ای» رها شود. 

این فاجعه شامل یک سلسله خطاهایی است که اتفاق افتاده است و باید دلایل آن بیشتر بررسی شود ولی قطعاً این طور نبوده که کارخانه نسبت به ایمنی کارگاه و کارگران بی‌توجهی کرده باشد با این وجود اطلاعات دقیق‌تر تا شنبه، یک شنبه به اطلاع همشهریان محترم خواهد رسید.

@ahlekashanam


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *