گزارش روند مطالبات مردمی در ساخت و ساز مجتمع تجاری در بافت تاریخی و حریم منظر خانه بروجردی

همانطورکه در خاطرداریم ؛ به دعوت جمعی از فعالان میراث فرهنگی کاشان بیانیه ای در قالب کارزار اینترنتی در تاریخ هشتم آبان ماه برای جلوگیری از مسیر اشتباه این پروژه و تلاش برای اصلاح آن صورت گرفت. که در حدود کمتر از ده روز 2400 نفر از هم میهنانمان در این مطالبه مردمی همراه شدند و بیانیه را امضا کردند.

درخواستی به دادستان کاشان همراه با متن بیانیه کارزار و مستندات دیگر را خدمت امام جمعه و نماینده ولی فقیه کاشان، نماینده مردم کاشان در مجلس، فرماندار کاشان، مدیرکل میراث استان اصفهان، اداره میراث فرهنگی کاشان، اداره راه و شهرسازی کاشان و شهردار کاشان رساندیم و امیدوار و منتظر ورود جدی این مسئولان و پاسخگوییشان شدیم.

شهرداری کاشان دو جلسه را ترتیب دادند. در جلسه اول با نمایندگانی از دفتر نماینده مجلس، فرمانداری، اداره میراث فرهنگی، اداره راه و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری و مدیران پروژه طرحی مورد توافق اولیه حاضرین قرارگرفت که طی آن در جبهه غربی بنا به مساحت 130 متر از پروژه ساخته نشود تا در بخش‌هایی از خیابان علوی منظر خانه بروجردی‌ها دیده‌شود؛ متاسفانه در این جلسه هیچ نماینده ای از مردم کاشان دعوت نشد.

با پیگیری جناب مهندس محلوجی مقرر شد تا نمایندگانی از مردم در جلسه ای دیگر حاضر و پیشنهادات و انتقاداتشان را ارائه کنند. در این جلسه نمایندگان مردمی خطا و تهدیدات این پروژه را از دو زاویه اینگونه مطرح کردند:

الف – تهدید بافت تاریخی: در ارزشمند ترین منطقه بافت تاریخی کاشان که نقطه پر ازدحامی است و اولویت شهرسازی باید ایجاد فضاهای متناسب با بافت تاریخی باشد چرا مجتمع تجاری و پارکینگ ساخته می‌شود ؟

ب – تهدید منظرخانه بروجردی: بخش مهمی از منظر خانه بروجردی با این ساخت و ساز پنهان می‌شود .

متاسفانه مهمترین تکیه مدافعان پروژه تکرار مکرر این استدلال بود که باید از سرمایه گذاران حمایت کنیم و کاری نکنیم که سرمایه گذاران در حوزه گردشگری و میراث پای کار نیایند.

در پاسخ ها اصلا به موضوع تهدیدات بافت تاریخی نپرداختند و با هوشمندی بحث را فقط در موضوع حریم منظر نگه داشتند تا 130 متر کم کردن ساخت وساز را برای جلوگیری از خطاهای این پروژه کافی بدانند و پرونده مطالبه مردمی را ببندند.

در شرایط فعلی اعتراض و پیشنهاد ما در سه سطح قرار می‌گیرد:

1- سطح یک : ایده ال اما احتمالا نشدنی

توقف پروژه و تعامل شهرداری با سرمایه گذار برای اینکه در محل دیگری از شهر سرمایه گذار بتواند پروژه ای را اجرا کند و فضای موجود به نفع یک فضای اجتماعی و مردمی باز طراحی و بازسازی شود.

2- سطح برد برد

برای کم کردن تهدید بافت و نجات کامل منظر ، طبقه همکف پروژه که 5 متر از معبر خیابان علوی بالاتر است حذف شود. در این حالت برای جبران ضررهای سرمایه گذار پیشنهاد می شود طبقه همکف به عنوان یک فضای پذیرایی روباز همچون کافه با دیوار کوتاه جداکننده از خیابان (حدودا دو متری) کاربری بگیرد.

بی‌شک این فضای پذیرایی روباز می‌تواند کمک موثری به فضای گردشگری کند و فضایی برای استراحت گردشگران باشد و همچنین گردش مالی خوبی هم برای سرمایه گذار داشته باشد.

در صورت موفقیت این پیشنهاد از سویی مطالبات مردمی و انتظاراتی که از مدیران مرتبط داشتیم نیز برآورده شده و مالک نیز با خوشنامی ماندگار در ذهن اهالی کاشان و دوستداران میراث فرهنگی ایران ماندگار خواهدشد.

3-سطح ناچاری :

130 متر کم کردن فضا که پیشنهاد سرمایه گذار و مورد تایید اولیه شهردار و برخی مدیران میراث است، در بخش هایی نمای منظر را نجات داده اما همچنان تهدید بافت وجود دارد. حتی همین پیشنهاد 130 متر کم کردن ساخت وساز باید تایید و رای کمیته فنی استان را بگیرد. به نظر می‌رسد در این مدت ریاست میراث فرهنگی کاشان تمام تلاشش را می‌کند که پیشنهاد «سطح ناچاری » بدون ارائه در کمیته یا شورای فنی استان تلویحا توسط خود ایشان تایید و پرونده بسته و تمام شود.

با وجود درخواست توقف فوری این پروژه تجاری توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و فرماندار کاشان بدلیل نداشتن مجوزات قانونی و در میان این تعلل، سرمایه گذار ساخت وساز را شبانه روزی و با سرعت فوق العاده ای پیش می‌برد که برچیدن طبقه مجتمع تجاری را تا جایی که می تواند غیر ممکن کند .

تلاش ما رسیدن به سطح برد برد مطالبات مردمی بود اما در جلسه شهرداری به صورت محترمانه ای مطالبات را به سکوت رساندند. در همین ایام نمایندگان مردمی بخشی از آرامش و اعتبار شخصی را هزینه این پرسشگری کرده‌اند.

می‌دانیم که کاشان در مسیر مطالبات مردمی نوپاست و جمع حاضر که بیانیه و دعوت مردمی را تا به اینجا پیشنهاد داده‌اند به هیچ وجه نمی‌خواهند ظرفیت‌های مردمی و دلسوزیهای مدیران دولتی را از همدلی‌های ارزشمند بوجودآمده دور کنند و امید ما به شکل گیری نهادهایی است که در ادامه مسیر در حوزه اعتلای شهری در کنار مسئولان حضور داشته باشند. در کنار تلاش های ارزشمندی که شهرداری محترم کاشان در اعتلای فرهنگی شهر در حال اجرا دارد همچنان پروژه مجتمع تجاری خیابان علوی به درستی مسیراصلاحش را نمی‌پیماید.

اکنون با همراهی مردمی و پیگیری برخی مسئولین 130 متر کم کردن ساخت ساز این بنا یک دست آورد است که می‌تواند ما را راضی کند و یا اینکه تلاش بیشتری کنیم برای اصلاح بهتر این پروژه حال از عموم مردم و مسئولین مرتبط تقاضا داریم اگر مکانیزمی برای بهبود شرایط می شناسند پیشنهاد کنند و بکار گیرند.

آخرین تلاش و صدای ما تقاضای شفافی است، پس از بررسی این پروژه در کمیسیون ماده 5 و دستور توقف پروژه تا تایید اصلاحیه نقشه ها و تعیین کاربری آن بر اساس طرح جامع کاشان این فرصت تازه را به وجود آورد که بررسی این طرح در کمیته فنی میراث فرهنگی استان اصفهان و حتی در سطح وزارت خانه و سایر مراجع قانونی مرتبط مانند شورای عالی معماری و اداره راه و شهرسازی امید دوباره مطالبات مردمی را زنده کند که امیدواریم احترام به شهر تاریخی و اتکا به قانون و منافع عمومی، فرآیند تصمیم گیری را به سطح برد برد برساند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *