• شناسه خبر : 3562

کاشان رتبه نخست طرح های آبخیزداری در استان را دارد

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث کاشان گفت: این شهرستان در اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در استان اصفهان رتبه نخست را دارد و یک ششم اعتبارات استان را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، جواد مزروعی در نشست حفاظت ار منابع آب کاشان گفت: بر اساس گزارش موجود امسال 40 بند آبخیزداری این شهرستان با تکمیل ظزفیتشان مقدار 15 میلیون متر مکعب نگه داشته اند.

وی یادآور شد: از سال 95 بحث های آبخیزداری در اولویت شهرستان کاشان بوده است و بالاترین اعتبارات بین دستگاه های اجرایی در این سال به اداره امور منابع طبیعی اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: در سال 97 بر اثر بارندگی ها بیشترین خسارات را شهرستان آران وبیدگل به دلیل خروجی آب رودخانه های کاشان متحمل شد ولی در زمان بارندگی در اسفند 97 و فروردین 98 که بیشتر از اردیبهشت ماه امسال بود قطره ای از آب رودخانه ها به سمت این شهرستان روانه نشد و خسارتی وارد نکرد چون ما آب را در بالادست نگه داشته بودیم.

مزروعی با اشاره به برخی تصمیمات اشتباه در کاشان گفت: مدت پنج سال است ظرفیت شهرستان را برای احداث سد خنچه متوقف کرده ایم که 10 سالی برای مباحث مطالعاتی و اقدامات اجرایی آن هزینه شده است.

وی در ادامه افزود: در سال 97 که طرح مطالعاتی سد خنچه بررسی شد بنابر گفته امور منابع آب این سد 2 میلیون مترمکعب را نگه می دارد و در حالی که پروژه آبخیزداری آبخوان کاشان با اعتبار حدود 10 میلیارد تومان ظرفیتی بین 2 الی 3 میلیون متر مکعب آب دارد.

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث کاشان گفت: الان برای اجرای سد خنچه 100 میلیارد تومان بودجه لازم است مگر کاشان رودخانه دائمی دارد که برای تولید برق نیاز به سد داشته باشد؟ بنابراین باید هر چه زودتر این طرح را تبدیل به یک پروژه آبخیزداری کنیم.

وی با بیان اینکه دولت ضامن منافع مردم نیست بلکه ضامن مصالح مردم است، افزود: برخی کشاورزان با کشت در اراضی دولتی و برداشت بیش از اندازه آب اعتراضاتی دارند که بیشتر درخواست ها بر اساس منافع شخصی است.

مزروعی در پایان خاطرنشان کرد: تصمیماتی که در نشست شورای حفاظت از منابع آب گرفته می شودد حتی اگر اشتباه هم باشند همه ضامن اجرا هستند و باید پاسخگو باشند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *