به مناسب فرارسیدن روی ملی اهدای خون:

مردم کاشان در خط مقدم زندگی بخشی

خون سالم نجات دهنده زندگیست همه روزه در سراسر جهان بسیازی از مردم به خون و فراورده های خونی نیاز دارند به طور میانگین از هر سه نفر در دنیا یک نفر در زندگی خود نیاز به تزریق خون و فراورده های خونی پیدا می کند. نکته جالب آنکه درهر ثانیه یک نفر برای ادامه حیات به انتقال خون نیاز دارد. دلایل نیاز به انتقال خون متفاوت است اما این نیاز به طور مداوم وجود دارد.در حال حاضر با وجود پیشرفت های چشم گیر در عرصه پزشکی هنوز هیچ گونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده است.

نهم مرداد در ایران به مناسبت سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران به عنوان روز ملی اهدای خون نامگذاری و در تقویم ها ثبت شده است. سازمان انتقال خون ایران در مرداد ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.

سازمان انتقال خون ایران در سال ۵۳ احداث شد و مرکز خون کاشان نیز د رهمین سال و یکسال قبل از احداث بانک خون مرکز استان اصفهان شروع به فعالیت کرده است و درحال حاضر بعد از اصفهان بیشترین میزان اهدای خون را در این استان دارد. تا نشان دهد اهالی کاشان در این عمل خدا پسندانه هم مانند بسیاری از کارهای خیرخواهانه دیگر خود در طول تاریخ همواره در خط مقدم هستند به گونه ای که کاشان جزو اولین شهرهای ایران در اهدای خون محسوب می شوند.

انچه که درباره احداث مرکز خون کاشان گفته می شود این است که سال ها پیش پیرمردی پسرش را پس از تصادف از دست می دهد و به او می گویند علت مرگ پسرت نبود خون برای تزریق بوده است؛ همین اتفاق جرقه ای در ذهن پیرمرد خیر کاشانی می زند که زمینی را وقف و بانک خون کاشان را بسازد. به این ترتیب بانک خون کاشان در سال ۵۳ ایجاد می شود و از آن زمان تاکنون حضور مردم کاشان در زمینه اهدا خون روز به روز افزایش می یابد.

محمد رضا ذیلایی مدیریت بانک خون کاشان در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم گفت: بانک خون کاشان ماهانه حدود ۱۰۰۰ تا۱۲۰۰ واحد خون اهدائی را از اهالی کاشان آران و بیدگل و سایر توابع کاشان دریافت می کند.

ذیلایی تصریح کرد: از این میزان ۷۰۰ واحد خون در خود کاشان مصرف می شود و مابقی در صورت نیاز به شهر های دیگر ارسال می شود.

وی در رابطه با میزان ذخایر خون گفت: میزان ذخیره بانک خون کاشان ۳۰۰ واحد است که می تواند در صورت نیاز همه این میزان را یکجا و به محض درخواست به بیمارستان ها و بخش های مربوطه اهدا کند.

ذیلایی در ادامه افزود: در مواقع ضروری میزان ذخایر بالا می رود مثلا در ماه مبارک رمضان به دلیل استقبال خوب مردم مقدار ذخایر خون به ۵۰۰ واحد هم می رسد.

مدیریت مرکز خون کاشان در رابطه با نیازمندی به گروه های خونی بیان کرد: حدود ۴۰ درصد از خون های اهدایی درگروه o هستند و گروه های A، B ،AB و منفی هرکدام ۲۰ درصد از این آمار را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: بیشترین نیاز به گروه خونی o- است که می تواند به تمام گروه ها خون بدهد و اگر کمبودی هم در ذخایر خونی کاشان باشد مربوط به گروه های منفی است و در مابقی گروه ها خوشبختانه کمبودی وجود ندارد.

وی در مورد شرایط اهدای خون گفت: افرادی که از سلامتی کامل برخوردارند از سن 18 تا۶۰ سال می توانند با ارائه کارت ملی خون اهدا کنند و این خون ها پس از آزمایش و اطمینان از سالم بودن به طور رایگان به افراد نیازمند داده می شود.

مدیریت مرکز خون کاشان خاطرنشان کرد: خانم ها سه مرتبه و آقایان چهار بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

ذیلایی با اشاره به استقبال بی نظیر مردم کاشان در اهدای خون بیان کرد: به علت فرهنگ سازی هایی که ایجاد شده روز به روز استقبال مردم کاشان و توابع آن از این طرح انسان دوستانه افزایش می یابد و مردم بدون هیچ چشم داشتی و به طور کاملا رایگان خون خود را در اختیار بیمارستان ها می گذارند.

وی در مورد چگونگی فرهنگ سازی در کاشان گفت: از آنجایی که فرهنگ سازی باید از کودکان شروع شود، مدارس دانش آموزان را طی دوره هایی در قالب بازدید علمی به اینجا می آورند و ما هم با کارهایی چون مشخص کردن گروه خونی آنها را تشویق به اهدای خون می کنیم.

وی تصریح کرد: از چند سال پیش طرحی را آغاز کردیم که در ماه محرم برای هیئت های عزاداری جلسه می گذاریم و با بیان قدرت جان بخشی اهدا خون آنها را مجاب می کنیم بجای قمه زنی خون اهدا کنند و دریافت کنندگان خون موظفند توضیحاتی را د رمورد ارزش این عمل به اهدا کنندگان بدهند.

ذیلایی با تاکید بر موفقیت فرهنگسازی در کاشان افزود: پیش از این طرحی به نام طرح جایگزینی وجود داشت که بر اساس آن هر دریافت کننده خون موظف بود فرد دیگری را برای اهدا خون معرفی کند تا به این صورت خون مصرفی جایگزین شود و بعد از آن می توانست از بیمارستان نامه ترخیص را بگیرد، اما خوشبختانه با استقبال بی نظیر مردم کاشان این طرح دیگر اجرا نمی شود و خون مورد نیاز بیماران به صورت اهدایی از طرف مردم.و رایگان تامین می شود.

مدیر مرکز بانک خون کاشان با اشاره به فرا رسیدن روز ملی اهدا خون در این شهرستان گفت: اکثر ادارات و بخش های کاشان درخواست تعیین زمان برای اهدا خون داده اند و ما زمانی را برای دریافت خون از آنها معین کرده ایم اما این استقبال از سمت اهالی کاشان و توابع اطراف به گونه ای پرشور بوده است که شرمنده خیلی از سازمان ها و ادارات شدیم و نتوانستیم زمانی را در این هفته به آن ها اختصاص دهیم.

ذیلایی در پایان خاطرنشان کرد: باید قدردان چنین مردمی بود که بدون هیچگونه چشم داشتی از جان خود مایه می گذارند و عملی کاملا خیرخواهانه انجام می دهند.

حوریه دختر 20 ساله کاشانی که با حضور در مرکز اهدای خون کاشان در انتظار اهدا خون نشسته است در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم درباره اقدام انسانی و خداپسند خود گفت: من خودم دوستانی را داشته ام که از بیماری رنج می بردند و‌ منتظر کیسه خونی بودند که گاهی حیاتشان به آن بسته است.

وی افزود: بعضی ها می ترسند اهدای خون آسیبی به سلامتیشان بزند، خودمان اینطور نیست قبل از اهدای خون آزمایشاتی گرفته می شود و اگر مشخص شد که فرد اهدا کننده کاملا سالم است و خودش به خون نیازی ندارد از او خون می گیرند..

این اهدا کننده خون خاطرنشان کرد: تمام اطلاعات شخص اهداکننده در سیستم ثبت می شود و اگر پیشامدی چون بیماری خاص، جنگ و شرایط ویژه دیگر به وجود آمد با او ارتباط برقرارکرده و از او درخواست اهدای خون می کنند، چه چیزی بهتر از آن که احساس می کنم نیرویی در خودم دارم که می توانم به وسیله آن به کشورم و مردمم خدمت کنم.

گزارش از: حانیه ابوالحسنی


    (0) (0)

    مرداد 11, 1398

    با سلام بسیار متاسفم که از خیر ارجمند یادی نمودید، ولی حاضر به درج نام این بزرگوار نشدید. یاد نمودن انسانهای شریف بصورت پیرمرد کاشانی ، ارزش مقاله شما را بسیار منفی نموده است امیدوارم مردان بزرگ و شریف را که با مال خود انفاق می نمایند و ارزش عمل خود را جنبه معنوی می دهند والاتر یاد کنیم م حسین اصفهانیان

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *