• شناسه خبر : 13538

کاشان، پائیز و فصل مهاجرت پرندگان

پایگاه خبری اهل کاشانم؛ علی خالوئی_مهاجر اول: «بلبل خرمای زیردم سرخ»
اواخر مهرماه‌ست، صدای زیبایش را می‌شود با یک ورزش صبحگاهی در پارک‌های شهرمان بشنویم.


صدای بلبل گونه‌اش شما را بیاد بلبل می‌اندازد.
بیشتر روی درختان زندگی می‌کند و  «درخت‌زی» ست. پرنده‌یست چالاک، سریع و اجتماعی، عموماً بصورت جفت، گاهاً دسته‌ای، و بصورت «تک‌همسری‌» زندگی می‌کند.
از مورچه‌ها، کرم‌ها، حشرات و میوه‌ها تغذیه می‌کند. و طول بدن حداکثر ۲۰ تا ۲۲ سانتیمتر، و با بال‌های باز، تا ۳۵ سانتی‌متر گستردگی دارد.

بله دوست مهاجر زیبای ما عضوی از خانواده بلبل است، شبیه به «بلبل خرما» با این تمایز که جثه‌اش بزرگترست و لکه‌ی قرمز زیردمش، زیبایش را دوچندان کرده و از بلبل خرما بابت این دو تفاوت متمایز نموده است.

«بلبل خرمای زیردم سرخ»؛ از راسته‌ی «گنجشک‌سانان» و خانواده‌ی «بلبل خرما» ست، خانواده‌ی «بلبل خرما» در ایران دو عضو دارد، «بلبل خرما» و «بلبل خرمای زیردم سرخ».

«بلبل خرمای زیردم سرخ»، از منظر حفاظتی، در فهرست «پرندگان حمایت شده ملی ایران» قرار ندارد. متأسفانه علی‌رغم زیبایی و صدای تحسین برانگیزش، حاصل دخالت انسان در طبیعت‌ست، یعنی جزو پرندگان رها شده از قفس در طبیعت‌ست!!!، بگونه‌ای که طبق مشاهدات فعالان پرنده‌نگری ایران، اولین «رکورد» آن در «کیش» ثبت شده است.

این‌روزها ورزشکاران صبحگاهی پارک‌های شهر حواس‌شان باشد و به گوش باشند، سلام پرندگان مهاجر را جواب گویند.
حال و حس زیبای شنیدن صدای «بلبل خرمای زیردم سرخ» مهاجر کاشان ،کم از یک طبیعت‌گردی جذاب در نخلستان‌های جنوب، مابین «زیستگاه آکاسیاهای» کرمان و زاهدان ندارد. این لذت را از دست ندهیم.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *