اهل کاشانم گزارش می دهد؛

چک هایی که علی رغم وعده مسئولین همچنان برگشت می خورد

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم؛ محدودیت های کرونایی سراسری ایران بنا به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا از شنبه یکم آذرماه در سرتاسر ایران آغاز شده است و مشاغل طبقات دو، سه و چهار حداقل تا دو هفته باید کرکره مغازه های خود را پایین کشیده و به انتظار برای لغو این محدودیت ها بنشینند.


در کم و کیف اجرای این محدودیت ها سخن ها بسیار است که قصدی برای ورود به آن نداریم ولی آنچه ما را بر این داشت که گذری به اعمال این محدودیت ها بیاندازیم یکی از مصوبات ستاد پیشگیری و مدیریت کرونای شهرستان کاشان برای اعمال محدودیت های جدید در کاشان است.


در قسمتی از این مصوبه که در تاریخ 29 آبانماه گذشته بر روی سایت رسمی فرمانداری کاشان قرار گرفته، آمده است: بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در طول اجرای طرح ملزم به همکاری با صاحبان مشاغل، کسبه و اصناف می باشند از این رو می بایست از برگشت زدن چک در این بازه زمان خودداری کنند.


درباره نحوه اجرای این مصوبه در بانک ها و موسسات مالی در سطح شهرستان گذری به چند بانک زدیم. آنچه که دیدیم در نگاه اول بسیار عجیب و غیرمنتظره بود!

شلوغی و ازدحام مردم در یکی از بانک های مرکزی شهر ما را به تعجب وا داشت. از یکی از کارمندان بانک درباره موضوع گزارش پرسیدیم.


این شهروند کاشانی در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم به محض اطلاع از هدف ما برای تهیه گزارش اظهار داشت: مسئولینی که محدودیت های کرونایی را اعمال می کنند باید پیش از هر تصمیمی فکری عاجل برای بانک ها داشته باشند.


وی با اشاره به اینکه هر چکی موجودی نداشته باشد چه به صورت چکاوک و یا حضوری به درخواست حامل چک برگشت می خورد، ابراز داشت: مراجعه کننده وقتی چک یک نفر را دارد و بانک باز است و چک هم موجودی ندارد، چک را برگشت میزند غیر از اینکه درب بانک بسته باشد و یا ابلاغیه بانک مرکزی داشته باشد.


این کارمند بانک با بیان اینکه حتی در اسفند و فروردین هم چک ها برگشت میخورد ولی در سامانه بانک مرکزی ثبت نمیشد، تصریح کرد: تصمیماتی اینچنینی سراسری است و امکان اجرای آن در محدوده یک شهر و یا استان وجود ندارد چراکه ممکن است چک یک کاشانی خرج شده باشد و در یکی از بانکهای دیگر سراسر کشور برای وصول به بانک رفته باشد.


وی در ادامه با اشاره به اینکه تمام همکاران ما در شعبه محل فعالیت آنها سرکار هستند، افزود: بانک ها یکی از مراکز شیوع ویروس کرونا هستند ولی همانطور که می بینید ما همه سرکار آمدیم چون مراجعه کننده وجود دارد.


این کارمند بانک کاشانی با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا تاکنون هفت، هشت نفر از همکاران خود در بانک های مختلف کاشان را بر اثر کرونا از دست داده ایم، گفت: برای ما حتی قانون کاهش پرسنل را هم اجرا نکرده اند چگونه انتظار دارند که چک بانکی در صورت عدم موجودی برگشت نخورد در صورتی که قوانین بانکی باید از طرف بانک مرکزی ابلاغ شود.

 

یکی دیگر از کارمندان بانک های منطقه کاشان در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم ضمن رد عدم برگشت چک ها اظهار داشت: از دیروز تا بحال شلوغی بانک ها حتی از روزهای پیش از آن هم بیشتر بوده است و انگار هر کسی را که تعطیل کرده اند، برای انجام امور بانکی خود به بانک مراجعه می کند.


وی با اشاره به اینکه فقط دیروز ما مجبور شدیم سه مرتبه درب بانک را به علت عدم ازدحام و شلوغی در داخل بانک ببندیم تا مردم آرام آرام مراجعه کنند، بیان داشت: در بانک ما هم هر چکی که موجودی نداشته باشد برگشت می خورد و هیچ ابلاغیه ای برای ما در مورد عدم برگشت چکها نیامده است.


این شهروند کاشانی با اشاره به اینکه کارمندان بانک شعبه آنها نیز به صورت کامل حضور دارند، گفت: ازدحام و شلوغی مردم در بانک ها اصلا اجازه دورکاری و کاهش کارمندان را نمی دهد و وقتی کاری روی زمین می ماند رئیس شعبه مجبور است از همه نیروهای خود استفاده کند.

 

این در حالی است که به گزارش بهارنیوز محمد نهاوندیان معاون اقتصاد رییس جمهور در خبری که اولین روز آذرماه در این پایگاه خبری منتشر شد، گفت: در فاصله آذر ماه که کسب و کارها تعطیل بودند، چنانچه با چک برگشتی مواجه شوند می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها، آثار مترتب بر چک برگشتی را ملغی کنند.


با استناد به این گفته معاون اقتصادی رئیس جمهور بحث عدم برگشت چک ها در آذرماه و در ایام اعمال محدودیت ها محلی از اعراب ندارد بلکه در صورتیکه چکی برگشت خورد صاحب چک می تواند با مراجعه به بانک آثار مترتب بر چک برگشتی (احتمالا منظورشان سوسابقه در سیستم بانک مرکزی) را ملغی کند که این مورد هم در بقیه ایام سال و پیش از این نیز امکانپذیر بود.

صاحبان اصناف و مشاغل نیز با اعمال این محدودیت ها و تعطیلی کسب و کارهایشان این دغدغه را دارند که اگر قرار است مغازه و واحدهای صنفی ما تعطیل شود چرا بانک ها باز است که چک هایی که پیش از این کشیدیم، برگشت بخورد.

عدم تعطیلی بانک ها برای انجام امور مالی مردم قابل درک است ولی این موضوع مبهم است که چرا با وجودی که اصناف و مشاغل بسته است هیچ دستورالعملی برای عدم برگشت چک ها از طرف بانک مرکزی صادر نشده است؟!


مورد دیگر اینکه ستاد پیشگیری و مدیریت کرونای شهرستان کاشان چگونه و با استناد به کدام مصوبه و ابلاغیه موسسات و بانک ها را ملزم! به خودداری از زدن برگشت برای چک ها می کند در حالیکه بانک های سطح شهرستان با استناد به اینکه این مصوبات باید از سوی بانک مرکزی ابلاغ شود همچنان چک های با عدم موجودی کافی را برگشت میزنند.

 

با تحقیقی که به عمل آمد بدون استثنا تمام بانک های خصوصی و دولتی مورد پرسش شهرستان کاشان ابراز داشتند که هم روز گذشته و هم امروز چک های دارای عدم موجودی را برگشت زده اند.

 

رئیس یک شعبه بانک در خارج از منطقه کاشان نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با بیان اینکه در شهرستان و استان آنها نیز هر چکی که موجودی نداشته باشد برگشت میخورد، اظهار داشت: متاسفانه شعبه تحت سرپرستی من بعد از اعمال محدودیت و تعطیلی ها طی دیروز و امروز یکی از شلوغ ترین ایام کاری خود را گذراند به طوریکه من شب گذشته به دلیلی حجم زیاد کار ساعت 9 شب به منزل برگشتم.


وی با اشاره به اینکه تا پنج شنبه گذشته 164 نفر از اعضای کادر درمان در سراسر کشور به علت بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده اند، تصریح کرد: اعضای شبکه بانکی کشور نیز در این مدت 155 نفر از همکاران خود را بر اثر کرونا از دست دادند و این در حالی است که هیچ تصمیم و تدبیری برای سروسامان دادن به اوضاع کارمندان بانک ها و مراجعات حضوری اندیشیده نشده است.


این رئیس شعبه بانک با بیان اینکه با اعمال این محدودیت ها به دلیل مسافرت های مردم به منطقه تحت خدمت او حجم بیشتری از مراجعان به بانک دیده شده است، بیان داشت: متاسفانه تعداد مبتلایان به کرونا در میان کارمندان بانکها روز به روز در حال افزایش است چراکه محیط بانکها به دلیل مراجعات مردم به یکی از کانون های شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است.


پویا جبل عاملی مدیر روابط عمومی بانک مرکزی ایران هم در پاسخ به پیگیری های مکرر خبرنگار پایگاه خبری اهل کاشانم در مورد چرایی برگشت چک ها و اینکه آیا برگشت چک ها در سامانه مربوط به سوسابقه بانک مرکزی ثبت می شود یا خیر، فقط این پاسخ را ارائه دادند: بانک ها به روالی که از سوی شورای پول و اعتبار اعلام شده باید به کار خود ادامه دهند!

 

به گزارش اهل کاشانم با توجه به اطلاعیه ستاد پیشگیری و مدیریت کرونای شهرستان کاشان در مورد عدم برگشت چک های با عدم موجودی از سویی و برگشت این چکها از طرف بانکها و موسسات مالی از سوئی دیگر، چه کسی باید پاسخگوی دغدغه صاحبان اصناف و مشاغل برای این موضوع باشد؟


مشاغل و اصنافی که به احترام مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا مغازه و واحدهای صنفی خود را تعطیل کرده اند ولی حال شاهد برگشت خوردن چک های خود در بانک ها هستند.


از سوئی دیگر دغدغه پرسنل و کارمندان بانک ها در مورد شلوغی و ازدحام مردم برای انجام امور بانکی در روزهای اعمال محدودیت های کرونایی قابل درک است.


از یک طرف کاهش پرسنل و کارمندان بانکها اعمال نشده است و از سویی دیگر حتی برخی به دلیل مراجعات بیش از پیش مردم مجبورند ساعات بیشتری را برای انجام خدمت در بانکها بگذرانند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *